**Den stora feta LCHF-tråden**
Sedan fanns det små öron i närheten som frågade sin mormor varför hon hade tuttar på ryggen...

min dotter (5 år) brukar prata mycket kärleksfullt om mormors HAKOR (i plural)
FiaFunderar - men oj! Vilka snabba ryck! Grattis!
Jag älskar att springa, men jag kanske inte precis ler och ser jätteglad ut när jag gör det... Det är mer känslan av att vara stark och andas in MYCKET frisk luft och hålla förbränningsmotorn igång som jag gillar, inte att det skulle vara sådär sprudlande jättekul som t ex ett danspass kan vara.
På gång i mitt kök:
1. Nybakat sesamknäcke torkar/svalnar på bänken och luktar så GOTT så jag blir alldeles vimmelkantig. Tänk jag gillade inte det första gången jag gjorde det, tyckte det var alldeles för salt. Sen dess har jag skippat saltet (använder ju ganska salt ost) och blivit helt BEROENDE av det här underbara krispiga lyxiga goda knäcket! Jag kör varianten med lite olivolja i för det gillar jag.
2. Kladdkaka till helgens njutfika - nej inte DEN kladdkakan utan ett eget experiment! Hade beställt mandelsmör från LCHF-butiken och tyckte inte det var så särskilt gott att ha det som pålägg så jag ville baka något med det. Vispade ihop mandelsmör och ägg med elvispen, tillsatte sukrin, vaniljpulver, kakao och smält smör i vilket jag hade smält några rutor mörk choklad (Lindt 90% plus Chili som väl bara är ca 50% men det blir alltså två rutor på en hel kaka). Bredde ut i rund form och drog några drag med kanten av slickepotten i smeten så det blev ett rutmönster (den ska ju bli riktigt snygg har jag tänkt). Ska ätas till efterrätt ikväll med espresso, grädde och några hallon.
3. Min lunch står färdig och ska in i ugnen om en stund (när kladdkakan är klar...). Repris på den LJUVLIGA lunch jag åt häromdan: spenat, lax och halloumi med smörklickar i liten form, kryddat med pepparblandning och flingsalt, in i ugnen ett tag = superenkelt och supergott!
Nu dricker jag Loka och måste jobba så det ryker så jag får ta åtminstone lite ledigt i helgen.
K
provsmakar sesamknäcket = himmelriket...
... kan inte "hålla mig" tills det är dags för lunch, och varför skulle jag göra det??? Får ständigt påminna mig själv att de gamla "reglerna" inte gäller längre. Inser att jag fortfarande har en massa gamla tankemönster som hör hemma i en svunnen tid...
Typ att jag alltsedan tiden för 20 år sedan då jag skrev ner allt jag åt och försökte äta så lite (spec fett) och sällan som möjligt för att gå ner i vikt har haft en fix idé om att det är fult och fel att "småäta" mellan måltiderna. Om jag gjorde det då så sabbade det ju min fina svit av dagar som såg ut typ så här: Frukost: müsli med Minimjölk (!), Lunch: pasta med tomatsås, en apelsin, Middag: 10 vegetariska "köttbullar", potatis, sallad utan dressing, fruktsallad, popcorn + under hela dagen massa Cola Light!!!!! Fettskrämd vegetarian och barn av sin tid (=trodde på allvar att light war alright!)...
K
I man GIbok står man kan gå ner 1-2 kg i veckan på fas1. Då är det rätt mycket kolhydarter ändå på en dag tycker jag(om man jämför med lchf) då borde jag ju gå ner ännu mer med lchf vilket jag inte gör(utan tvärtom) Kroppen vet ju inte vilken diet man gå på och tillåter med kolhydrater på GI. men är hårdare mot minsta lilla kolhydrat när man berättat för den att nu så är de LCHF.
Knäckebröd med sesamfrön
LCHF Knäckebröd
Antal: 6 st
Tid: 25 minuter
Ingredienser
1,5 dl skalade sesamfrön
1 dl riven ost
1 ägg
Gör så här
Blanda – det blir en lite kletig smet. Bred ut tunnt på bakplåtspapper, grädda 10-15 min 175gr, skåra för bitar och vänd och låt torka på eftervärmen i ugnen.
Variation
I. Byt ut 1/2 dl sesam mot linfrö.
II. Tillsätt 1 – 2 msk olivolja, så blir brödet sprödare.
III. Med lite flingsalt samt olivolja, blir det ettgott tv-snack.