Inlägg från: The Kittycats |Visa alla inlägg
  • The Kittycats

**Den stora feta LCHF-tråden**

helene306 skrev 2011-02-25 15:17:10 följande:
    Jag läste högt för maken idag om att cdon hade rea på Matrevolutionen och hintade lite snyggt att jag fyller snart. Diskreta maken satte sig direkt och la en beställning så snart har jag mitt ex också
    sevila skrev 2011-02-25 15:02:17 följande:
    Hmm

Till lunch åt jag en salladsblandning med lite chreme fraiche lite rökt kalkon gröna oliver, lite feta ost blandat i olivolja och lite brieost och ett kokt ägg,, det var jättegott men efter att jag hade fått i mig hälften orkade jag knappt med resten och nu mår jag föfärligt illa,, och det var några timmar sen nu men illamåendet vill ej bort jag tror inte jag får i mig något mer under dagen jag känner mig lite äcklad vet ej varför, kan det vara fettet?

Jag bör nämna att jag har hårdbantat innan jag började med lchf  och har ätit väldigt små portioner.

Men hur får jag bort detta illamåendet? :(
    Grattis i förskott Skål
    Själv har jag redan fyllt år i år, och jag orkar knappast vänta tills nästa år. Men på något sätt är det ändå ett ex på väg hem till mig nu också... Oskyldig

Majlo: Jag dricker Sprite zero. Det har alltid varit en av de få läsker jag gillar, redan innan jag började med LCHF. För mig känns det ok att dricka den, eftesom jag dricker den kanske 1-2 ggr/månad.
    Jag har alltid varit en stor mjölkdrickare istället, och det kan jag däremot sakna. Mmm, varm mjölk.... Kaffe Men kanske kan jag vara lite mer liberal med det när jag har nått min drömvikt?
    ♥ Skruttan född 10-07-15
  • The Kittycats
    Faile skrev 2011-02-26 10:57:10 följande:

En fråga om bounty ifall någon vet.

När man ska ha i kokosmjölk så kommer det ju först det vattniga och kvar är sen den feta massan. Spelar det någon roll vilket som hamnar i bountymassan, eller ska man gegga ihop allt så man får med både det vattniga och det kletiga?

Om ni fattar hur jag menar

Vet inte om det spelar någon roll, man rör ju ihop allt ändå sedan. Men när jag gjorde dem funderade jag på samma sak, och då rörde jag ihop massan och det vattniga i burken först.
    ♥ Skruttan född 10-07-15
  • The Kittycats

Tänkte prova att använda pones-receptet till pizzabotten. Har för mig att jag läste någonstans här i tråden att man borde förgrädda botten, hur länge då tror ni?

♥ Skruttan född 10-07-15
  • The Kittycats

Linda1976: Jäser ponesdegen i ugnen, så att man bör lägga ut tunnare botten än vad man vill ha?

♥ Skruttan född 10-07-15
  • The Kittycats

Lättja: Ja fiberhusken fick svälla i 15 min, men jag såg ingen skillnad före och efter "svällandet". Kan det vara fel på min fiberhusk, för gammal?

♥ Skruttan född 10-07-15
  • The Kittycats

Linda1976: Det är en gul påse som det står Fiberhusk på (Lindroos hälsoargenturen?)

Och det här är receptet jag använde:

Ingredienser 3 dl pofiber
    2 tsk fiberhusk
    2 tsk bakpulver
    Lite salt
    250 g kesella
    1 ägg
    50 g smält smör
    En skvätt grädde (ca ½-1 dl)

2 tsk kardemumma och en skvätt sukrin för semlor

Gör så här

Sätt ugnen på 200 grader.

Smält 50 gram smör. Blanda ihop torrvarorna.

Fördela i Kesella. Blanda i ett ägg. Blanda i det smälta smöret och en skvätt grädde!

Låt stå och fiberhusken svälla i 10-15 minuter (annars kan du få magknip). 

Knåda ihop 6 bullar och lägg dem på en bakplåtspappersklädd plåt.

Grädda i ca 15-20 minuter i mitten/nedre delen av ugnen.

♥ Skruttan född 10-07-15
  • The Kittycats

Linda1976:
    Blä... så jobbigt att jag inte kan citera längre......Skrikandes Fel på datorn har vi iaf...
    Nej jag har aldrig märkt att andra recept inte har fungerat i ugnen, som är 3 år gammal f.ö

Är det något jag inte fattar, ska fiberhusken svälla för sig självt först? Obestämd
    Först blandade jag ihop torrvarorna.
    Sedan hade jag i kesella (något speciellt knep?), sedan ett ägg. Jag blandade därefter i det smälta smöret och grädden. Sedan fick fiberhusken svälla i 15 minuter

Äsch jag får prova att göra en ny omgång i helgen helt enkelt

♥ Skruttan född 10-07-15
  • The Kittycats

Linda1976: Ja jag menar inklusive fiberhusken när jag skriver torrvarorna. Låter verkligen som att vi gör likadant.
    Hmmm.... Obestämd
    Lovar att återkomma med spännande rapport när jag har gjort omgång 2

♥ Skruttan född 10-07-15
Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**