• Gladskit

**Den stora feta LCHF-tråden**

enautodidakt skrev 2012-01-24 21:42:05 följande:
    Går det inte bra med viktnedgången eller?

Hur gör man om man måste strypa intaget/helt plocka bort mejeriprodukterna? Vad tusan ska man äta då? Allt blir ju så fruktansvärt torrt och tråkigt.
    Jag klarar av rätt mycket mejeri utan att det påverkar vikten.
    Däremot gillar jag att ha mycket mjölk när jag dricker the och det brukar bli några koppar per dag.
    1dl vanlig mjölk innehåller ca 5g kolhydrat per 100 = tre koppar the med 1dl i varje innebär att jag förbrukat nästan hela dagsransonen av kolhydrater genom att dricka upp dem.
    Därför har jag gått över till sojamjölk, har hittat en sort som innehåller mindre än 1g/100g.
    Annars äter jag keso/kesella med nötter och bär till mellis i princip varje dag och tar en proteinshake blandad på 0,5dl grädde + vatten till frukost så jag äter nog mer mejeri ändå än vad många andra väljer att göra.
  • Gladskit
    35an skrev 2012-01-25 14:08:09 följande:
    Jättegoda förslag på frukostar. Det är ju bara det att jag inte kan äta direkt på morron. Det måste gå 1-2 timmar sen kan jag äta. Men tyvärr då så kan jag äta just TY med bär. Men tänkte prova att baka ikväll och sen rosta det imornbitti och prova äta det med te.

Tack ´för alla era tips och råd, ni är super.
    Jag tar en proteinshake blandad med 0,5dl grädde + vatten innan jag går till jobbet. Kan inte heller äta någon maffigare frukost så pass tidigt. Sen äter jag en smörgås och the ett par timmar senare. Jag brukar baka pones eller sesamfrö-bröd så att det alltid finns!
  • Gladskit
    35an skrev 2012-01-26 13:37:26 följande:
    Sorry men jag klarar inte detta längre. Jag ger upp. Tror inte denna kost passar mig helt enkelt. Jag är spyless på ägg bacon grädde och allt äckligt bröd jag bakat som bara smakar ägg eller sesamfrön. Jag tycker dessutom att allt blev svindyrt, handlade ju grädde och ägg typ ständigt. Det är ständig planering på mat till oss och potatis pasta ris till barna för de vill dom ha. Och allt gott man avstår. men jag beundrar och avundas er som klarar detta och verkligen tycker det är gott. All credit till er. tack oxå för all hjälp man fått är av alla kunninga personer.

Kämpa på!
    Tack!
    Men jag tycker att det är trist att du slutar.
    Har du köpt/lånat kokböcker? Lagat mat efter nya recept eller bara försökt modifiera sånt du äter annars?
    För jag äter nästan aldrig ägg höll jag på att säga, men alltså kokt ägg är typ det värsta jag vet.
    Så jag använder ägg enbart när jag bakar. Och bacon? Kanske nån gång i veckan.
    Har nog aldrig ätit så varierat sen jag började med LCHF. Och familjen äter samma som jag, aldrig att jag skulle laga annan mat till dem.
  • Gladskit
    Saandrisen skrev 2012-01-30 15:47:20 följande:
    Men det funkar att äta så, jag har fler killkompisar som äter massa onyttigt men tränar ändå o dom är inte tjocka ngn stans, dom har en jävla massa muskler ist..

Men vad händer om du nu skulle få i dig en lite endast kalori när du gå på LCHF jo du skulle gå upp i vikt igen.. Samma sak som att gå på pulver diet och sen börja äta vanligt.. du går upp men vill ni göra så så gör det..
    Fast nu förstår jag inte vad du menar. Jag kan äta vad jag vill i princip för jag tränar väldigt mycket.
    Men jag VÄLJER att äta enligt LCHF eftersom jag tror på de fakta som berättar vad som händer i kroppen när man fyller på med just kolhydrater. Hur de påverkar blodsockret bl.a.
    Jag skulle kunna äta både ris, pasta och bröd om jag ville. Men när jag istället kan äta mig mätt på annat som är gott OCH som kroppen mår bra av. Varför inte liksom?
    Jag får i mig massor av kalorier hela dagarna, men LCHF går inte ut på att räkna kalorier. Och att äta enligt LCHF-modellen ÄR att äta som vanligt för mig. Det är inget konstigt alls. Vanlig, bra mat utan tomma kolhydrater bara. Inte svårare än så.
  • Gladskit
    Saandrisen skrev 2012-01-30 15:58:37 följande:
    Men jag är inte dum nog o äter LCHF iaf.. 

Menade kolhydrater innan inte kalorier..
    Men vrf då äta LCHF fast du kan äta det andra när du tränar?!
    Vi har högt blodsocker och hjärinfakter och övervikt i familjen men jag har valt att äta vad jag vill ändå för att allt sånt stoppar inte mig. men men vill folk få minnesförlust av LCHF så få dom gärna äta det.. 
    Minnesförlust? I don't think so.
    Och blodsockersvängningarna har ju inget med träningen att göra. Jag bränner de kalorier jag äter i och med att jag tränar, svar ja. Men fyller jag på med kolhydrater så drabbar ju det blodsockret ändå.
    Jag äter kolhydrater ibland för att jag vill det. Men jag kommer aldrig att gå tillbaka till att äta som jag gjorde förr, för jag mår så mycket bättre idag.
  • Gladskit
    MammatillJacob skrev 2012-01-31 11:59:07 följande:
    Hejsan,

Är en ny lchf:are som började igår.

Jag undrar om det är "okej" att äta low carb pastan som säljs på Ica Maxi? Tänkte göra pastasallad av den. Hur har ni gjort, uteslutit även denna sort eller tillåtit er att äta enligt mått som max 20gram kolhydrater/dag?

Min frukost består av en cambridge shake, undrar om det går att äta på det viset?
    Jag äter ganska fet mat nu, massa grädde och stekt. Som mellanmål äter jag en del nötter.
    På kvällen tar jag en shake till så håller jag mig mätt och belåten.

Så vad tycker ni? 
    Jag brukar hålla mig till livsmedel som ligger under 5g kolhydrat / 100g.
    Håller sig den där pastan under den nivån så hade jag provat.
    Cambridge-shake skulle jag undvika, jag tror EN sån portion ger typ hälften av vad du ska ha i dig på en dag i kolhydratväg. Vill du äta någon form av shake så köp proteinpulver helt utan kolhydrater.
    Nötter innehåller mer kolhydrater än man tror, jag har för mig att cashew-nötter tex är 19g/100g.
  • Gladskit
    jajja81 skrev 2012-01-31 15:28:22 följande:
    Ja, jag har både keso och makrill i tomatsås hemma!

Fast keso rakt av så där gilalr jag inte. Kan man göra den godare på nåt sätt?

Eller så koar jag mig ett ägg och tar lite makrill, det vet jag att jag gillar!

Japp, då ses vi där! Ska bli himla spännande att få testa det. Har dock en hemsk träningsvärk sen gårdagens gympass då jag ökade vikt på alla styrkeövningar. Men vill man vara fin får man lida pin.......       
    Jag brukar blanda keso med lite bär. Frysta blåbär. Eller lite vispad grädde OCH bär. Mums!
  • Gladskit
    35an skrev 2012-02-01 15:02:56 följande:
    Jag tycker att man gått från att räkna kalorier besatt till att räkna kolhydrater besatt. När man läser här så räknas det hit och dit, jag trodde hela grejen med denna kost var att slippa det. Att äta när man är hungrig och att äta rätt sorts fett osv. Jag själv käkade LCHF i ca 4 veckor och gick ner 2,5 kilo men blev så stressad av allt räknande som alla gjorde hela tiden. vad anser ni om det? Absolut inget påhopp eller nåt utan jag är bara intresserad av era åsikter.
    Jag räknar inte särskilt mycket jag heller.
    I början kollade jag såklart hur mycket kolhydrater det var i olika frukter och bär exempelvis. Sen utifrån det har jag ju skapat mina egna kategorier av livsmedel. Vilka jag inkluderar i min normala kost och vilka jag får vara mer varsam med. Men det tar ett par veckor, sen lär man sig tycker jag.
    Hade jag varit tvungen att räkna kalorier eller hålla koll på någon form av points eller nåt så hade det aldrig fungerat för mig. Det måste vara enkelt!
  • Gladskit
    Hjärtegryn skrev 2012-02-02 19:36:09 följande:
    Jag tänker väldigt mkt på allt fett och alla kalorier jag har fått i mig idag (första dagen). Jag har läst mkt på nätet där många dock skriver att man bör hålla koll på sitt kaloriintag också annars går man inte ner. Medan vissa säger som du. Är inte hela grejen med LCHF att man lite lurar kroppen och därav behöver man inte vara strikt vad gäller kalorierna..... ?

Jag mår bra och är mätt. Blev lagom mätt vid lunch (färsbiffar med feta och kokt broccoli) men var vrålhungrig vid 3-tiden och tog några mindre skivor brie och 3 skivor lufttorkad skinka. Suveränt kändes det. Sen vid sex när vi skulle äta middag var jag inte så jättehungrig och blev därför väldigt mätt på bara lite kyckling i CF och ruccola på sidan. Nu känner jag mig riktigt nöjd. Väldigt "fettig" känsla med nöjd. Lite sug i magen dock så det får kanske bli något litet senare...

Är detta som jag ska äta?
    Jag hade lätt kunnat hoppa ex broccolin och ruccolan... Jag hade egentligen kunnat leva på bara kött och tänker lite att CF känns onödigt eftersom det är kolhydrater i.. Finns det några såser ni kan rekommendera till som är kolhydrats fria?

Vad är det ultimata bästa man kan äta på en dag om man är strikt som fan?
    Det är precis det som är grejen. Du lär kroppen att bränna det fett du äter istället för att använda i första hand kolhydrater som bränsle. Räkna kalorier går fetbort för mig, det hade jag aldrig fixat. Jag har kört LCHF i drygt ett år nu och det enda jag räknat är mängden kolhydater per 100g, de första veckorna. Jag jämförde grönsaker, olika bär, olika mejeriprodukter osv för att lära mig vad jag kunde äta obegränsat av och vad jag skulle vara mer försiktig med.

Exempel på såser som är kolhydratfria; bearnaise typ Lallerstedts färdiga är ju ok. Den är det ytterst lite kolhydrater i. Sen har jag hittat någon ceasar-dressing på flaska som var nästintill noll kolhydrater. Den var god till det mesta. Men jag har tröttnat lite på feta såser, jag väljer något annat tillbehör istället. Tex. kan du röra ihop turkisk yoghurt med fetaost. Jättegott! Turkisk yoghurt eller creme fraiche med röd pesto och fetaost är också jättegott. Liksom avocado eller hemmagjord guacamole.

Hur mycket fett man ska lägga till beror ju också på vad man äter för något. Ikväll tex. åt jag en sallad på tomat, gurka, paprika, oliver, fetaost och så knaperstekt bacon till det. Där får jag fett både från bacon och från fetaost. Tycker jag det är torrt kan jag lägga till ngåon sorts dressing men det är inget måste. Däremot om salladen är mer "mager" med prosciutto eller skinka istället för bacon så kanske jag hade tagit en halv avocado till.

En av mina bra dagar kan se ut så här:
    Hemma 06.30  innan dagislämningen:
    Proteindrink på pulver utan kolhydrater, blandat m vatten + 0,5dl grädde
    Frukost på jobbet vid 08:15:
    Smörgås på pones med smör, skinka och ost. En kopp the med sojamjölk.
    Lunch:
    Kyckling med boursin-sås (enklaste såsen: smält en boursin-ost i lite grädde), babyspenat och aubergine-pasta.
    Mellis:
    Kesella med bär eller en näve nötter +  en kopp the med sojamjölk.
    Middag:
    Torsk i ugn med grön pesto och grädde, sallad och kokt broccoli.
    Tina frysta torskfiléer och lägg i en form. Bred över valfri pesto och häll på grädde eller creme fraiche. Tar ca 20 min i ugnen. Fisk + sås i samm form = suveränt.
    Till kvällen kan det bli en bit mörk choklad eller några skivor skinka.
  • Gladskit
    Mandel skrev 2012-02-06 09:40:29 följande:
    Någon som vet om det finns något bakmargarin som inte innehåller en massa palmolja eller liknande?
    Borde det inte finnas något som är gjort på typ bara rapsolja?

Är baknarkoman - äter inget själv, men älskar att baka kakor osv. och vill inte göra det med dåligt margarin och att baka på smör känns lite lyxigt.

Vilket bakmargarin är bäst?
    Jag undviker margarin eftersom de är processade och "konstgjorda" i förhållande till vanligt smör.
    Använder alltid smör när jag bakar. Kokosfett, olivolja eller smör vid matlagning.
Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**