• stjierna

**Den stora feta LCHF-tråden**

Nikhita: för att få så lite bismak som möjligt så ska man blanda ren stevia med erytriol - de två tar ut varandras bismaker.

Så bakar du med "ren" stevia så kommer du få bismak, ja :)

• stjierna
    Hon den där skrev 2012-04-23 12:02:54 följande:
    ånej kan det vara det??? Jag kände inget socker men det kanske är det ändå
    Klassiskt är vinäger, olja, socker och kryddor. Det är för att balansera upp syrlighten i vinägern. Det är inte alla som använder det, men det förekommer ;) Å andra sidan brukar det inte vara litervis med socker, så du kan nog vara lugn ;)
    vagligt.blogg.se/ - Mitt liv med LCHF!
  • stjierna
    Hon den där skrev 2012-04-23 16:28:27 följande:

haha du va en rolig en du klart jag menar per 100 g

tänker du på de där amerikanska blåbären?
  • stjierna
    Hon den där skrev 2012-04-23 16:34:38 följande:
    alla stora blåbär verkar innehålla mycket mer kolhydrater. Jag vet inte vart dom kommer från men jag har tittat på olika märken och dom stora har mer..

De stora blåbären brukar oftast vara amerikanska blåbär (med ljust fruktkött, något sötare än våra "vanliga" blåbär). OM det är amerikanska blåbär du tänker på så kommer de extra kolhydraterna från de extra portionen fruktsocker som finns i dom till skillnad mot våra svenska blåbär (därav att de stora är mycket sötare!).
  • stjierna
    Hon den där skrev 2012-04-23 16:40:52 följande:

Typiskt nog så är det bara stora jag har hemma . Jag ska köpa vanliga nästa gång, tycker dom små är godare ändå

Det tycker jag också :P men tänk på att de små ändå innehåller 9 gr KH/100 gr.. Det är ganska mycket, dvs du ska nog inte äta blåbär varje dag... helt okej till lite festligare tillfällen kanske ;) Och 1 dl vispgrädde innehåller ca 20 gram fett :)
  • stjierna
    Ninis skrev 2012-04-23 16:45:07 följande:

Du är alltid så duktig på att hålla reda exakt hur många kolisar det är i olika produkter. Vart kollar du det någonstans?

Jag har en app i mobilen som hjälpte mig i början. Sen har jag ett sjukt sifferminne så de vanligaste produkterna kan jag utantill nu ;) om det dyker upp en ny produkt så smygkikar jag förståss i mobilen :)
  • stjierna
    Hon den där skrev 2012-04-23 16:59:33 följande:

Hur mycket fett ska man äta om dagen?

tillräckligt för att hålla dig mätt :P men runt 100-140 gr typ. det är, som allt annat, individuellt :)
  • stjierna

La Aurora: syftet att ta bort mejeri är att minska KH men att ändå få i sig fett. Jag googlade Oatly och det har ju ett något högre KH-innehåll, så jag gissar att det borde ge samma effekt :) tänk bara på att få i dig fett på annat sätt (fet naturlig mat, kokosfett o olja)!

Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**