trazzlan skrev 2013-02-02 10:55:33 följande:
Länge sedan jag skrev här nu men har behållit tråden för alla bra recept och läser ibland. Jag har kört LCHF i cirka 3 år. Jag tycker att jag mår så mycket bättre av den maten och framförallt är jag så mycket piggare. Det har varit min räddning många omgångar med vabbande och vaknätter. I julas fuskade jag lite och åt bröd och godis och det märktes direkt på orken och magen som bubblade som en kolsyremaskin
Nu har min treåring blivit överviktig och ligger rätt mycket över sina kurvor. Det märkliga är att hon visserligen gillar mat och äter bra men dissar kakor, läsk och annat. Hon äter gärna min mat som tex när vi gör pannkakor hemma så gör jag också kesoplättar som hon föredrar. På dagis äter hon ju kolhydrater och hemma lagar jag tex kycklinggryta med grädde i och så kompletterar jag med ris/pasta eller potatis för dem som vill ha det. Nu funderar jag ju massor på hennes övervikt förstås och försöker rannsaka mig själv vad det kan bero på. Jag funderar nu på att hon kanske inte klarar min feta mat i kombination av kolhydraterna på dagis och det hon ibland väljer hemma. Är det någon som har erfarenhet av detta? Hur gör ni med era barn?
Vi blev skickade till dietist och hon rekommenderade...obegränsat med frukt och grönsaker, lättmjölk och lätta. När hon sa Lätta frågade jag om hon seriöst menar att jag ska ge mitt barn tillsatser och skit när jag kan ge skapligt rena produkter i form av Bregott...Man blir ju mörkrädd...
kombinationen fett o kolhydrater är ju inte bra. kolhydraterna binder ju fettet . Man kan inte både ha kakan o äta den.