Ellaria skrev 2012-01-31 18:24:41 följande:
Ni som räknar, hur många gram protein kommer ni upp i på en dag? Idag har jag verkligen tänkt på vad jag stoppat i mig men ligger ändå över 50 gram protein. Bara två ägg på morgonen blir ju 27 gram. Hur mycket är "okej" att äta?
De flesta är inte så känsliga att de behöver tänka så mycket på proteinet. Tumregeln är annars 1-1,5 gr/kilo kroppsvikt om dagen, om du inte växer, är gravid, ammar eller tränar. Vanligen räknar man på ens ideala vikt och inte den vikt man har, d vs någon som "ska" väga 60 kilo ska äta 60-90 gram om dagen.
Bomp skrev 2012-01-31 20:09:37 följande:
Hej! Jag började LCHF igår :) Har kört GI rivstart tidigare, vilket iofs är liknande LCHF så jag har ju lite hum om detta, vad som är ok att äta och inte. Har läst på mycket och känner mig mycket motiverad till att (förhoppningsvis) tappa ca 20 kg.
Förra månaden åt jag en kur Cambridge (pulverdiet) och gick visserligen ner 9 kg, men insåg rätt snabbt att det inte var rätt sätt att gå ner i vikt på för mig. Allt handlar ju om livsomställning, något som jag anser är väldigt svårt att göra när man äter pulver. Nu fick jag dock en kommentar av en Cambridge-förespråkare att i och med att jag numera äter LCHF så kommer jag gå upp allt jag tappat hittills, + lite till supersnabbt! Jag har dock svårt att tro detta... nån med erfarenheter??
Man brukar inte gå upp alls med LCHF, inte ens efter pulverdiet. Möjligen kan du börja med att skutta 2-3 kilo upp om din vätskebalans är fel men oftast händer inte det heller.
För säkerhets skull kanske du ska vara noga med kh-fria frukostar och så hålla ner youghurt/grädde/cf en smula de första veckorna.
IngentingAlls skrev 2012-01-31 21:43:49 följande:
Det skulle vara kul om alla kunde skriva hur mycket ni gått ner på lchf och under hur lång tid. Antar att det redan finns i tråden men det känns lite väl magstarkt att kolla igenom alla 2273 sidorna :)
Jag har farit upp och ner som en bergochdalbana tack vare täta graviditeter, men min "ogravida standardvikt" har sjunkit från 95 kilo till 80. Jag förväntar mig att klippa återstående extrakilon efter att den här graviditeten är över. Tidsåtgången är ganska fånig att räkna på i mitt fall p g a havandeskapen.
Om jag räknar på
alla kilon jag klippt på LCHF istället så är jag uppe i över
60 kilo vid det här laget. Som sagt, ner, upp, ner, upp, ner, upp, ner, upp ...
Mentos skrev 2012-01-31 23:01:44 följande:
Ny på lchf, började i går. Tänkte höra här bland er som kan detta. Jag vill gå ned ca 5 kg i vikt, har nu plockat bort nästan alla kolhydrater men tillåter mig än så länge en kiwi och en halv grapefrukt om dagen. Tänkte att det kanske lindrar omställningsbesvär samt att magen håller sig bra. Vad tror ni, fungerar det att göra så?
Tror inte du kommer att gå ner med den kosten, särskilt inte när du bara vill ner fem kilo. I övrigt är det nog ingen fara. Ett extra plus om du äter din frukt efter något fett och sent på dagen.
MammatillJacob skrev 2012-01-31 23:03:09 följande:
Så duktiga ni är som tappat många kilon. Måste fråga er, hur strikta har ni varit? Fuskat nångång? Har ni tränat under tiden??
Med Cambridge gick jag ner 7kg inom 1 månad men tröttnade på pulvret, får hoppas att detta ger resultat. När märkte ni av skillnad på vågen?
Träning behövs inte men känns ofta lockande efter ett tag. I varje fall promenader.
Hur lång tid det tar innan vågen reagerar beror på många saker, hur många extrakilon du har, hur strikt du äter, hur insulinkänslig du är, hur mycket du har svältbantat förut. De flesta tappar ett par kilon direkt (socker binder vätska) men den egentliga nedgången kan dröja, ibland några månader.