• astro

**Den stora feta LCHF-tråden**

35an skrev 2012-02-01 15:02:56 följande:
    Jag tycker att man gått från att räkna kalorier besatt till att räkna kolhydrater besatt. När man läser här så räknas det hit och dit, jag trodde hela grejen med denna kost var att slippa det. Att äta när man är hungrig och att äta rätt sorts fett osv. Jag själv käkade LCHF i ca 4 veckor och gick ner 2,5 kilo men blev så stressad av allt räknande som alla gjorde hela tiden. vad anser ni om det? Absolut inget påhopp eller nåt utan jag är bara intresserad av era åsikter.
    Jag räknar inte ett dugg, inte kh, inte kal, osv. Men jag hjälper gärna andra och då kan det ibland behöva räknas, t ex när någon frågar varför en viss sak inte är ok och det helt enkelt är för många gram kh i den.
    IngentingAlls skrev 2012-02-01 16:45:10 följande:
    Nu har jag köpt mig ett gymkort :) ska bli kul att inviga det antingen idag eller imorgon. Måste säga att jag mår otroligt bra med LCHF. Vet ju inte om det skett någon viktnedgång men efter allt pulverbantande eller bara ren svält så är det här himlen. Har väl inte riktigt fått in snittsen på allt än. Men man lär sig mer och mer varje dag :)
    Kommer nog inte väga mig speciellt ofta utan vill känna på kläderna att det händer något :)

Fastnade lite idag när jag var tvungen att sticka iväg och sedan handla innan jag kunde äta. Nu löste jag det genom att skjuta fram handlingen och laga en annan middag istället. Men jag undrar hur ni gör. Vad äter ni när ni behöver göra något snabbt innan ni ska iväg? Eller typ som ett snabbt snacks? Som mättar för stunden men eftersom man ska äta middag senare vill man inte hålla sig förlänge. :)
     Brukar nästan alltid ha något kallt kött eller en sallad i kylen. Annars fungerar en näve mandlar, en oststav, en ostskiva med bregott, en lchf-macka, ett hårdkokt ägg, en burk makrill.
  • astro
    Hanniz skrev 2012-02-01 17:16:24 följande:
    Hej,

Det var länge sen jag var här. Började med LCHF nu 1/1 och allt med maten kändes bra. Blev dock inte överförtjust över mått/vikt - knappt rört sig alls.

Nu har jsg till viss del fått svar på varför, jsg är gravid :) Därför kändes nog magen lite extra svullen :)

Kommer till viss del fortsätta med LCHF, lite mer liberalt.
    Grattis! {#emotions_dlg.flower}
  • astro
    Lady Maria skrev 2012-02-02 12:02:26 följande:
    Hur kokar ni era ägg? Kastrull eller äggkokare? Vad är enklast och ger minst disk?
    Kastrull. Köpte en äggkokare och den var komplett värdelös. fast det kanske finns bättre, det vet jag ju inte.
  • astro
    dotson skrev 2012-02-02 14:21:34 följande:
    Jag har precis börjat med LCHF igen för att minska i vikt. Vill gå ner 15 kg. Jag undrar hur många kalorier ni som vill gå ner i vikt äter varje dag? Och hur många kolhydrater ni äter. Eller räknar ni inte alls? Jag försöker äta 1300 kal per dag fördelat på 5 % kolhydrater, 70 % fett och 25 % protein. Men det är kanske i underkant? Fast äter jag mer enligt samma formel blir det ju mer kolhydrater. Jag lägger till kalorier om jag tränar går promenader så i verkligheten så äter jag nog snarare 1500 kal per dag.
    Rekommenderar varmt att du inte räknar. LCHF leder till viktnedgång därför att kroppen återfår balans och trygghet och VÅGAR gå ner till en frisk vikt. Att kombinera LCHF med low-cal är alltså inte smart alls och dessutom gör det ofta att man mår dåligt, rent fysiskt.

Ät dig mätt istället. Efter ett tag markerar din kropp hur mycket mat den egentligen behöver (det kan vara vad som helst mellan 1400 och 2800 kan om dagen, typ) och du går ner i vikt och blir frisk. 
    Det är inte ovanligt att vara urhungrig i början och äta massor. Det är ingen fara, vill kroppen ha mat, ge den mat. Bara stryk kolhydraterna (gärna till max 20 gr/dag) och det kommer att gå bra.

• astro
    IngentingAlls skrev 2012-02-03 18:02:01 följande:
    Någon som vet om det finns några dokumenterade hälsorisker med lchf? Nu menar jag någon vettig undersökning som inte är baserad på 5 dagars diet. Skulle vilja rekomendera denna dieten till min farmor men vill ju inte få henne in på något som kan vara farligt för henne.

En annan är ju ung och frisk så man behöver ju inte noja sig så mycket. Sen tänker jag lite att alla dieter är väl farliga på ett eller annat sätt. Mig veterligen borde ju lchf vara bättre än pulver exempelvis. Bara en fundering såhär på kvällskvisten :) Hoppas någon har svar!
    Jag tror inte det, men du kan ju kolla inne hos kostdoktorn. Mest utförliga hemsidan tror jag.

Mest hör man ju folk nojja över olika omställningsbesvär som egentligen inte alls är farliga. Några större negativa konsekvenser som inte är rent påhitt har jag faktiskt inte stött på. 
  • astro
    Fröken Susidus skrev 2012-02-05 00:08:03 följande:
    Jag gör eget smör. Köper riktigt smör, tar 250 gr och blandar med ca 2dl valfri olja (jag kör med rasp) och salt.
    Vispar igenom ordentligt så det blir rinnigt och ställer in i kylen. Perfekt konsistens sen och utan tillsatser. Gör utan salt till vår bebis dessutom :)
    Fyndigt!
    Jag gillar visserligen Bregott men det där måste jag testa.

Testade Flora på en bit knäcke sist jag låg på BB, av ren nyfikenhet. Herre min skapare vilken äcklig smak! Fattar inte hur jag en gång i tiden kunde tycka att det inte smakade giftigt. Hu! 
  • astro
    norrlandstös skrev 2012-02-06 18:10:38 följande:
    Hej hörrni!
    Jag har nu kört en trikt lchf kost i nästan 4 veckor.
    Första veckan rasade jag ca 3kg...
    Men efter det har det gått såååå sakta.
    Jag skulle nog säjja att de andra 3veckorna så
    har jag bara tappat 1kg sammanlagt.

Jag promenerar minst 6dagar i veckan, minst 60 min och ibland gör jag även en 30min promenad innan frukost.

Finns det någon annan som oxå "stannade av" såhär i början?
    Något tips om vad jag kan göra?
    Inget ovanligt.

Några vanliga skäl:

Äter för många kh och/eller för mycket mjölkprotein (typ youghurt) till frukost.
    Äter för många kh överlag.
    Äter frukt eller får i sig fruktsocker på något annat vis.
    Äter alldeles för lite och får förbränningen att stanna av.
    Äter för mycket (fast det är ganska ovanligt) och bränner bara det man äter.
    Har en otrygg kropp som bantat/fastat ofta och som därför behöver tid för omställningen.
  • astro
    Hjärtegryn skrev 2012-02-08 13:25:33 följande:
    Jag vill också ha!! Varje dag!! :D *hoppas på svar att det är OK*
    Olika människor tål olika mycket, men generellt - och särskilt om man är ny på LCHF eller har under tio extra kilon - så bör även tillåtna godsaker hållas ner till "särskilda tillfällen" (kanske ett par gånger i veckan).

Det är dessutom bra att bryta mönstret mat-som-belöning vilket fika ofta innebär. Mat ska huvudsakligen stilla hunger och ge hälsa, och det är ett sätt att tänka som många av oss måste kämpa för att komma tillbaka till. 
  • astro
    Ninis skrev 2012-02-08 21:34:12 följande:
    Vin och whiskey är det bästa att dricka när man äter lchf. Sprit och framförallt öl är som flytande socker.
    Sprit innehåller inte socker. Det bromsar fettförbränningen eftersom leverns prioriterar alkohol, men oblandad sprit innehåller inget socker alls. Inte ens rom som är gjort av socker innehåller socker.
    IngentingAlls skrev 2012-02-08 21:23:06 följande:
    Okej nu behöver jag er hjälp igen. På lördag ska jag och mina tjejkompisar ut. Jag hade tänkt att jag skulle dricka vodka och blanda med diverse nollkolis-drycker. Men när jag går ut sen, på krogen. Vad för drinkar ska man beställa för att hålla nere kollisarna så mycket som möjligt? Förstår självklart att det bästa är att avstå helt. Men ja....

Dessutom är jag nyfiken på vilket sötningsmedel ni rekommenderar för att ha i bakning.
    Se upp med drinkar som innehåller juice eller sockerlag. Eller likör.

Några drinkar som fungerar prima eller är rätt ok är t ex:
    White shadow, bently, gimlet, apple lime, aqueduct, tequila lime, dry martini.

Sedan varierar recept från bar till bar så du riskerar att få i dig lite oplanerat socker i form av likör, sockerlag etc. Men det blir knappast några mängder under en utekväll.
    Flisis skrev 2012-02-08 21:28:03 följande:
    Hej! Kul tråd! Här har ni en nybörjare som är inne på dag två. Tycker detta verkar lättare än många andra dieter man testat. Inte kanske jättelätt för jag har mycket att lära, utan snarare att jag känner mig mätt och står mig längre. Är trött på svältkurer. Men hur vet jag att jag inte äter för mycket? Idag har jag ätit:
    Frukost: tonfiskröra på crème fraîche,majonäs, två kokta ägg och en halv avokado.
    Lunch:köttfärssås på grädde och crème fraîche+ blomkål och broccoli.
    Middag: baconlindad kycklingfilé, gräddsås och blandsallad.
    Mellan mål under dagen är ca 4 kopparkaffe med grädde och 2 mosade kokta ägg i kväll med smällt smör.
    Hur låter detta för er vana lchf:are? När jag läser vad jag skrivit nu så ser det ju jätte mycket ut :-O
    I början är det väldigt viktigt att du äter dig mätt. Strunta i om det blir lassvis med mat. det gör inget. Aptiten krymper efter ett tag, men i början är det viktigt att få en trygg kropp och att sparka igång förbränningen rejält.

Tycker din mat låter prima! Det enda jag möjligen skulle kika på är grädden i kaffet, om det blir stora mängder. Grädde tillför massor av energi lite i smyg så där. Men tar du bara en slatt per kopp är det ingen fara.

Kör på du! Prima meny skulle jag säga.

Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**