Inlägg från: Mina småtroll |Visa alla inlägg
  • Mina småtroll

**Den stora feta LCHF-tråden**

Sigrid skrev 2011-11-16 11:20:59 följande:
    Snälla hjälp mig komma på någon smarrig fredagsmiddag. Gärna lite mer än vardagskänsla på maten skulle jag vilja ha, men inget för svårt. Min hjärna står still och behöver hjälp med förslag.
    Mitt förslag går också i sparrisens tecken

Helstekt fläskfilé eller fläskytterfilé i ugn (stek den lite i stekpannan först)
    Samt baconinlindade sparris som tillagas i ugn också. Serveras med bearnaisesås eller aioli.

Grymt gott och även lättlagat!  
  • Mina småtroll
    Hoppet 3 skrev 2011-11-16 13:53:41 följande:
    Vet inte vad som händer mig nu....igår fick jag noja och vräkte i mig en hel påse algrens lakritsbilar....
    Jag är lakritsoman i mitt "gamla liv".....jag spårade totalt ur..... har dessutom ont i halsen sedan i måndags....

Jag är vilsen i mitt matintag just nu..... blir lite förvirrad när de ska räknas kalorier samt si och så mycket Protein/ fett......

Skulle någon vänlig själ kunna ge mig ett recept på strikt LCHF för två veckor eller en vecka för sedan så kör jag en repris veckan därpå. Med frukost ....lunch...och middag med mängd som är tillåtet.... för dessa dagar.

Snälla någon som har ett på sin dator och kan lägga in den här på forumet?

Börjar svälla igen....känner de på kläderna....blir så tröstlös och ledsen....

Är stressad på jobbet som de är nu....när jag kommer hem orkar jag i stort sett ingenting .....
    Om du vill så kan jag skicka ett mail med 2-veckors-menyer. Jag satte ihop det innan jag började med lchf, bara för att ha något att följa, för att undvika att man står vilsen i kylskåpet o det slutar med att man trycker i sig ett par mackor  
    Men då behöver jag din mailadress (du kan inboxa mig)
  • Mina småtroll
    Vilda Tiger skrev 2011-11-16 13:09:59 följande:
    Tack så mkt för ett långt och utförligt svar! Jag ska ringa min ssk på Mölndals sjukhus imorgon, då de har telefontid. Ska be henne skicka provsvaren och sedan, om jag ser att det ligger på gränsen till högt (de sa till mig att det var högre än jag haft förr men att det låg inom referensramen då jag var där för ett halvår sedan) så ska jag be att de tar igen. De vet ju om att min syster har underproduktion och fast jag inte alls är expert på sköldkörteln så vet jag att det finns två värden. Det stör mig NU att jag DÅ glömde fråga om de tog båda värdena.
    Exakt! Hoppas dom tog både TSH och T4 fritt. Skriv sen vad du hade för värde
    Jag vet nämligen dom som har legat sämre till i sina värden än vad jag gjorde, och inte har fått medicin (men jag fick ändå levaxin som nu har visat sig hjälpa)
    Men värdena kan ändra sig snabbt också! På bara 2,5 månad hade mina värden blivit ganska mycket sämre (det var 3 månader, respektive 5,5 månad efter förlossningen, det kanske spelar in...)
    Du har inte fått barn nyligen?Då blir det ofta mer vajsing med värdena... 
  • Mina småtroll

Hur gör ni andra med mandelmjöl? Köper färdigt eller gör själva?

Vet inte hur mycket det kan skilja på att göra själv (i kolhydrater alltså), nån som vet? 

• Mina småtroll
    Klyven skrev 2011-11-16 16:14:06 följande:
    Såg att det skrevs om bröd tidigare. Har inte testat än, men vill tipsa om Lavkarbobröd.
    Ett norskt LCHF-bröd. En skiva (40 gr) innehåller 1 gr kolhydrat.
    Har googlat och läst åsikter om brödet som får högsta betyg. Dock så är man eniga om att det kan bli dyrt i längden för den lilla mängd bröd man får (färdigt bröd = 530 gr).

Finns att köpa på bodystore.se, för er som är intresserade.
    Direktlänk: www.bodystore.com/3/sv/artiklar/lavkarbobrod

Bild på brödet
    Det ser ju gott ut! Ska jag nog beställa. Är lite trött på "mumsigt lchf-bröd" nu
  • Mina småtroll
    Vilda Tiger skrev 2011-11-17 10:55:34 följande:
    Mars2009, nu får du hjälpa mig! Jag ringde min ssk och de sista proverna tog jag i maj i år. T4 fritt visade på 15. Hon sa att referensvärdet är 12-22 på det. Så det ser ju bra ut. TSH låg på 3.0. Hon sa att referensvärdet där ligger på 0.3-4.2. Där borde det inte heller vara någon fara, sa hon. MEN jag ska få komma in imorgon eller på måndag (troligen imorgon) för att lämna nytt prov. Men vad tror du? Är det siffror du skulle reagerat på?
    3 är högt även om det är inom referens...det diskuteras om gränsen ska sänkas till 2.5! Många berättar (bland annat här på fl) att de mår bäst när TSH är pressat, typ runt 0.5. 
    Jag tror absolut att detta har med din vikt att göra o att du skulle testa medicinering! (har du andra symptom? för det väger läkarna också in...)
    Jag hade sjukt mycket symptom o då låg jag "bara" på 2!! Däremot var mitt T4 fritt sämre, låg på 11 tror jag...nu med 2,5 månads medicinering ligger jag på 17 respektive 1, o mår så mycket bättre! Har ju börjat gå ner i vikt med...o nu har jag ökat medicinen o hoppas på ännu bättre välmående o viktnedgång  
  • Mina småtroll
    Mina småtroll skrev 2011-11-17 14:26:21 följande:
    3 är högt även om det är inom referens...det diskuteras om gränsen ska sänkas till 2.5! Många berättar (bland annat här på fl) att de mår bäst när TSH är pressat, typ runt 0.5. 
    Jag tror absolut att detta har med din vikt att göra o att du skulle testa medicinering! (har du andra symptom? för det väger läkarna också in...)
    Jag hade sjukt mycket symptom o då låg jag "bara" på 2!! Däremot var mitt T4 fritt sämre, låg på 11 tror jag...nu med 2,5 månads medicinering ligger jag på 17 respektive 1, o mår så mycket bättre! Har ju börjat gå ner i vikt med...o nu har jag ökat medicinen o hoppas på ännu bättre välmående o viktnedgång  
    Så vad jag menar är egentligen att det är väldigt olika hur man mår o vilka värden man har. Vissa mår bra runt 2 respektive 11 som jag hade, medans andra har mycket symptom o mår dåligt (vilket jag gjorde...) så det är jätteolika!!
    Dock dröjer det ofta flera månader innan medicinen börjar ge effekt...jag var jätteotålig i början o kände ingen skillnad alls...o som jag kämpade med vikten. Men helt plötsligt bara hände det (Efter 2 månaders medicinering ca, så det var nog ganska snabbt för min del)
  • Mina småtroll

Är det nån som har bakat efter boken "bakglädje med lchf"? 
    Har lånat hem den o det ser ut till att va mumsiga recept

Någon som har gjort ischocklad? Blir det bra med 85% choklad o cocosfett? (ska man använda cocosa då? det som finns på hälsokosten) 

• Mina småtroll
    Vilda Tiger skrev 2011-11-17 16:03:58 följande:
    SÅ, om jag fattar det hela rätt: T4 fritt sjunker om man är sjuk, och TSH blir högre om man är sjuk? Ja, då ska jag gå upp extra tidigt imorgon och åka till sjukhuset för att ta proverna. Vad är det för symptom du har haft du har haft dåliga värden då? Berätta mer. Intressant att se om jag kan känna igen mig. Det är ju svårt att veta om man har symptom om man inte vet vad man ska leta efter, menar jag.
    Många går runt o känner sig "konstiga", kan inte sätta fingret på vad det är...Själv har jag haft detta i minst 11 år (då sa en läkare detta till mig, o att jag skulle gå till mitt VC för att reda ut det. Men då tyckte inte jag att jag var sjuk, för jag förstod inte att alla diffusa symptom jag hade kunde vara kopplat till sköldkörteln)
    Du kan googla på symptom (fast det är ju lite farligt också, hihi, för då tycker man att man har allt )

Men jag har haft:
    - Obeskrivlig trötthet som har gått i perioder (har troligen hängt ihop med hur mina värden har varierat upp o ner) I perioder har jag varit så trött att jag har sovit middag så ofta jag kunnat, somnat på varenda bioföreställning jag varit på...inte så kul
    - Tappat hår
    - Väldigt frusen av mig (speciellt fötter, händer o näsa, vilket tydligen är väldigt typiskt)
    - Exem och svullen runt ögonen i över 2 år
    - Svårt att gå ner i vikt
    - "Lite" humörssvängningar i perioder om du frågar min man  
    - Trög mage
    - Karpaltunnelsyndrom (fick op. efter första graviditeten)
    - Gallsten (väntar på op. men tror inte det blir nödvändigt nu...har inte känt av detta alls sedan jag började med LCHF för snart 3 veckor sedan!!!!)
    - Astma som jag har medicinerats mot i många år, vilket nu har visat sig inte vara astma utan har o göra med att min sköldkörtel är förstorad och därmed bidrar till ett pipande o väsande ljud, speciellt när jag lägger mig ner. 

Nu efter senaste graviditeten hade jag mycket ledvärk på morgonen (bara i 15 minuter eller så, innan jag kom igång). Kunde inte gå nerför trappan med den nyfödde, utan mannen fick alltid ta honom på morgonen. Detta gick över efter bara några veckor med levaxin.
    Alla de andra symptomen jag hade håller gradvis på att gå över.

Vanligt är också att man får menstruationsrubbningar, svårt att bli gravid (då ska TSH helst ligga runt 1, annars ökar risken för missfall eller att man inte alls kan bli gravid) Många upptäcker hypotyreos när de utreds för ofrivillig barnlöshet. En känsla av att inte orka eller ha lust. Känslighet mot ljus. Känner sig "trög" i skallen. Vissa har depressioner o medicineras för det o så kommer man på långt senare att det inte var depression utan sköldkörteln...

Grejjen med hypotyreos är att det påverkar heeela kroppen o dess funktioner. Det är därför symptom kan se olika ut för olika personer. Hypotyreos är en allmän "tröghet" i hela kroppen, ofta som sagt med trötthet, trög mage osv. Hela kroppen går på lågvarv. 
Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**