• Gladskit

**Den stora feta LCHF-tråden**

Hoppet 3 skrev 2012-05-30 11:17:28 följande:
    En fråga till Er som nyss började med LCHF. Behövde ni gå och kissa kopiösa mängder i början?
    Min fråga ställer jag för jag har börjat göra detta nu sedan jag ställt om att inte äta mejerier längre. Plötsligt måste jag gå och kissar massor och de beror inte på att jag druckit mer än vanligt. Tom upp på natten ibland. Inte vanligt alls för mig. Har börjat med omega 3 för 5 dgr sedan som jag tar en timme innan frukost. Kan de ha någon betydelse tro?
    Det är normalt, det är kroppen som släpper ifrån sig vätska.
  • Gladskit
    PikkuMyy skrev 2012-05-30 12:52:38 följande:
    Nån som vet va de där stickorna heter, de som man kan kolla om man är i ketos med? Och var man kan köpa dem o vad de kostar?

Jag har rannsakat mitt tidigare ätande och tror att min viktplatå kan bero på allt grädde i maten och mängden mat. Jag älskar mat och mycket mat...men i fortsättningen får jag nog tänka till en gång extra vad jag äter mycket av och hur ofta...O nu när björkpollensäsongen närmar sitt slut blir det mer promenader...det borde sätta fart på vikten! Om någon har något mer tips är det mer än välkommet!Glad
    Ketostix, kan bl.a. beställas på apoteket online; http://www.apoteket.se/privatpersoner/radochprodukter/common/produktinformation.aspx?Varuid=235939
  • Gladskit
    Sigrid skrev 2012-05-30 12:39:52 följande:
    Jag är ju mätt! Så jag borde inte behöva äta! Hur bryter jag ett sånt beteende? Någon som har erfarenhet och tips att komma med?
    Det är en beteendefråga, jag var likadan förut.
    Jag har insett att jag går i skåpen främst när jag är uttråkad!
    På landet tex. där sonen och mannen ofta drar iväg och fiskar och jag väljer att stanna hemma och läsa böcker och ta det lugnt, så har jag verkligen fått jobba med att bli av med det där skåpletandet. Och jag har förstått att det är just när jag är uttråkad som jag börjar göra det.

Så du får försöka skapa nya vanor helt enkelt. Försök vänja bort ätande framför tv'n. Se till att hålla dig sysselsatt. När du blir rastlös, ring en vän eller hitta på något annat som du tvingar dig att göra istället. Hux flux kommer du inse att du har blivit av med ovanan att gå i skåpen. Människan är ett vanedjur men dåliga vanor kan alltid bytas mot nya bättre vanor
  • Gladskit
    ollebulle86 skrev 2012-05-31 09:36:32 följande:
    Så jäkla lätt denna dieten är ändå. Är inte sugen på nått egentligen, så himla skönt! Och inget småätande heller.
    Håller helt med!
  • Gladskit
    flikkanemil skrev 2012-06-01 12:55:22 följande:
    Jag och min pojkvän har testat nu i en månad och det har funkat bra. Visst mår man bättre! =)
    Men tanken var från början att vi skulle testa en månad och sen börja äta mer som förut.
    Så nu funderar jag lite på hur vi ska göra. Att börja vräka i oss bröd och pasta och sådant ska vi inte göra. Men inte heller vara jättestrikta som den senaste månaden.

Finns det recept man kan hitta som har lite kolhydrater men som inte är så strikta som med det här 20g om dagen?

Jag vet inte riktigt hur jag ska googla fram det Tungan ute
    Det enklaste är väl att börja byta tillbaka tillbehören, tillåt er att äta tex. ris, potatis, pasta. Ni behöver ju inte vräka i er utan mer åt GI-hållet? Fullkornsprodukter osv.
    Jag tror inte du kan hitta recept som ger exakt vad du ska äta i en övergång från LCHF utan du får nog söka mer mot  I i såna fall.

Jag äter mer än 20g om dagen nu för jag vill inte gå ner i vikt mer. Jag äter LCHF-mat i grunden både frukost, lunch och middag, där kör jag precis som förut. Men jag kan tillåta mig att äta frukt tex vilket annars ju är strikt förbjudet. Och ibland om vi grillar och gör klyftpotatis till maten så kan jag äta några såna också
  • Gladskit
    huldaskarin skrev 2012-06-01 13:31:19 följande:
    Det blev helt okej. Jag gjorde den minsta satsen för att prova, vill inte slösa ägg i onödan  *s* Man kan med fördel ta mindre än en halv tsk brödkryddor för det tar gärna överhand tycker jag.

www.lchf-forum.se/showthread.php?22708-Kolhyd...
    Ja usch, 1/2 tsk brödkryddor är ju jättemycket! När jag gör en normalstor sats av pones så tar jag yttepyttelite, jag gillar inte alls när det bara smakar anis..
  • Gladskit
    angeni skrev 2012-06-01 14:24:01 följande:
    Jag och maken tänker börja med lchf. Men det är ju en djungel i början. Hur mkt kolhydrater per 100 g får det vara i varor man köper och vad ska vi tänkta på:)
    Roligt att ni vill prova, välkomna hit!
    För att förstå vad som händer i kroppen skulle jag rekommendera att ni läser tex. Matrevolutionen. Det ger inspiration, det finns en del recept och det gör att man har lättare att avstå sånt som man triggas av i början.
    Annars är under 5g kolhydrat per 100g en bra grundregel!
  • Gladskit
    ollebulle86 skrev 2012-06-01 17:56:33 följande:
    Vad är fakir?
    En väldigt strikt LCHF-kosthållning som man kan köra mot slutet för att bli av med de sista sega kilona. Eller om man fastnat på en platå. Man tar tex bort i princip all mejeri för att få ner mängden kolhydrater.
  • Gladskit
    So Cal skrev 2012-06-01 18:40:35 följande:
    Du kan ju göra ostchips också Glad Så får du samma sälta som de andra.
    Bra tips!
    Salamichips e också gott!
  • Gladskit
    ollebulle86 skrev 2012-06-02 09:21:13 följande:
    Det måste vara nått fel på lin våg för den visar 0,7-0,8 kg ner sen igår trots att jag åt lite för mycket på kvällen.
    En sån våg vill jag också ha!
    Men det behöver väl inte vara fel, hur såg dagen i övrigt ut? Du kanske har fått igång värsta superförbränningen
Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**