Inlägg från: Mina småtroll |Visa alla inlägg
  • Mina småtroll

**Den stora feta LCHF-tråden**

76an skrev 2012-01-09 13:49:37 följande:
    Grejen är att jag älskar hårdbröd eller knäckebrdö. Men när jag provade att baka fröknäcke som de flesta säger är så gott så tyckte jag inte alls det var nån höjdare. Tycker allt smakar antingen ägg eller frön. Scones? Finns det recept på det nåntans?
    Äggmuffins kanske man också kan äta till frukost. Har inte testat dom, men googla på receptet o kolla! Jag har tänkt o baka såna länge nu, men det har inte blivit av. Bra att ha i frysen som "snabbmat" eller om man ska iväg o inte kan ta med sig matlåda
  • Mina småtroll
    Teskedsmamman skrev 2012-01-09 14:10:05 följande:
    Beror på om du använder steviasocker eller koncentrat. Jag har koncentrat och då räcker knivsuddar i t ex den varma chokladen.... Steviasocker har jag för mig har överföringstabell...
    Oki, man får måtta lite då Jag är lite rädd för att måtta! Men finns det en överföringstabell så är ju det super. Måste kolla upp detta sen när min sukrin är slut.
  • Mina småtroll
    Vilda Tiger skrev 2012-01-09 18:30:39 följande:
    Nej, jag ger snart upp... Enligt läkaren var det inte fel på min sköldkörtel men hon tog iaf prover igen. Om två v ska hon återkomma. Om värdet på TSH har gått upp mer kunde hon tänka sig att proooova liiiiite Levaxin. Jag pallar inte mer snart, om jag nu inte har fel på sköldkörteln- va fan går jag inte ber då för?!?! Nej, fast på drygt 77 kg sedan över ett halvår tillbaka. Sista tiden har jag verkligen inte orkat hålla kosten. För mig innebär LCHF en del uppoffringar. Jag äter vegetariskt så Der blir inte så jävla roligt då man ska hålla max 20 kh om dagen, men jag gjorde det jättebra ändå. Nu känns det som jag skiter i vilket. Jag får väl vara fet resten av livet då... *nere*
    Nej fy...tycker så synd om dig!!! 
    Hur känner du dig nu jämfört med när du tog prover sist? Tror du att värdena har blivit bättre/sämre? Vilket värde gick läkaren främst efter? TSH eller T4?  Tog hon även T4 nu? För det är väl det mest intressanta om jag förstått det rät...
    Förstår att kämparglöden minskar när man kämpar o kämpar o det inte blir resultat. Du kanske ska ta uppehåll från LCHF? Kanske kanske blir det en nystart om du äter carb-kost ett tag? O sen går tillbaka till LCHF.  
  • Mina småtroll
    Habaladabala skrev 2012-01-10 15:57:39 följande:
    Usch jag har verkligen inspiration... Ska laga middag och huvudingrediensen måste vara köttfärs för det har jag framme men vad ska jag göra med det? Nåt tips?
    Biff/hamburagre med coleslaw
    Köttfärssås med broccoli
    Tacogratäng 

• Mina småtroll
    Tillde skrev 2012-01-10 20:30:07 följande:
    Snyggt jobbat Sininen!!!

Ingen som tränar och har lite tips (frågor högre upp)?
    Jag tränar! Vad hade du för frågor? Scrollade tillbaka men hittade inte  
    Dock är jag ju ingen expert på träning, inte alls. Tränar "vanligt" för att jag tycker det är kul o för att boosta viktnedgången.
    Vad tränar du? Jag kör lite jogging, samt några pass på gymmet, skivstång, dans m.m
  • Mina småtroll
    76an skrev 2012-01-11 10:49:04 följande:
    Jag kan inte förstå en sak. Jag har nu ätit LCHF sedan förra tisdagen och har fortfarande inte kommit till den där magiska mättnadskänslan som alla verka få. Vissa äter ju typ bara frukost och lunch och sen inget mer för de är inte hungrig. Min sambo som oxå käkar LCHF har fått en enorm mättnadskänsla nu och kan knappt äta en ostbit med kaffe förräns han känner sig proppmätt. Jag vill oxå ha den känslan, men jag känner mig lite småhungrig hela tiden. Känns som jag inte kan öka på mitt fettintag mer för jag äter bra tycer jag, nu vet ju inte jag om det är bra men det antar jag då jag följer det som står överallt.

Vad göra?
    Har du cocosfett i kaffet/teet? Jag står mig väldigt länge på det!
  • Mina småtroll
    Tillde skrev 2012-01-11 13:15:34 följande:
    Orkar inte skriva allt igen så jag kopierar inlägget med frågor och funderingar!

Finns det nån som som tränar en del och kör normal LCHF (alltså inte superstrikt) här? Jag försöker träna så ofta jag kommer åt, brukar bli i snitt tre/fyra pass både styrka och fettförbränning. På bodypumpen och bodycombaten så kände jag mig laddad och "jämn" på nåt stt. Varken extra stark eller svag pga. hur jag ätit under dagen. Det kändes bara... stabilt liksom. Under passen så kände jag att det liksom kom och gick energi, en stund orkade jag hur mycket somhelst medan det en liten stund kändes som att kroppen var tömd på energi och en stund senare så var kroppen laddad igen.

Idag sprang jag för första gången sen jag började med LCHF (och för första gången på några veckor) och jag kände mig då också jämn, stark och stabil men jag upplevde att när energin väl började ta slut så tog den slut, jag körde det sista på vilja men saknade lite den där "kicken" man kan få när man lyckats med maten med kolhydrater under en dag och det finns mer kvar att ge. Finns det någon som har tips för hur man ska ladda inför ett träningspass för att inte känna sig som en bil som har halvtaskigt med bensin och kör med ömsom full fart och ömsom bara hackar och hostar? Tycker att fördelarna överväger med LCHF kände mig som sagt lätt och stabil och inte sådär "skvalpig" och en dag när man INTE lyckats med kolhydratmat och tryckt i sig en banan i panik innan passet som håller de första tio minutrarna är betydligt sämre än som det var nu.

Som vanligt en roman, har lite svårt att hålla mig kort som ni kanske märkt, ber om ursäkt för det!   
    Jag känner inte samma sak, men tränar inte så hårt ännu. Kör ganska mjukt (har kommit igång med träningen för bara några veckor sedan efter att ha fått 2 barn ganska tätt). Men spontant känner jag att jag skulle ätit lite mer rotfrukter om jag var i din sits, morötter, palsternacka m.m. Kanske lite frukt också. Eller några fler mejeriprodukter?
  • Mina småtroll

Ang. gallsten!

Jag står i kö för operation, har en stor sten och har haft några anfall det senaste 1,5 året. Men sedan jag började med LCHF har jag inte haft en enda känning!! Den ständiga magkatarren är också borta!
    Så när dom ringer o kallar mig till operation så kommer jag tacka nej.

Nån som vet om gallstenen kan försvinna? Min sten (hade bara en) var stor som en tärning. Kan den upplösas? För den var för stor för att kunna komma förbi gallgången sa läkaren. 

• Mina småtroll
    Trolla75 skrev 2012-01-12 21:21:27 följande:
    Testade också, gjorde på kålrabbi och blomkål, blev väl sådär Obestämd

Vad hade du i din? tar tacksamt emot tips!
    Jag följde receptet på bloggen 56kilo.se (man kan söka i bloggen, sök på jansson). Jag ska göra samma sak igen snart tänkte jag, fast utan ansjovis. Så att det blir mer som en potatisgratäng
Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**