• Callina

**Den stora feta LCHF-tråden**

Callina skrev 2012-03-30 16:13:31 följande:
    Någon som testat lchfvåfflor med mandelmjöl?
    Funderar på om man kan grädda en sats och ha i kylen och sen rosta i brödrosten kanske?
  • Callina
    Isola80 skrev 2012-03-30 16:55:24 följande:
    Bortbjuden ikväll till vänner och imorgon till min familj... Vill så gärna hålla dieten tills målet är nått men det blir svårt. Jag har inga problem att inte ta av potatisen eller efterrätten, däremot tycker jag det är så jobbigt att förklara. Brukar ta lite gran och lämna hälften för att slippa förklara. Jag har ju dessutom ingen övervikt, bara två trivselkilon kvar som min mamma aldrig skulle förstå att jag vill bli av med...
    Jag har fått frågan några gånger och bara sagt att jag utesluter mjöl och socker för att se om min hälsa förbättras, att jag haft så många förkylningar. Detta för att slippa påhopp om att det är just en diet. Fast jag står för vad jag äter men ibland orkar man inte diskutera bara
    ------------------------------------------------------------------------------------------

Testade LCHF-våfflor:
    Ingredienser:
    3 dl vispgrädde
    5 dl mandelmjöl
    6 ägg
    25 g smör

Smält smöret och blanda ihop det med alla ingredienserna. Grädda smeten som vanligt i ett våffeljärn.

Ingen höjdare faktiskt men ska testa att rosta dom i morgon bitti och äta med smör och prästost. Provade även att ha lite kakao i smeten, fast det blev inte så mycket bättre hehe.
  • Callina

När ni gör tex lchf-bountys - hur mycket vågar ni äta av dessa då? De innehåller väl trots allt mörk choklad. Eller använder ni någon annat än mörk choklad, kokosfett och kokos?

• Callina

Någon som har bra recept på lchf-glass till glassmaskin med jordgubbar? Är så sugen på något så jag blir snart galen... :)

• Callina
    EEE skrev 2012-04-28 23:36:31 följande:
    Visste väl att det var något skumt på gång! Har inte upplevt något sug alls på evigheter och har inte ätit lchf-gottis på väldigt länge men så igår dök mensen upp efter si sådär 1,5år. Gjorde lite vispgrädde med bär igår men efter några skedar blev jag äcklad av det, vet inte varför. Antar att detta är förklaringen till min hunger i torsdagskväll då jag gjorde mig en väldigt sen macka.

Enligt min app har jag nu nått min idelavikt men jag är inte helt nöjd. 1,75kg kvar till delmål och 4,75kg till min normalvikt jag hade innan mina två graviditeter!  
    Vilken app är det?
  • Callina

Hörni - det går trögt med viktminskningen så jag funderar på att utesluta mjölkprodukter och nötter. Det känns verkligen jättejobbigt eftersom det är det som är riktigt gott och mitt godis ibland. Vad ska jag ta i stället? Att inte vispa grädde med bär tex.. suck... hjälp mig please

• Callina

Hej! Efter två kg nedgång står det still och jag funderar på att utesluta mjölkprodukter men det känns rätt svårt. Ersätter ni dom med något annat?

• Callina

Någon som har ett exempel på dagsmeny UTAN mjölkprodukter? Jag är så inkörd på mjölkprodukter att jag behöver lite hjälp på traven.

• Callina
    Faile skrev 2012-05-11 21:46:49 följande:
    Lchf-bröd ( mjukt eller knäcke, hembakt eller köpt ), makrill på burk, avocado med räkor, ölkorv, ägg i alla former, fårost, laxrullar med pepparrot.

Middag, frysta grönsaker i ugnsform med kryddade kycklinglår över. In i ugnen och vänd kycklingen samt om behövs lite vatten vid halvtid. Grönsaker i ugnsform med ett täcke av bacon/sidfläsk över och in i ugnen. Grillkorvar kan stoppas in under bacontäcket också. Hamburgare gjorda på färs, ägg, vatten och kryddor, med tillbehör ( tomat, stekt ägg, lök, sockerfri ketchup tex ) i salladsblad. Skaldjurssallad med räkor fårost, grönt och avocado.  
    Tack snälla, nu känner jag mig lite peppad igen. Har ätit LCHF i fyra veckor med undantag av att jag ätit jordgubbar och ibland ett halvt äpple om dagen. Samt mycket mjölkprodukter. Har gått ned nästan två kg på det här två veckorna men vill att det ska gå fortare. Vill gärna se lite snygg ut i bikini på sicilien om 1,5 vecka.. ja inte länge dit men... sen får vi se hur det går där men om det inte funkar tar jag upp det här direkt jag kommer hem. Mår så mycket bättre.
  • Callina
    mammelie1891 skrev 2012-05-11 23:25:57 följande:
    /
    Intressant att höra, själv har jag en inflammation ledfästen och musklaer i  bröstkorgen och ger väldigt stark smärta. Min förhoppning med LCHF är att jag ska kunna märka en förändring.
Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**