• helene306

**Den stora feta LCHF-tråden**

LinneaEleonora skrev 2011-03-14 20:09:17 följande:
    Hej.
    Ledsen om jag kommer med mina hundra frågor ;) Ni måste inte svara om ni tycker jag är jobbig.
    Min pappa som är överviktig (150kg) började samtidigt som mig. Han känner sig jättehängig och jämnför känslan med att sluta med droger. Han har nämligen varit missbrukare i sina yngre dagar. Han har ingen ork alls och jag är rädd att han kommer ge upp om det inte bli bättre snart.

Jag vill så gärna att han ska fortätta men han ser mest bara svårigheter. Han är ju van med att stoppa i sig massor av kolhydrater och har varit en riktig matnjutare. Han saknar bröd och potatis mest.

Någon som har tips på hur jag kan hjälpa honom?
    Håller på och bakar oopsies nu för första gången och hoppas att det kan va nåt.
    Hur många gram kh är det i en oopsie? Någon som vet det?

Jag har lite humörsvängningar men annars funkar det fint :) Ska försöka ge mig på gymmet snart igen. Har inte varit där på två veckor eller nåt nu.  
     Din pappa har omställningsbesvär, kroppen har abstinens eftersom den typ avgiftar sig från kolhydrater och ställer om till fettdrift. Detta brukar hålla i någon vecka så säg åt honom att härda ut för det går över! När det går över kommer han ha mer ork och vara mycket piggare! Jag var apseg och ville bara sova. Att gå uppför trappan var en pärs, att ta två i samma svep var döden. Men sen när jag kom ut på andra sidan mådde jag som en kung

Själv tycker jag Lembas är godare än Oopsies. Mer brödkänsla. Eftersom din pappa är van vid att äta mycket kolhydrater har han också kraftigare omställningsbesvär. I allra, allra värsta fall, om han finner det skitjobbigt kan han öka kolhydratintaget ett tag och sen trappa ner succesivt. Bäst är egentligen att ta det för vad det är (abstinens) och härda ut eftersom det är övergående. Låt honom inte ge upp, säg åt honom att vara en man!
    (¯`°?.¸ ღ F+H=D&A ღ ¸.?°´¯)
  • helene306
    jeng skrev 2011-03-15 09:04:51 följande:
    Nu är jag jäkligt löjlig, men idag var första morgonen på evigheter som vågen inte visade uppåt, utan den visade 200 gram neråt! Jag VET att det är den vanliga variationen av kroppen, och att det kan gå både upp och ner, men nu har det varit konstant upp i 3 veckor, så jag är superglad att trenden är bruten! Hoppas det håller i sig! 69.9 igår, och 69.7 idag. Jag som svor att jag aldrig mer skulle se siffran 70 var äckligt nära! Hög tid att ta tag i det..

har dock insett nu att det inte är träningsvärk jag har i vaden efter träningen i söndags, utan jag måste ha sträckt mig. Kan inte sträcka ut vaden utan ilande helvetessmärtor just nu! Gå är knappt att tala om, fy fan måste se ut som en halt struts Så gick det med det! Jättekonstigt eftersom jag värmde upp rätt lugnt utan förhöjningen 30 minuter innan jag höjde upp. Och jag stretchade efteråt, och märkte ju absolut ingen sträckning eller liknande under själva träningen Jättestrist! Hoppas att det försvinner snabbt, för så här kan man inte ha det.... 
    Grattis! 200 g är i alla fall 200 gram! Trist med sträckningen dock! Sånt gör skitont och för att kompensera det man inet kan använda belastar man annat som man inte märker av förän det börjar ömma på andra ställen. Hoppas det lossnar snart!

Jag har istället gått upp. Förra veckan kom mensen, jag var fruktansvärt förvånad eftersom jag alltid brukar svullna och gå upp. Nej då, vågen stod still och visade nya siffror. Jag började tro att vågen skulle rassla ner ännu mer. Och så idag, mensen är slut och NU kom svullnaden. Känner mig som en ballong. Det är kul, nästan jämt
  • helene306
    jeng skrev 2011-03-15 09:41:28 följande:
    Kissnödig HEEEEELA tiden idag också.... Kan min kropp vara så korkad att den har bundit massa vatten trots att jag abra legat på 30 gram kolhydrater? Det låter ju isåfall otroligt.... 

Tack förresten för alla grattis!
    Som sagt 200 gram är ju ingen stor grej, utan det stora är ju att jag fick se det vända neråt! Det betyder ju jättemycket för motivationen och lusten och orken!!!  
    En sak jag lärt mig är att kroppen är knäpp  

Även om 200 g inte är så mycket i det stora hela så gör det mycket för din motivation! Det är det man behöver när man stampat på samma ställe i evigheter.

Själv dricker jag maskrosrotte för att se om ballongkänslan försvinner.
  • helene306

ThePoint: Att din vän fick gallproblem kan enkelt beskrivas som att gallan legat i dvala när den fått fettsnål kost. När den får fett och riktig mat liksom vaknar den till liv och de gallstenar som bildats under fettsnål kost ska ut vilket orsakar smärtor och känningar i gallan. Får man ont får man dra ner på fettet ett tag tills problemen minskar och sen öka på successivt. Jag har haft samma diskussion med min mamma om detta men min mamma är precis som alla andra: hon vägrar lyssna. Och hon vägrar läsa på. Jag sa till henne sist att hon kunde låna böcker och det går att läsa massor på nätet men se, min mamma kan! Det lustiga är att hon inte kan för i nästa sekund kläcker hon ur sig att kroppen och hjärnan behöver socker. Till vad undrar jag då? Än har jag inte fått ett vettigt svar

Klart man kan äta lchf trots allergi. Man gör precis som man gjort innan. Är din kompis allergisk mot ägg kan hon inte äta bröd eller pasta heller då? Nu modifieras det säkerligen en hel del i fabriker men mig veterligen innehåller detta ägg.

• helene306
    MrsMurphy skrev 2011-03-15 18:39:14 följande:
    Jisses vad jag är taggad att bli smal och snygg framöver... {#emotions_dlg.djavulsk} Nu rackarns alltså, vi diskuterar inte här i fjällen men jag känner väggen av motstånd. De som anser att jag är en dåre som dragit igång med detta kämpar tappert på med träning/kaloriräknande. Ungefär som jag inte har gjort det miljoner gånger genom åren. Jag känner i benmärgen att detta kommer att gå finemang, ja jisses, nu ÄR jag taggad. Tungan ute
    Kör hårt!

Jag läste något kul i Matrevolutionen igår. Jag citerar inte, skriver av på ett ungefär:

För åt människan fet julskinka och var smal, idag äter människan smal julskinka och är fet.

Stämmer rätt bra Även grisen är på smalmat för att den feta människan inte ska bli fetare. Förr ville de ha TJOCK fettrand på skinkan.
  • helene306
    stolla skrev 2011-03-15 20:55:23 följande:
    imorrn ska jag på öppna förskolan. Blir en utmaning att stå emot fikat där, men jag får se till att äta innan jag far och sen försöka hålla mig till kaffe. Brukar bli en del tjat och "värst vad du ska vara duktig då" men jag kan ju inte vara den första mamman som vill bli av med min bullmage innan bebisen fyller ett år?
    Ta med en skvätt grädde i en burk, det gör alltid jag. Nu har jag nytt grädden mot Cocosa ibland
  • helene306

Lättja: I helskotta heller att du är gammal! Jag är 35 och är på toppen av livet känner jag. Visst, jag gillar inte rynkorna som av någon anledning klistrat sig vid ögonen och alla gråa strån (som ingen jädra toning döljer effektivt trots att motsatsen sägs på förpackningen). Du tar din revansch! Var så säker! Sen sitter alla andra kossor där och muuuu:ar

tantgredelin: Du har säkert omställningsbesvär. Det är vanligt när man lagt om kosten och det kommer bli bättre! Är illamåendet överjävligt försök att äta mer kolhydrater i form av grönsaker och mejeri ett tag. Dricker du ordentligt? Kroppen behöver betydligt mer vatten nu eftersom kolhydraterna inte binder vätska i kroppen.

Termos: Jag tycker Cocosa är guld mot trög mage. Jag tar 1 msk i kaffet på fm och 1 msk på em. Min mage mår betydligt bättre nu och skippar jag cocosan märker jag skillnad med en gång.

AnneliY: Jag använder Cocosa, finns att beställa på www.bodystore.se. Innan köpte jag det silvriga i mataffären. Det är inget fel på den men den är mer processerad än cocosa.

Gjorde en Pågenlimpa med bregott och ost åt sonen och jägarns vad sugen jag blev! Vad gott det luktade! Minnen från BB 2005 gjorde sig påmint, då käkade jag väl 4 Pågenskivor till frukost och till kvällen

• helene306
    jeng skrev 2011-03-16 09:15:29 följande:
    Här var det förresten 0.3 till ner på vågen imorse! jätteskönt!!!! visst är det mycket vatten som försvinner nu, men oavsett!!!
    Härligt!!!
    Nikhita skrev 2011-03-16 09:22:27 följande:
    Bearniesås.. Lohmanders, innehåller ansjovis? Urk! Och vad är melass?
    Men antar att vissa av er menar att den är jättegod,
    speciellt med tanke på att ICAs sås har mindre kolh o inget socker
    Jag är inet förtjust i köpesåserna. Tycker de smakar speciellt men jag kan inte definiera smaken. Visst kan jag äta men jag föredrar hemmagjord Då vet jag vad det är i.
  • helene306
    ThePointOfItAll skrev 2011-03-16 09:55:43 följande:
    Jo jag vet att det antagligen är som du säger med gallan, har också läst den förklaringen. Men jag har försökt i omgångar sedan förra året och det går inte att få henne att testa på riktigt och faktiskt läsa på innan. Men men, jag äter så här och mår bra, kommer förhoppningsvis ha gått ner 10 kg till innan sommaren och hon står kvar där hon har varit de senaste åren.
    Jag säger, bättre att ta en risk(fast jag är ganska övertygad om att lchf är rätt)och iaf leva gott och vara fin&nöjd än att fortsätta vara fet och olycklig...
    Hon låter precis som min mamma! Jaja, de kan sitta där och gnälla över sina kilon, huvudsaken är att VI mår bra
  • helene306
    Majlo skrev 2011-03-16 12:02:55 följande:
    Halloj
    Alltså...ni skrivier ju så man blir tokig...jätte svårt att hänga med :))

Jag undrar om någon har gjort maränger med sukrin??? 
    Jag har testat. Det smakade blä och gav en kall, metallisk smak av marängen. Så testade jag igen med Canderel och mindre mängd. Smakade beskt och illa. Ska jag göra maränger (har hittat ett recept där det verkligen blir maräng) så blir det på riktigt socker och inget annat
Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**