Inlägg från: Mina småtroll |Visa alla inlägg
  • Mina småtroll

**Den stora feta LCHF-tråden**

mamman i skogen skrev 2011-11-05 07:53:33 följande:
    JA det är i stort sett omöjligt att plocka bort alla tillsatser men vi som äter LCHF kommer inte upp i några gigantiska kvantiteter och man får välja vad man inte vill vara utan... För mig är det bearnaisesås som jag inte alltid orkar göra själv, vissa charkvaror som jag älskar och kan stå ut med nitrit i och sen köper jag hellmans majjonäs gjord på ekologiska ägg men innehåller vissa tillsatser men det är så praktiskt. Jämför man med en medelsvennson som varje måltid äter en rad e-nummer färdigmat bröd mm så äter jag mikroskopiska mängder och det hoppas jag min kropp klarar av..

Ett tips till nya LCHF:are är att omedelbart börja med d-vitamin  då ska det vara vitamind3 (jag kör från holistiks kapslar utan kalcium) magnesium är bra men inte samtidigt som d-vitaminen utan ta dem på olika tidpunkter, c-vitamin kan vara bra det är en stark antioxidant och när man börjar med LCHF får man ofta brist på detta om man är strikt det kan märkas av at  t man får blåmärken som "aldrig" försvinner. Inälvsmat är rik på vitamin c men jag är inte vidare förtjust i detta så jag föredrar att ta tillskott istället.

Vitamin d är nog det viktigaste tillskottet då i stort sett alla svenskar har brist och de rekomenderade doserna är långt under vad vi behöver. Dvitaminbrist är ett smygande tillstånd och sjukdomar och problem som det medför visar sig först många år senare. Dvitamin skyddar mot diabetes influensa, cancer autoimmuna sjukdomar som diabetes MS astma och allergi, eksem hjärt och kärlsjukdomar stärker tänder och muskler... 

C-vitamin jobbar mot oxidation och vi som äter LCHF äter en kost som minskar oxidering men ofta behöver vi tillskott ändå.       

Jag äter alla tre kosttillskotten 4000 e d3 , magnesium strax under rekomenderad dagsdos och vitamin c äter jag 1g per dag.  
    Vart hittar man bra vitaminer? Apoteket? Hälsokosten?

Jag har blivit av med 2 kg på 5 dagar!!! (det var jag som hade nedsatt ämnesomsättning....hoppas det fortsätter så!!)

Funkar utmärkt med maten, står mig länge och är jämt mätt, inga blodsockerdippar här inte
  • Mina småtroll
    Dissan skrev 2011-11-06 17:26:07 följande:
    Funderar lite på vilka vitamintillskott vi behöver äta...
    Var inne på life och frågade men jag fick mig en uppläxning att kroppen faktiskt behöver kolhydrater. Och att hon blev så arg på såna som mig som inte förstod sånt!!! Så jag vände på klacken och gick!
    Tänkte ni kanske kan hjälpa mig:)
    Läs inlägg 19904 en sida bak i tråden. Där skrev adams family om d-vitamin o omega 3 (tror jag det var)

Fast magnesium har jag också hört talas om att man kan behöva!?
  • Mina småtroll
    Joggi skrev 2011-11-07 12:46:13 följande:
    Äntligen lossnade det lite till och jag har tappat 2,5 kg den här veckan! Tackar! Fler som har vägning på Måndagar som vill dela med sig??:)
    Grattis! Jag vägde mig idag efter att ha ätit lchf i en vecka (trodde inte det skulle funka eftersom jag håller på att ställa in min levaxin-dos pga låg ämnesomsättning). Men jag har gått ner 2.2 kg!!! Överlycklig
    Louise1987 skrev 2011-11-07 13:46:43 följande:
    Måste bara tillägga att det är verkligen toppen att äta lchf tycker jag :) jag har gått ner 27 kilo och förlorat ca 40-45 cm runt magen, gått från storlek 48 till 42 nu sedan början av juni och är aldrig sugen på godis som jag åt i princip varje dag förut. Dessutom har jag fått massor av muskler ;)
    Åh shit, det var inte illa!! Har du något viktmål eller fortsätter du för att du mår bra av det?
  • Mina småtroll
    Joggi skrev 2011-11-07 17:58:27 följande:
    Tack och grattis till er som har tappat!

Jag stod still en vecka och gick upp 2 kg en vecka, men nu är jag back on track igen. Hade det varit för 3 år sen hade jag gett upp men inte idag. Känner verkligen att jag kommer att fixa det här nu! Har gått 5 veckor och jag har inga planer alls på att äta annorlunda nånsin!! Jag som tom hade planerat en fuskdag på julafton känner nu att julbordet ju kommer att bli perfekt för lchf! skinka, lax, ägg, romsås... Ja, det kommer gå galant! ska leta upp ett bra recept på sockerfri sill oxå:) 
    Härlig inställning Jag känner mig också stark och motiverad!
  • Mina småtroll

En fråga till er som kan:
    Sitter o läser doktor dahlqvist och airams lchf-kokbok (de skriver i inledningen att det är strikta recept) men recepten innehåller sådant som jag inte trodde man skulle äta när man åt strikt:
    -morötter
    - hallon, blåbär
    - mörk choklad (över 80%)

Nån som kan förklara detta för mig som är nybörjare?  

• Mina småtroll
    Sammie skrev 2011-11-08 19:37:25 följande:
    Halloj allihopa!
    Är ny på detta med lchf men har kört det sen i lördags och hittils så går det bra. Funderar kring detta med godis!!!! Jag är helt torsk på detta med lösgodis. Nu fattar jag att det absolut inte är ok men är det helt bortkastat om man äter lite (en näve) lösgodis en gång i månaden??

Snälla ge mig ett svar där det står "åh klart det inte gör något, ät och njut" ))

Jag är ju oxo ny på området har kört en vecka, strikt. Tänker fortsätta strikt ett bra tag till. Om jag har förstått det rätt (rätta mig om jag har fel!!) så stannar viktminskningen av pga att du kommer ur läget ketos (som är ett fettförbränningsläge). Det kan ta ett tag innan kroppen hittar tillbaka, du kan också lägga på dig en del vätska i kroppen eftersom kolhydrater (eller om det var insulin) som binder vätska.
    Så jag skulle inte äta godis, inte om jag äter strikt iaf

Kanske får du ett roligare svar av nån annan, hihi  
  • Mina småtroll
    organa skrev 2011-11-08 19:37:25 följande:
    Jag skulle behöva hjälp av någon klok människa här inne.

Jag äter en liberalare form av LCHF då jag inte strävar efter viktminskning, bara hälsofördelarna. Med det menar jag att jag äter inte sötsaker, bröd, pasta, potatis osv men jag begränsar inte "tillåtna" grönsaker eller liknande. Mitt problem är att senaste veckorna har jag fått total äckelkänsla kring all mat jag brukade äta innan, ägg eller bacon går bara inte ner, grädde i kaffet fungerar men tex en fiskgryta med mycket grädde ger mig spykänslor. Dom senaste dagarna har jag blivit yr och varit väldigt nära att svimma flera gånger. Jag tror att detta beror på att jag helt enkelt fått i mig för lite energi då jag totalt tappat matlusten av att jag bara blir illamående. Nu undrar jag vad jag ska göra. Tidigare brukade jag äta tex ett ägg med mayo till frukost men nu är det enda jag kunnat hitta på keso med lite hallon, detta går bra att äta. Jag skulle helt enkelt behöva tips på "fräschare" lchf-mat. Jag har bestämt mig för att testa att äta många fler men små portioner och skulle därför tacksamt ta emot tips på mellanmålsliknande mat/ "fräschare" middagsmat. Jag vill inte alls sluta med denna kosthållning men om det fortsätter såhär känns det som att jag inte har något val snart.

Kan tillägga att jag har sett till att dricka mycket vatten och lagt till lite salt så jag tror inte att det är vätskebrist. 
    Jag har hört att boken LCHF för kvinnor ska innehålla lite "fräshare" och inte så "tunga" recept. Men har inte fått tag på den ännu, detta är bara vad jag har googlat mig till
  • Mina småtroll
    TedsMamma skrev 2011-11-09 18:26:40 följande:
    Hej! Någon som kan ge tips på en bra vitamintablett man kan köpa? Har hållt på med lchf i ca 3 månader nu och börjar bli lite trött å hängig!
    Idag köpte vi hem vitamin D, omega 3 och magnesium. (Adams family kan sånt här står lite om det i några inlägg bak i tråden)

Idag har jag mått riktigt dåligt...Trodde först bara jag var trött på morgonen, men jag kom aldrig igång. Haft svårt o äta. Varit jätteyr och hängig, inte orkat gå, bara legat o vilat...inte sugen på nåt. Har trott flera ggr idag att jag skulle svimma. Tog ett halvt knäckebröd för o se om det blev bättre, svårt o säga om det gav resultat. Men nu i seneftermiddag har jag mått bra igen Och åt middag som vanligt. 

Vad kan det ha varit? Har ju ätit lchf i 10 dagar nu och inte känt nåt sånt här innan...Kan väl knappast vara omställningsbesvär som är så kraftiga och som kommer såpass sent som efter 10 dagar??
  • Mina småtroll
    Vilda Tiger skrev 2011-11-15 19:06:44 följande:
    Tex är dagens siffror:

1577 kalorier
    9 kolhydrater
    94 protein
    130 fett

Tycker det låter rätt bra i mina öron... väger 77, det spelar ju roll då man ser siffrorna. Tycker ni annorlunda? Jag har ätit ganska ordinary idag, det ser ut ungefär så här varje dag.
    Har du kollat din sköldkörtel?

Kanske har låg ämnesomsättning? Jag kollade upp min för 2,5 månad sedan, började med levaxin o nu äntligen har jag börjat gå ner lite. Innan var det precis omöjligt trots noggrann kost (ej lchf) o träning....det var otroligt frustrerande!!! Så jag förstår hur du känner, tycker du är duktig som inte tappar hoppet, hade jag aldrig klarat  
  • Mina småtroll
    Vilda Tiger skrev 2011-11-16 07:48:02 följande:
    Åh, va jag uppskattar alla era kommentarer! Hade jag inte haft Jucea (hon hängde i tråden här förr och vi är vänner privat) och er i denna tråden hade jag säkert tappat sugen för länge sen. Jag är ju även "lovat" Anna Hallen, som skrivit LCHFböcker, att hålla ut minst ett halvår. Hon trodde som du, Organa, att min kropp är skadad av alla år av vlcd-kost. Jag har ätit mellan 1400 och 2200 kalorier, cirkus, sen jag började med LCHF för tre månader sen. Jag vete katten om jag VÅGAR äta mer än 2000 kalorier om dagen! Ser jag en 8a först i vikten igen, nu när jag har varit nere på 74 en gång, så pallar jag det inte. Lina Sofi och Mars2009; Jag kollade sköldkörteln för tio veckor sen, på min årliga läkarkontroll hos min diabetesläkare, och då var det inga tokiga siffror. Jag kanske ska ringa min läkare och be om ett test till... Min syster har problem med sköldkörteln. Det är ju väldigt närbesläktat med diabetes typ 1, vilket jag har. Igen, tusen tack för all er respons, trots att jag sitter och säger rakt ut hur avis jag är då ni går ner och inte jag. ;)
    Fast läkare har inte alltid så bra koll på sköldkörteln...det beror på vilken läkare man träffar. De ska väga in symptom också, och inte bara kolla på siffror. Jag skulle begära ut provsvaren om jag var du (du kan ringa och be o få dem hemskickade), hade vatt intressant o se vad du har för värden. Kan mycket väl vara att du ligger inom referens, men åt det höga hållet o har man då symptom så ska man få provbehandla med levaxin (om man har tur o träffar en bra läkare vill säga...) Referensintervallet för hypotyreos är väldigt stort...dessutom skiljer det sig åt i landet så i det ena landstinget kan man betäcknas som frisk, medans i ett annat landsting så är man "sjuk". Så be att få provsvaren hemskickade!!! Eller ta nya prover!

Dessutom är ju hypotyreos en autoimmun sjukdom (vilket även diabetes är tex), så har man den ena sjukdomen så är det större risk att man får en annan. O ligger autoimmuniteten inom släkten så är det också ärftligt...

Jag förstår verkligen din frustration...jag försökte gå ner i vikt i flera månader (innan jag började med levaxin). O INGET hjälpte, jag mådde skit rent ut sagt. Jag styrketränade 3 dagar i veckan, samt körde lite kondition på cross trainer, o så var jag ute o gick med barnvagnen lite då och då. Samt att jag testade VLCD, GI, dricka herbalife. Jag GICK UPP i vikt!! Helt fruktansvärt...Men så började jag med levaxin och efter nästan 2 månaders medicinering började jag helt plötsligt gå ner lite i vikt, trots att jag inte hade tränat på flera veckor eller brytt mig om vad jag åt. Fyllde dessutom 30 i den vevan så mycket kalasande blev det Men efter att kalasandet var över bestämde jag mig för att gå över på LCHF, och nu har jag gått ner 3 kg på två veckor. OBESKRIVLIG LYCKA!!

Hoppas verkligen du börjar få respons på kosten snart...O ring vårdcentralen!! 
Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**