• Kaya

**Den stora feta LCHF-tråden**

Linda1976 skrev 2011-04-01 16:52:05 följande:
    Hello my darlings!

Jag gjorde ischoklad igår 100 gram 90%Lindts (jag har inte hittat nån med lägre carb-halt, möjligen den med 100% kakao med den smakar ju röven), 80 gram Cocosa m smak och 1 msk kanel.

0,4 gram kolhydrater/ st. Helt ok! Men de är ju så JÄÄÄÄKLA goda att jag skulle kunna äta upp alla på en gång. Fördelen är att de är mäktiga, så äter jag 4-5 st så skjuter jag på middagen 2 timmar  
    Låter GOTT! Jag ska också testa med kanel (eller pepparkakskrydda) nästa gång. Sist gjorde jag med mint. *slurp*
  • Kaya

Mamma mia, vilken fredagsmiddag... *PUST*

Jag åt alldeles för mycket men det var så himla gott så man kunde bara inte sluta...

Ekologisk oxfilé
    (ekologisk!!! men gud! extrapris på lilla Coop bara för att det var "bäst före" IDAG vilket betyder att den smakar som bäst och är som mörast IDAG!!! *lycka*) (stekt i massa smör med salt o peppar, lite rosa i mitten)
    Gratinerad blomkål
    (in i ugnen med smör o grädde, riven ost över på slutet = till och med mannen gillade det och då är det GOD blomkål!)
    Sallad av babyspenat, groddar, rädisor, cocktailtomater, fårost, oliver och vinägrett
    Bearnaise (köpt)

Kladdkaka
    Hallon
    Vispgrädde
    Espresso

SWEET jesus vad det var gott.

K

• Kaya
    Bordeaux skrev 2011-04-01 18:39:48 följande:
    Mascarpone finns det i massor. Vad kan jag använda mascarponen som? Om jag nu ska ge upp äckelgrädden, passar mascarpone i teet? Eller är det mer som vispad grädde till mina lchfvåfflor? (gjorde lchf-våfflor i lördags 10st så goda och så mättande att jag fortfarande har ett par kvar)

Jag har letat bland eko-sortimentet men det är samma 35% grädde att jag börjar ge upp. Inna jag flyttade från Sverige och började med lchf, så gillade jag bara 40%grädde för jag känner smak av e-numret de har i lågfetts varianterna. Nu börjar jag planera att jag ska köpa en liter vanlig grädde nästa gång jag är i Sverige och typ dricka upp bara för att ta chansen
    Kommer inte göra det mer äni tanken.

Fiberhusk på tyska? franska?
    Det finns nämligen inte med i min ordbok. Hur ser det ut? Kan ju kanske gå lite på utseendet också.
    Det är ju pulvriserade psylliumfrön, eller hur? Så om du hittar vad psylliumfrön heter så kanske du kan förklara att det är malda såna... se ut som ett obestämbart beige pulver typ.../K
  • Kaya

PS. Mascarpone tycker jag passar till allt där det ska vara vispgrädde, i glass och till efterrätter, men konsistensen är ju mer ostig, nästan som philadelphia, så jag vet inte om man kan röra nner det i te/kaffe?

Asereht, testa att skippa sukrinet, varför inte? Mascarpone är ju så gott såman kan äta det rakt av, då kan man säkert äta det rakt av i fryst form också utan att söta!

K

• Kaya
    missypissy skrev 2011-04-01 21:11:33 följande:
    FIxat!
    Suveränt, jag ska steka zucchiniplättar snarast (om jag nånsin mer blir hungrig, efter den brakmiddag som jag åt för 5 timmar sedan känns det som om jag kommer att bli hungrig lagom till julbordet 2013... *pust*)

PS. Gillar din blogg.
  • Kaya
    lovetove skrev 2011-04-01 22:16:20 följande:
    Jag har ätit lite bär och vispgrädde. 

I dag registrerade jag mig på matdagboken.se. Men gud vilken helt suverän sida! Jag behöver ju inte lista ut nånting själv, allt räknas ju ut åt en. Min sambo är helt underbar och äte samma sak som mig - han tycker för övrigt att LCHF-mat är grymt gott! Hur som vi skrev ut inköpslista för hela första LCHF-veckan på sidan och åkte och storhandlade. Så nu har vi mat och recept för en vecka. Känns så skönt! Plus att jag vet att jag håller mig inom gränserna :)

Kan verkligen rekommendera sidan om någon missat den. 
    Härligt med en karl som inte fnyser åt alla fixa idéer som vi kvinnor har kring kost och hälsa...

Min man gillar verkligen att det står typ kött och bearnaise på menyn oftare än vanligt, och har avnjutit diverse LCHF-godsaker såsom chokladmousse, hemmagjord glass m.m. utan gnäll, men att ha grädde i kaffet! Äta kokosfett (hans hatobjekt)! Byta ut potatis mot BLOMKÅL! Där nånstans går gränsen för honom...

K
  • Kaya
    Southern Belle skrev 2011-04-02 15:22:37 följande:
    Idag har jag köpt nya jeans! 27 tum! Tänk vad lite fett kan göra!

I övrigt är jag rätt seg efter en vinkväll med tjejerna igår och känner ett stort sug efter att dyka djupt ner i lördagsgodisskålen.... Hmmm...
    DAMN! Dit vill jag också! (jeansen, inte godiset ) Suveränt jobbat.
  • Kaya

Jag har en liten konstig svacka. Kanske den berömda "en-månads-svackan"?

Min hy var MYCKET bättre i tre veckor på LCHF, sen fick jag två jobbiga finnar. Skyllde på att jag hade varit hos mamma i några dagar och förmodligen fått i mig lite vetemjöl, margarin, glutamat osv i hennes mat trots att jag försökte äta LCHF... men nu fick jag en finne till. Jag som hoppades att jag äntligen hade hittat DUNDERKUREN mot mina hudproblem...

Dessutom: Mina jeans sitter inte ett enda dugg lösare efter en hel månads LCHF. Att jag skulle kunna gå ner i vikt lite lättvindigt fast jag äter ganska "snäll" LCHF och unnar mig både mejeriprodukter och grönsaker och inte räknar varken carbs eller kalorier var tydligen att hoppas för mycket. Förmodligen eftersom min kropp anser att den redan har en hälsosam vikt och inte "behöver" bli av med underhudsfett ur medicinsk synvinkel. Det stämmer kanske, men jag vill ändå bli av med lite fläsk! *envis*

Senaste dagarna har jag av någon konstig anledning (förmodligen bl a stress) ätit för mycket minst en gång om dagen så jag har blivit obehagligt övermätt, dvs återgått till mitt gamla vanliga mönster som jag var så himla GLAD att LCHF hade hjälpt mig bryta! Varför? Varför?

Jag har svårt att få till min vanliga träningsfrekvens, dels är det stress med jobb osv som gör att träningen har halkat ner på propriteringslistan, men också någon form av lat/matt känsla som jag ganska lätt blir av med när det är dags för mina favoritpass på gymmet (dans och yoga) men som ibland får mig att skippa en löptur bara för att jag typ inte orkar ta mig i kragen och ge mig iväg. Min man retas med mig och säger att min kropp är motvillig till att anstränga sig när bränslet består av kokosfett (han avskyr kokosfett), men jag hoppas att han har fel! Jag tycker ju att träningen känns bra när den väl blir av.

Nu har jag gnällt klart. Dags att jubla över dagens fantastiska meny!

Idag åt jag LCHF-våfflor med riven stark ost och sallad till frukost + starkt kaffe m grädde = gott.
    Sen lunch/tidig middag: Strimlad lövbiff i sås (grädde/CF) med smak av sambal och soja + blomkål gratinerad med smör, Keso och ost + sallad med olivolja = GOTT.
    Efterrätt kaffe med gammeldags mjölk (sååå mkt godare än grädde, jag tänkte att va fan det är ju helg...), liten bit LCHF-kladdkaka (eget påhitt, ganska OK men hade den inne i ugnen för länge så den blev torr snarare än kladdig) och TVÅ LCHF-BOUNTYS (små, fick ut 16-17 st av receptet).... aaahhhhhhhhh GOOOTTTTTTTT

SATAN I GATAN! Bounty - absolut smarrigaste godiset jag nånsin fixat själv, alla kategorier, dvs även "kolhydratgodis"! Blev först lite besviken att mannen var måttligt förtjust (som sagt, han avskyr kokosfett och verkar känna minsta lilla UNS av kokosfett när man använder det), men sen insåg jag att det bara betyder att jag lär får ha dem för mig själv...

Så himla perfekt godis!

Kvällsmat, om jag orkar någon (fortfarande proppmätt 4.5 timme efter den maffiga måltiden ovan), blir lite korv inrullad i överblivna våfflor från frukosten. Vi ska grilla i öppna spisen på torpet så jag lär äta lite för sällskaps skull i alla fall. Hoppas på en bra dag imorgon med skön träning, mycket energi och LAGOM mycket mat!

K

• Kaya
    Denebola skrev 2011-04-02 19:53:29 följande:
    Det är därför du ska säga till, så jag ser till att du kan Vill inte visa dem allmänt. (förresten, vad desperat det lät, ba snälla kolla in mig halvnaken, snälla snälla ! )
    snälla snälla jag vill också
  • Kaya
    Denebola skrev 2011-04-02 22:08:40 följande:
    Tack Ja nu vill jag bara bli lite mer "fit" också
    Du ser redan hård och fit ut - wow männska.

Det lustiga är ju - och detta säger nog något om den idealbild vi har där FÖR SMAL är = SNYGG - att jag tycker du är JÄTTEFIN både "före" och "efter"... men lyckligtvis är jag tillräckligt mogen nu för att ändå föredra "efter" och inse att det är sundare...

.... har vid flera tillfällen fått säga till mig själv på skarpen när jag har upptäckt att jag föredrar bilder på folk som ska visa hur sjuka eller deprimerade de har varit (och rasat i vikt) framför bilder på dem som friska, pigga, och normalviktiga!!!

...helt enkelt därför att synliga kindben och nyckelben, magrutor och deffade armar betyder SNYGG i vår skeva världsbild.

Det är bl a därför jag är lite kluven till min egen vikt. Är ju inte överviktig så det är farligt för min hälsa (speciellt eftersom jag är "päron"  och inte "äpple") men definitivt några kilo för mjuk i förhållande till det jag vill se i spegeln och de resultat jag vill ha av träningen.

Hur tänker ni? Sätter ni som väger er en målvikt efter BMI och hälsoaspekter eller efter den där hårda lite för smala men snygga kroppen?

K
Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**