**Den stora feta LCHF-tråden**
mamman i skogen skrev 2011-11-05 07:53:33 följande:
JA det är i stort sett omöjligt att plocka bort alla tillsatser men vi som äter LCHF kommer inte upp i några gigantiska kvantiteter och man får välja vad man inte vill vara utan... För mig är det bearnaisesås som jag inte alltid orkar göra själv, vissa charkvaror som jag älskar och kan stå ut med nitrit i och sen köper jag hellmans majjonäs gjord på ekologiska ägg men innehåller vissa tillsatser men det är så praktiskt. Jämför man med en medelsvennson som varje måltid äter en rad e-nummer färdigmat bröd mm så äter jag mikroskopiska mängder och det hoppas jag min kropp klarar av.. Ett tips till nya LCHF:are är att omedelbart börja med d-vitamin då ska det vara vitamind3 (jag kör från holistiks kapslar utan kalcium) magnesium är bra men inte samtidigt som d-vitaminen utan ta dem på olika tidpunkter, c-vitamin kan vara bra det är en stark antioxidant och när man börjar med LCHF får man ofta brist på detta om man är strikt det kan märkas av at t man får blåmärken som "aldrig" försvinner. Inälvsmat är rik på vitamin c men jag är inte vidare förtjust i detta så jag föredrar att ta tillskott istället.
Vitamin d är nog det viktigaste tillskottet då i stort sett alla svenskar har brist och de rekomenderade doserna är långt under vad vi behöver. Dvitaminbrist är ett smygande tillstånd och sjukdomar och problem som det medför visar sig först många år senare. Dvitamin skyddar mot diabetes influensa, cancer autoimmuna sjukdomar som diabetes MS astma och allergi, eksem hjärt och kärlsjukdomar stärker tänder och muskler...
C-vitamin jobbar mot oxidation och vi som äter LCHF äter en kost som minskar oxidering men ofta behöver vi tillskott ändå.
Jag äter alla tre kosttillskotten 4000 e d3 , magnesium strax under rekomenderad dagsdos och vitamin c äter jag 1g per dag.
Jag har blivit av med 2 kg på 5 dagar!!! (det var jag som hade nedsatt ämnesomsättning....hoppas det fortsätter så!!)
Funkar utmärkt med maten, står mig länge och är jämt mätt, inga blodsockerdippar här inte