• Faile

**Den stora feta LCHF-tråden**

lyrica skrev 2011-02-24 08:38:02 följande:
    Skönt att man inte måste räkna antal gram kolhydrater.. Läste Skaldmans bok GI-noll och han är extremt noga med antalet. Då kan jag slappna av.

Vad står VLCD för? Är det typ nutrilett? Svält?

Var köper ni vaniljPULVER?

Linda1976: Ska pröva dina pannkakor, låter supergott. Måste inhandla fiberhusk och vaniljpulver först.

Har ni tips på lchf-våfflor?
    Very Low Calory Diet = under 800 kcal om dagen, i princip shakediet alltså.

Var tvungen att googla eftersom jag trodde det var under 1000, men det var ju fel
    Sluta jiddra, börja trolla!
  • Faile
    johanna832 skrev 2011-02-24 12:40:16 följande:

Här är en till som har kört LCHF i 1 månad, startade en tråd för LCHF men fick då svaret en länk till denna tråd, vad roligt att det är fler som äter denna livsstil.

Jag har 24 kg övervikt jag ska tampas med och har PCO också...skrev av receptet med pannkakorna och dem ska jag prova. Är den nån som har provat LCHF glassen vanilj eller chocklad??? Den är supergod!!

Nu har jag väl fått in snitsen på det här, men det blir en väldigt ensidig kost tycker jag, försöker få in bacon varje dag i min mat för att kompensera för hög kolh. nivå. Och det funkar, jag har stått still i ett par veckor nu, men det är för att jag fuskar på helgen öl är det västa man kan fuska med har jag upptäckt....i denna stund sitter jag och äter flygande jakob, väldigt gott :) Med lite striktare nu denna vecka har jag faktiskt tappat 1 kg, så det blir att fortsätta så här....inge fusk mer!!

Öl är enligt kostdoktorn = flytande bröd ( big no-no )

Vet inte om du gillar vin men annars är ju både vitt torrt och rött vin tillåtet.

Gällande maten så finns det ju massor att äta, lite tips,

Grillad kyckling med coleslaw
    Köttfärsbiffar med smörstekt vitkål och ev lite beasås
    Auberginelasagne
    Fiskgratäng
    Panerad ( panera med mandelmjöl, fiberhusk eller parmesanost ) fisk med blomkålsmos
    Ostgratinerade köttfärsfyllda paprikor
    Kycklingwraps ( wrapsen gör man lätt själv )
    biff med coleslaw eller grönsaksmos
    Korv med sallad och dressing
    skagenröra till nåt av alla lchf-bröd
    Hemmagjord pizza
    Hamburgare med salladsblad

Ja, det finns ju massor att variera med Lycka till!
  • Faile
    MrsMurphy skrev 2011-02-24 20:17:37 följande:
    Kött och bea har jag funderat på, med en sallad med feta, tomater och oliver. Det är ju onekligen gott och allra mest när man gör en superbea.

På tal om det, någon länkade till en bea efter att jag misslyckades en vecka. Jag tyckte det receptet verkade jättebra. Jag skulle testa den men jag har mixtrat med datorn så favoriter är borta där receptet låg. *ve och fasa* Så snälla, vem som tipsade, gör det igen tack! Dags imorgon igen.
    Egensinnig skrev 2011-02-24 19:04:30 följande:
    Jag gjorde en middag ur Annika o Airams kokbok som blev uppskattad av kolhydratsätargästerna.
    Lammracks www.alltommat.se/Halsa/Festmaltider-enligt-LC...
    Kräftsoppan på samma sida är också helt gudomlig
    Måste nog testa att tillaga både lamm och kräftsoppan, ska testa allra snarast! Måste testa och tillaga innan jag slår till med middagen, har ett par veckor på mig. Jag ska dessutom tillbringa en vecka i Stöten med killens familj och vi har ett antal gemensamma middager och jag ska tillaga två. Så här behövs tips och testande i överflöd. En svettig bjudmånad med skeptiker framför mig!

Lyckligamamman: Dem måste jag absolut testa! Den fungerar ju åt alla håll och kanter normalt sätt också!

Helene: Försökt förklara, men hon lyssnar inte på det örat. Därav att djävulen flygit i mig och att jag verkligen vill att hon ska se/smaka/känna och framförallt inse vad detta går ut på! Jag har kokboken, fattar inte att jag gjort kycklingen tidigare. Verkar ju hur god som helst! Ska testa omgående! Måste nog göra pannakottan till helgen också. Tungan ute Jag har aldrig i mitt liv lagat lamm, börjar inse att jag måste lära mig detta för allt låter så gott! Jag älskar sparris, hur gör du detta med den baconinlindade?

Denebola: Du kan vara lugn! Det står redan på att testa listan! Jag har fullt sjå att styra upp dessa "udda varor" men på god väg nu! 

Jag är helstressad när jag ska bjuda folk på middag, om det inte är vänner man är helt hundra med. Men nu som LCHF:are så har stressen blivit ännu större därav mitt neurotiska jag eftersom jag är hyggligt nybörjare och pluggar vilt. 

Ni ÄR änglar! 

Kycklingwraps!
    Underbart gott och det enda man tillagar är 2 wraps var ( de är enormt mättande ) och kycklingen, resten förbereder man bara genom att skiva upp.

http://frokenfrau.blogspot.com/2011/02/kycklingwraps.html
  • Faile

Nu har jag gått ner 4,5kg sedan jag började med lchf för ca 3 veckor sedan, känns så jäkla bra

• Faile
    tiiitti skrev 2011-02-25 18:18:54 följande:
    Någon som berätta hur en dag med LCHF ser ut?
    Hur ofta du äter, och vad varje måltid kan innehålla?
    Idag

Frukost: lchf-knäckemacka med ost och skinka, kaffe med grädde och ett kokt ägg med majjo

Lunch: Lembasbröd med stekt ägg, kaffe med grädde

Middag: Grillad kyckling, blomkåls/broccolimos och kallsås av cf med vitlök.

Gissar att jag hinner med ytterligare en knäckemacka och lite brie ikväll
  • Faile
    M a m m a A skrev 2011-02-25 21:27:59 följande:
    Har läst i denna tråd ett tag - toppen!

Jag har ätit enligt LCHF nu i några veckor och stormtrivs

Rätta mig om jag har fel. Det är en sak jag undrar. Enligt det jag har läst handlar det även mycket om att äta naturligt och gärna ekologiskt, riktig grädde osv. Inga konstiga tillsatser eller E nr. Hur kommer det sig egentligen att sukrin o dyl är ok? Visst inga kolhydrater men ack så "konstlat". Rimmar inte det lite emot vad lchf står för? Har även läst att vissa skrämmer upp sin keso med fun light saft Jaja, alla kanske inte följer det slaviskt...

Nån gång har jag unnat mig choklad, då över 70 % såklart fast då är det "riktigt" socker i, vilket torde vara så mycket bättre än något kemiskt framställt eller?
    http://www.lowcarbshop.se/sukrin-socker-ers%C3%83%C2%A4ttning-s%C3%83%C2%B6tningsmedel-p-140.html

Sötin/sukrin är samma sak enligt min hälsokostnisse
  • Faile
    M a m m a A skrev 2011-02-25 21:39:06 följande:
    Moiraine; Ok att "Sötin" är ekologiskt men det innehåller fortf per 100g, 100 g kolhydrater samt 100 g sockeralkoholer.

Enl det jag har läst innehåller även Sötin E nr samt är kemiskt framställt

Var god se sv.m.wikipedia.org/wiki/Sockeralkohol?wasRedi...
    Det är kolhydrater kroppen inte kan tillgodogöra sig, varför den även är klassad som GI-värde 0.

Och gällande sockeralkoholer, det finns ju mängder med sådana och det finns även en anledning till varför man använder just denna istället för tex xylitol.

http://www.annahallen.se/sukrin-och-notmjol

Där är en ganska intressant debatt om sukrin bla, mellan Anna och ett inlägg av "Rebecka". Om du vill läsa lite mot och för.
  • Faile
    Denebola skrev 2011-02-25 21:38:25 följande:
    Men vad blir då skillnaden på fakir och UFO? Nu är jag inte säker på om jag har uppfattat fakir rätt, men för att klara sig under 5 g/dag, så kan man väl inte äta så mycket mer än fett och protein...
    Skillnaden är väl att med fakir ska man vara restriktiv med allt. Med UFO är det bara kolhydraterna som räknas?
  • Faile
    M a m m a A skrev 2011-02-25 21:39:06 följande:
    Moiraine; Ok att "Sötin" är ekologiskt men det innehåller fortf per 100g, 100 g kolhydrater samt 100 g sockeralkoholer.

Enl det jag har läst innehåller även Sötin E nr samt är kemiskt framställt

Var god se sv.m.wikipedia.org/wiki/Sockeralkohol?wasRedi...
    Jag undrar dessutom var du läste att sukrin är kemiskt framställt?

Får läsa svar imorgon, nu blir det sova
  • Faile
    Sofiaochjonas skrev 2011-02-25 23:26:18 följande:
    Hej! Jag hoppar in här. =) Började på LCHF måndag 14/2, har hittills gått ner ca 4 kg. Känns toppen, jag älskar detta! Har aldrig mått så bra i mitt liv som med LCHF.

Har någon här inne bra tips på snacks? Jag saknar något att "tugga på" vissa kvällar när vi har gäster, eller ser på film. Ostsnacks i ugnen vet jag redan om ^^
    http://frokenfrau.blogspot.com/2011/02/krispiga-lchf-snacks.html

Den där ska nog vara bra. Jag testade dock igår och misslyckades grovt, så det blir nytt försök idag igen.
    Skiter det sig igen blir det ischoklad till mellon istället
Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**