• Kaya

**Den stora feta LCHF-tråden**

MadeleineW skrev 2011-03-26 16:48:54 följande:
    Hur sjutton gör man för att hålla sig under 15g per dag?
    Vi äter rätt mycket grönsaker till maten. Ska man inte äta så mycket grönsaker?
    Vi har mycket grädde, majonnäs och grönsaker. Ingen mjölk eller fil. Bär nästan dagligen. Om man ska hålla sig till strikt, vad ska man mer undvika förutom liksom jamen, pasta, potatis, bröd, frukt och så..
    Jag kör ganska snäll LCHF så jag fortsätter äta grönsaker (för det kan jag inte klara mig utan), dock försöker jag äta såna grönsaker som innehåller relativt lite kolhydrater (blomkål, vitkål, broccoli, zucchini, sallad, gurka osv samt svamp).

Bär går ju bra fast inte i några stora mängder om man ska äta det dagligen. Jag äter det som "helglyx" ibland.

En bra sak som jag har märkt är att man ibland kan snåla in på kolhydrater bara genom att bara välja rätt variant av samma livsmedel. Idag t ex skulle jag handla lite när vi skulle åka ut till torpet och då när jag lusläste innehållsförteckningarna skilde det ganska mycket i andel kolhydrater per 100 gram på t ex korv (från ca 2 gram carbs/100 gram upp mot 10 gram!) och oliver (liknande sorts oliver, små kalamata med kärnor, från olika märken - det skilde flera gram kolhydrater per 100 gram!). Så där kan man spara massa carbs utan att utesluta något!

En sak som jag undviker nu och som slank ner lite hur som helst förut är sockerfria tuggummin och tabletter och sånt som ändå inte ger någon mättnad eller näring.

K
  • Kaya
    Nikhita skrev 2011-03-26 14:39:59 följande:
    Vad är det för skillnad på att vispa vitor för sig först? Vi ska också göra våfflor idag typ som langos med köttfärs, gräddfil, lök räkor osv. Mums!
    Det blev väldigt fluffiga och lätta våfflor, det var väldigt gott.
  • Kaya
    FiaFunderar skrev 2011-03-26 17:56:42 följande:
    Igår kväll år vi så HIMLA gott! Jag måste dela med mig...

Vi gjorde grillspett med fläskkött och kyckling, champinjoner och lök (hemmagjord marinad)
    Sen gjorde vi en lite annorlunda "potatissallad". i våran sallad hade vi; haricot verts, bacon, kokta ägg, champinjoner, CF, majonäs, dill och gräslök.
    Det blev sååå himla gott. Mycket godare än vanlig potatissallad! Ett litet tips bara Solig
    *skriver upp på att-göra-listan* Låter supergott!!!
  • Kaya
    Nikhita skrev 2011-03-26 18:03:47 följande:
    Okej Lust o berätta hur mkt du hade utav alla ingredienser?
    Hmmm... nu ska vi se...

4 äggvitor vispade till hårt skum
    2 hela ägg
    smält smör kanske 50 gram (???)
    grädde kanske 2 dl (???)
    lite fiberhusk (kanske 1 msk?)

Detta blev åtta våfflor, jag blev mätt på tre igår (med lax, löjrom, creme fraiche etc på) och mätt på två till lunch idag, fyllda med god stark hög-kötthalt-låg-kolhydrathalt-korv - grillad UTE på grillen vid torpet! *lycka* - samt surkål, alfalfagroddar och dressing på CF + fransk senap + gräslök + philadelphia, oststavar och oliver som tilltugg... Nu har jag tre kvar till kvällsmaten idag, ska ha sallad till på haricots verts, avocado, tomat, ägghalvor m.m....

YUM YUM

Våfflorna blev så bra för de blev lätta och luftiga men höll ändå ihop väldigt bra. De kan med andra ord helt säkert användas till alla recept med tortillabröd, wraps, tunnbröd osv där fyllningen ska hållas på plats inuti utan att "omslaget" går sönder! Dessutom neutral smak så de passar både till mat och till efterrätt.

Till eftermiddagskaffet idag hade vi LCHF-mazarinkaka på mald mandel +bittermandel, keso, smör, ägg, grädde, lite fiberhusk o sukrin = god men skulle ha gräddats lite längre för den var väl kladdig.

Och nu har jag bara frukosten kvar att berätta om, min favvo: STEKFRUKOST med ekologisk bacon, halloumi, champinjoner och tomat, allt stekt i smör och baconfett. Kaffe med grädde i och sesamknäcke med Bregott... HIMMELSK frukost!

K
  • Kaya
    helene306 skrev 2011-03-26 18:09:18 följande:
    Jag är i en svacka. Upplevelsen i provhytten igår har nog gjort att jag deppat ihop. Plus att vågen gått upp TROTs att jag skött mig Tröståt godis igår och det blev samma idag. Jag bara tryckte i mig, helt sanslöst! Jag mår illa fortfarande, känner mig äcklad och det är fan äckligt! Jag lär ju inte få beach-kroppen efter detta svullande men jag ledsnade och nu får jag försöka komma tillbaka på rätt köl igen.

*drar en salva svordomar*
    PEPP!

Till och med när jag är i min allra bästa form och gillar det jag ser i spegeln hemma och på gymmet kan jag bli helt SÄNKT av provhytter. Usch!

K
  • Kaya
    Nikhita skrev 2011-03-26 19:00:54 följande:
    Hitta ett recept på våfflor, vi ska göra dom nu men kan jag sippa mjölken på nåt sätt?

2 dl grädde
    2 msk fiberhusk
    2 dl mjölk
    2 ägg
    Bklpulver
    Ta 4 dl grädde istället, blir säkert minst lika bra eller bättre!
  • Kaya

Men sh*t! Vilken produktion! Jag gick igång som en tornado i köket när vi kom hem från torpet!!!
     (har hur mycket energi som helst, inte så konstigt kanske om ni betänker hur mycket energi jag TILLFÖR kroppen i form av FETT! )

1. LCHF-knäckebröd (mald mandel, kokosflingor, hasselnötter + linfrön + sesamfrön + fiberhusk i pulverform, totalt 3 dl + 3 ägg och anis som krydda = GOTT)

2. Stor form köttfärsgratäng typ lasagne med "zucchiniplattor," KRAV-nötfärs, massa olivolja, tomatkross, Keso, massa ost, lite creme fraiche, kryddor, tomatskivor och parmesan på toppen. (Fryser in i lagom stora förpackningar dels till familjen och dels matlådor.)

3. Ugnspannkaka med bacon. (Till kvällen - om vi orkar...)

4. Gryta på lövbiff (EKO), kantareller, massa smör o grädde, kryddat med bl a enbär o pepparblandning. (Fryser in att ha på torpet vid tillfälle när man vill ha lyxmat snabbt och lätt, bara att fixa tillbehör så är söndagsmiddagen klar!)

Och så dagens söndagsmiddag:

Lövbiff (EKO!) stekt i smör, bearnaise (köpt, låg kh-halt), smörstekt spetskål, avocado, nya knäcket med Bregott och ost...
    ... och till efterrätt espresso med lite grädde samt världens godaste hemmagjorda kaffeglass! (=äggulor, grädde, mascarpone, sukrin, vaniljpulver, espresso)
    (Detta var godaste glassen vi gjort hittills i nya glassmaskinen - hela familjen överens utom möjligen sonen som gillade citronglassen bättre)

*MUMS MUMS*

Nähä, ni har rätt, jag lär inte rasa i vikt idag heller.

Men snart ska jag gå och träna, 60 min afro och 75 min poweryoga, dåkan jag behöva lite extra kraft...

K

• Kaya
    FiaFunderar skrev 2011-03-28 08:19:47 följande:
    Hello och god morgon!

Omstarts-måndag var det ja Drömmer

Några hundra gram upp på vågen men det känns ok. Lite mycket vin i helgen kanske Tungan ute Ajjabajja!
    Jag har bestämt mig för att när jag gått ner till 66 kg (4 kg kvar) så ska jag till frissan och färga och klippa håret... göra en liten makeover. Detta ska ha skett innan den 15:e Maj hoppas jag för då sticker vi till spanien i 8 dagar Solig

Någon annan som har en makeover inplanerad som belöning Skrattande
    Det hade jag inte förrän nu, men bra tips, det kanske inte är en dum idé!
  • Kaya
    Mandel skrev 2011-03-28 08:29:21 följande:
    Är det bara jag som är "rädd" för att äta "vanlig" mat nu när jag äter enligt LCHF?

Läser här om folk som frossar i/äter av olika kolhydratfulla saker och sedan mår dåligt. Inte bara psykiskt utan med illamående, svullen mage, problem med sötsuget direkt efteråt, viktuppgång på direkten osv.
    Hur törs ni då "fuska"?

Inte sjutton vågar jag testa en vanlig smörgås eller pasta för jag har vare sig tid eller lust att må illa och bli dålig i magen...
    Godis ska vi inte prata om!
    Det blir till att fortsätta ha babybelostar som smågodis.
    Jag har ingen större lust att "fuska" om jag bestämmer själv vad som ska handlas och tillagas. Då finns det så mycket gott som man kan och FÅR äta (i alla fall jag som är allt annat än strikt!) så det finns ingen anledning att äta en vanlig smörgås eller vanligt godis. Däremot hoppas jag att min mage och hälsoeffekter av LCHF och EVENTUELL viktminskning inte sabbas om jag någon gång "fuskar" pga att jag t ex är bortbjuden eller går ut på restaurang. DEt finns gränser för hur mycket man orkar krångla då, typ kräva av mamma att hon ska steka köttbullar utan att blanda ner ströbröd eller vad det nu är hon har i smeten, eller diskutera innehållet i maten hur länge som helst när man ska beställa på restautang - NEJ TACK.

K
  • Kaya
    The Kittycats skrev 2011-03-28 20:46:21 följande:
    Hej alla i tråden

Nu är jag hemma igen efter en vända i Sälen, och känner inte att det finns en chans att jag kan läsa ikapp...
    Maten gick rätt bra, fram tills hemresan igår. Det bara var McDonalds som hade öppet sent på kvällen och vrålhungrig som jag var blev det en hel meny + en glass. Det konstiga är att jag inte har känt av något i magen idag, vilket jag brukar "dagen efter"....

Någon som har ett bra recept på våfflor som inte smakar för mycket kokos? (men det gör inget om det är kokos i om ni förstår)
    Hej Kittycat! Vad härligt med Sälen - blev du frisk och kunde åka skidor som du hade längtat så efter?

Jag gjorde våfflor i fredags på vanliga receptet till LCHF-pannkakor (ägg + grädde + fiberhusk) men jag vispade äggvitorna till hårt skum först för mera fluff och blandade ner smält smör i smeten + stekte i mycket smör. Ingen kokos alls (varken innehåll eller smak) och otroligt lätta, fina, fluffiga våfflor. (Inte "frasiga" men jag har aldrig fattat vitsen med FRASvåflor så det gjorde mig inget!) Fyllde dem med rökt lax, CF med dill och löjrom, sedan nästa dag hade jag överblivna våfflor istället för korvbröd när vi grillade korv på torpet = GOTT!

K
Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**