• Kaya

**Den stora feta LCHF-tråden**

HALLÅ HALLÅ!

Jag efterlyser lite tips och information från er erfarna LCHF-människor! Jag har läst en massa på nätet men har ändå några frågor som jag inte hittar svaren på.

Erkänner att jag har varit skeptisk till alla anti-kolhydrat-metoder sen jag körde proteindiet (typ Atkins) för många år sen och visserligen gick ner i vikt och blev av med min acne MEN samtidigt fick ont i lederna.

Nu har jag börjat tänka om, har så många diffusa problem med huden, magen, hormonsvängningar (?) osv så det kanske är dags att göra något radikalt med dieten, och då har jag läst på och sett att många som kör LCHF upplever att de blir kvitt sådana typiska "tantproblem" som ingen läkare bryr sig om men som är jobbiga för den som har dem.

Min vanliga kost är ganska traditionell NYTTIG mat, renlevnadskost, träningsmat, mycket grönsaker och helst ekologiskt, med medvetenhet om GI och olika typer av kolhydrater, och en strävan efter att kombinera livsmedel så det inte blir för mycket snabba carbs "på egen hand" (dvs om jag äter frukt äter jag gärna lite ost och/eller nötter till så det blir bättre balans).

Men mina "laster" är typisk kolhydratstinn "comfort food" som mackor, så min (lilla) övervikt och allmänna känsla av att kroppen är lite i obalans beror säkert delvis på ett visst överskott på carbs.

Tänkte därför TESTA att köra lite LCHF, åtminstone något åt det hållet, under en period.

Min första fråga är därför om det är någon idé över huvud taget att köra "lite åt LCHF-hållet" utan att göra det till 100%? Om man inte håller sig till EXTREMT små mängder kolhydrater, och därmed inte hamnar i ketos, betyder det att man inte har någon nytta av att öka på fettet och minska på kolhydraterna?

Kan det i själva verket bli så, om man fortfarande äter mer kolhydrater än en strikt LCHF-diet, att man får motsatt effekt då det låga men ändå till viss del bibehållna kolhydratintaget hjälper kroppen att LAGRA in det extra fettet istället för att uppmuntra kroppen att BRÄNNA fett?

Det jag framför allt tänker på är sådana livsmedel som jag äter MYCKET av nu och som jag helst inte vill vara utan, typ nötter (inkl jordnötter och jordnötssmör) och frön. Vissa verkar tycka att det är OK i en LCHF-diet, medan andra säger att det är mindre bra (lika "giftigt" som baljväxter, linser och bönor såg jag på ett ställe) och i alla fall att man i så fall bara får äta LITE.

Likaså Oatly havremjölk och havregrädde, som säkert har för lite fett och för mycket carbs jämfört med komjölksprodukter, men som jag gillar och som känns bra för kroppen.

Sen undrar jag varför t ex ost med 17% fett (istället för det dubbla) skulle vara så "farligt"? Det är väl knappast mer kolhydrater i den osten än i fullfet ost?

Och slutligen undrar jag hur t ex BACON kan räknas som ett så fantastiskt "rent" och naturligt livsmedel, perfekt för en LCHF-kost? Rent kött kan jag förstå, men bacon är väl både rökt och kraftigt saltat? Känns egendomligt då att det skulle vara så förfärligt mycket NYTTIGARE än t ex lightprodukter med sötningsmedel.

Hoppas jag får svar! Nu ska jag gå och baka oopsies (för första gången, wish me luck!).

K

• Kaya

Jag skrev ett lång inlägg som bara försvann! Blä!

TACK för alla svar. Jag känner mig LITE mer upplyst även om det verkar finnas många OLIKA åsikter och uppfattningar om LCHF i tråden...

Sitter på tåget nu och mår illa. Har visserligen just haft influensa och är inte helt bra än, men det kan säkert också vara lite omställning av kosten som spökar fast jag bara har nosat på LCHF i ETT DYGN!

Frukost: Varm choklad av vatten, kakao, Oatlygrädde. Dubbelmacka av oopsiebröd med Bregott, helfet ost, skinka och sallad. Dofilus.

Jag blev lite besviken på oopsiebrödet som jag bakade första gången igår, jag hade hoppats att det skulle kännas "brödigt" men det kan det såklart inte göra med tanke på ingredienserna. Det var mer som en omelett att lägga pålägget mellan. Nån som har tips på bra LCHF-bröd som känns/smakar mer som BRÖD? (Jag misstänker att då är vi inne på nötterna igen!?)

Till lunch har jag med mig äggsallad av 2 kokta ägg, en halv avocado, dill, helfet creme fraiche, lite majonäs. Till mellis jordnötter (jag vet, för mycket carbs per 100g men det var vad jag fick tag på i skåpet när jag steg upp kl 5 imorse... *gäsp*) Hoppas jag klarar mig på detta tills jag kommer hem sent ikväll!

K

• Kaya

Oj jag hinner inte med ert tempo i den här turbotråden, har redan tappat bort mina tidigare inlägg...!?

Har ett par nya frågor, ska gå in igen om max en timme eller två och se om någon har svarat - INTE vänta till imorgon för då har det drunknat i floden av inlägg!!! *no offense*

1. Jag har ju bara varit igång med LCHF ett par dagar och det går misstänkt bra. Snart "måste" jag väl börja få omställningsproblem!? Mitt enda "problem" just nu är att jag inte är hungrig, eller det är väl jättebra för på vanlig kost är jag ofta vrålhungrig sådär så magen bullrar och det är ju bara skönt att slippa. Men nu, istället för hunger är det mer ett sånt där svagt svagt illamående (eller på gränsen till illamående), så man typ bara är glad att man "slipper" äta mellan måltiderna. Lite äcklad blir jag liksom även inför sånt som jag egentligen ÄLSKAR, typ halloumiost. Går det här över? Eller blir man helt enkelt aldrig hungrig på LCHF, sådär skönt härligt hungrig så allting man äter bara smakar UNDERBART? (den känslan vill man ju inte bli av med!!!)

2. Om man blir sugen på något "friskt och fräscht" som INTE smakar fett/salt, vad äter man då? Jag har en otrolig kapacitet för råa grönsaker, typ rå zucchini och blomkål, men finns det något annat tillåtet som typ kan ersätta frukt/juice-känslan? Dvs om man INTE vill ha något stabbigt och mättande!

3. Jag älskar att träna och när jag är frisk (det är jag inte nu, suck, håller på och återhämtar mig efter influensan) tränar jag gärna 4-6 ggr i veckan. Jag förstår att det inte går att veta i FÖRVÄG hur det kommer att kännas för mig att träna på fett istället för carbs som bränsle, men lite orolig är man ju... Tänk om det känns segt och jobbigt?! Tänk om jag inte får några resultat? Kan det verkligen räcka att fylla på med LCHF efter t ex ett tungt styrkepass (när man har lärt sig att man "måste" äta snabba carbs direkt efter...)? Har ni tips och erfarenheter?

K

• Kaya

Tack tack för snabba tips och svar!!!

Ekorrfamiljen: Jag kanske kan stå ut med att inte bli vrålhungrig och njuta av att magen känns lugn och stillsam istället... bara det här lilla svaga illamåendet/äcklet går över. Men som sagt, jag har ju bara varit igång i ett par dagar så det ska väl rätta till sig, hoppas jag.

Björn Ferry är det som kör LCHF, visst ja, det kommer jag ihåg nu när du säger det! Kan han så ska väl även jag kunna träna hårt på sån kost...

HALLON, just det, Asereht, det åt jag faktiskt till mellis idag med Keso. Det står mycket om hallon när man googlar på LCHF. Är det JÄTTEmycket mer carbs per 100g i andra bär? Är det BARA hallon som duger? Jag menar, jag ÄLSKAR hallon men det kan ju vara trevligt att variera sig med blåbär, jordgubbar osv ibland också.

Just det, citronvatten. Pressad citron och lime i vatten och över sallad och andra maträtter, det måste väl blir så lite carbs så det kvittar? Det är ju så gott med pressad citron i vinägrett t ex, eller lime över thailändskt kryddad fisk.

Sista frågan i detta inlägg: hur är det med LÖK? Växer under jord men är väl absolut inte lika mycket carbs som rotfrukter?

K

• Kaya

Tack Lättja! Vad skönt att höra att du också, liksom Ekorrfamiljen, ger mig hopp om att träningen kommer att gå lika bra om inte bättre på LCHF!!! Längtar efter att testa - ska bara bli av med detta jobbiga VIRUS som 3/4 av familjen har drabbats av *snörvel och host*

Intressant det här med antalet måltider per dag, som träningsfreak som brukar äta low-carb hi-protein fitnesskost med 2-3 timmars mellanrum dygnets alla vakna timmar känns det VÄLDIGT konstigt att det ska räcka med 2-3 måltider per dag och kanske något pyttelitet mellanmål därutöver....!

Men det är väl så med det mesta, LCHF innebär att man måste tänka TVÄRTOM när det gäller mycket.

Bacon är jättenyttigt, men frukt är aja baja...
    Fettsnålt är uteslutet, men extra fett är själva poängen...
    Att äta sällan är helt OK, man behöver inte alls äta "lite och ofta" som förut...

Jag sitter just och undrar om jag behöver/vill/ska äta nåt mer idag. Har ätit frukost (10), lunch (13) och mellanmål (17).  I vanliga fall skulle jag ha varit SKRIKHUNGRIG nu och redo för middag! Nu blir det nog om en stund örtte och kanske en bit av nötbrödet som jag bakade i förmiddags med philadelphia och skinka, bara för att det är gott att äta något till sitt kvällste, inte för att magen egentligen ropar efter något!!!

K

• Kaya

nassu, jag vet inte alls hur man räknar för jag är helt ny. Men efter vad jag har LÄST de senaste dagarna kan man som nybörjare klara sig hjälpligt utan att räkna exakt hur mycket kolhydrater man får i sig, om man bara ser till att allt man äter ligger på max 5 gram carbs per 100 gram.

Visst var det så?

Lättja, OK, det låter vettigt att äta när man är hungrig, men ärdet inte lite så i början innan man är van att man trots allt måste äta lite "efter klockan"?! Jag tycker flera andra har skrivit ungefär så, att man ändå får se till att äta några gånger per dag fast man inte är hungrig på samma vis?

Jag är ju så "indoktrinerad" på fitnessmat så jag tror ju att min kropp ställer om till "svält" och börjar bryta ner muskler om det går mer än 3-4 timmar mellan måltiderna!!!

K

• Kaya

Lättja, tack för alla råd och tips och info!!!

Jag har också tokångest inför att erkänna inför omgivningen att jag testar detta... inte nog med att jag redan VAR ganska "besvärlig" och besserwisser med kosten (enligt månbga omkring mig som äter "svensson" och absolut inte förstår varför man nånsin skulle vilja prova nåt annat)...

... utan dessutom har jag haft för vana att dissa "extrema" dieter, typ LCHF och allt annat, eftersom jag minsann har varit en sådan renlevnadsmänniska och fitnessperson som absolut inte håller diet utan bara äter "RÄTT" i största allmänhet...

Min enda chans är nog att förklara det hela med mina hälsoproblem, att jag är TRÖTT på diffusa problem med magen, huden osv och bara måste testa alla olika vägar för att bli av medproblemen.

Att det till viss del handlar om några extrakilon som beror på stress och okynnesätande, och att det skulle ta för mycket tid och hård träning att bli av med dem på mitt vanliga vis (fitnesskost med mycket protein och mest lågglykemiska carbs) orkar jag nog inte erkänna inför andra...

K

• Kaya

Jag blir så trött på min dator! Skriver långa inlägg som bara försvinner ut i ingenting för att datorn låser sig!

K

• Kaya

Att bli ALLTFÖR känslomässigt engagerad i ett forum på nätet kanske inte heller är så bra för hjärnan, ens om man är vuxen?

Själv vill jag bara envisas med mina nybörjarfrågor.

1. Sukrin, vad är det och behöver jag skaffa det? Eller är det OK med vilket gammalt vanligt sötningsmedel som helst OM jag helt hypotetiskt skulle få för mig att baka, låt oss säga, en kladdkaka? Jag menar det blir ju ändå inte en del av min dagliga baskost. Hur resonerar ni?

2. Hur illa är det att helt plötsligt äta "svensson" en helg om man t ex ska bo hemma hos någon annan och inte står ut med att erkänna för alla att man testar en ny kosthållning (speciellt så här i början innan man vet själv ens hur det funkar och om man kommer att hålla fast vid det)? Hur dåligt mår man? Hur mycket sabbar man? Hur svårt är det att "komma tillbaka" i LCHF-balans igen efter?

Jag menar det är ju en någorlunda enkel sak att fokusera på kött, sås och grönsaker vid en normal svenssonmiddag och så länge värdinnan inte är min mamma eller svärmor kanske hon inte ens märker det. Men att tacka nej till gröt-och-macka-frukost för att istället stå och skotta i sig kokosfett med matsked, det är ju inget som lär gå obemärkt förbi!

K

• Kaya

Dagens frukost:

Starkt kaffe med lite kokosfett (första gången  för mig) lite grädde OCH lite standardmjölk. Jag brukar ha mellanmjölk i kaffet (ganska mycket) så att gå direkt på bara kokosfett och/eller grädde kändes lite hårt! Det här var OK men jag orkade bara 2/3 av min stora mugg och fick slänga resten (detta är INTE likt mig när det gäller kaffe ska ni veta!!!).

Ett löskokt ägg.

2 st av mina nötbröd (storlek tekakor) som jag bakade i förrgår (gjorde eget nötmjöl av olika nötter och frön + Fibrex, blandade med en mix av smör, Keso och Oatlygrädde, plus lite bakpulver och salt, massa sesamfrön ovanpå). Rostade två såna och lade på philadelphia, avocado, skinka och tomat. GISSA OM DET VAR GOTT?!

Men nu lär jag stå mig typ tills Melodifestivalen känns det som...

Och det är bra för jag är ensam hemma hela helgen med två barn och två (lånade) marsvin, ska storstäda och jobba som en galning och dessutom hinna ut i solen.........................................

K

Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**