Inlägg från: LokesMammi |Visa alla inlägg
  • LokesMammi

**Den stora feta LCHF-tråden**

AlexandraViberg skrev 2012-08-17 21:50:05 följande:
    Jag har äggallergi och astma (och annat smått och gott i allergiväg), enda sedan barnsbenen! Dottern har klarat sig på något mirakulöst sätt från samtliga allergier.. helt sjukt! :O
    Åh, va skönt för dottern! Jag förvarnade sambon när sonen låg i magen att han skulle förbereda sig för astma o allergier! Ändå var det jag som bröt ihop när sanningen uppdagade sig! =)
    Hoppas nästa barn klarar sig. Min lillebror klarade sig iaf! :/
    11/1-11 kom världens bästa bebis till oss <3
  • LokesMammi
    AlexandraViberg skrev 2012-08-18 11:29:07 följande:
     Sägs ju handla mycket om miljö när det inte är genetiskt. Typ om man har för städat så blir barnen känsliga och får astma. Vad jag tror om det är en helt annan sak.
    Det där är bara skitsnack! Vi har det inte "för" städat o sonen har astma o allergi. När jag var liten var mamma tvungen o storstäda varje dag för att jag skulle kunna andas. Så det är bara båg enligt mig!
    AlexandraViberg skrev 2012-08-18 12:16:41 följande:
    Dock har jag sämst hud ändå, är etopiskt dermatiker sen liten, dock mycket bättre i vuxen ålder. Fick smörja mig med tusentals salvor dagligen när jag var liten. Att mamma orkade <3
    Jag praktiskt taget föddes med exsem så jag har också levt på hundra olika salvor. Det gick inte o hålla i mig när jag var liten, jag gled ur händerna för jag var för kladdig av alla olika salvor! Måste smörja sonen med, men det är bara en hudsalva o sen kortison salva, så det är inte lika farligt. hehe

• LokesMammi
    ollebulle86 skrev 2012-08-18 09:24:07 följande:
    Jag är 168 cm lång. Har gott ner ca 9,5 kg nu med lchf sen 22 maj.
    Bra jobbat. Visst blir man mera sporrad av resultatet!
    Jag har gått ner 20kg sen april o nu står jag still! Men tänker fortsätta såhär iaf fast jag är 1kg från mitt mål, men tänker inte vara lika strikt längre. Jag klarar av KH, men inte för mkt. Men jag har inte ätit vare sig potatis/pasta/ris sen juni. Undrar hur det smakar! =)
  • LokesMammi

Köpte mjukt bröd idag. Carb zone eller vad det hette. Innehåller vetemjöl, men står på påsen att det är lchf o 2,nånting kh på skiva o 1, nånting på den andra.........

• LokesMammi
    Tonårsmamman1 skrev 2012-08-19 19:09:26 följande:
    Var hittade du det brödet?
    Ica maxi!
    Martina 76 skrev 2012-08-19 19:39:00 följande:
    Har också köpt det några gånger. Mumsigt när man vill syna lite!
    Synda? Är det inget bröd man "kan" äta? Tänkte inte äta det varje dag, men det är gott med mjukbröd som ajg saknar. Inte lyckats baka ngt gott bröd än. Hoppas dessa är god. Fanns tre olika. Köpte två! =)

• LokesMammi

Det där med kurr i magen men inte hungrig känner jag också! Magen lever om riktigt ordentligt, men jag känner inte att jag är hungrig. Konstigt!

Idag köpte jag magnesium tabletter. Står 1-6ggr/dag. Tänkte ta 2ggr/dag, eller ska man ta mera?

• LokesMammi
    stjierna skrev 2012-08-19 20:58:45 följande:
    Det där brödet är helt okej att äta som LCHF-bröd om man har grundtanken på att bara hålla sig inom 20 KH/dag, dvs inte bryr sig så mycket om vad de kolhydraterna kommer ifrån.

Andra LCHF:are utgår från att allt vitt "skit" (socker,vetemjöl o dyl) är av ondo för kroppen och äter således INTE det brödet.

Vetemjöl (gluten) irriterar tarmluddet och är inte bra för taemarna i stora mängder. Vissa störs mer av det än andra, och är man "äkta" LCHF:are så vill man äta så naturligt som möjligt och undvika det som inte jobbar med kroppen. Det är därför brödet inte finns på LCHF-butiken, för dom utgår från att äta så naturligt som möjligt.
    Ah, ok. Då förstår jag. Blev lite snopen när jag såg vetemjöl på innehållsförteckningen o sen att det stod lchf stämpel på påsen........
  • LokesMammi
    Kritik skrev 2012-08-20 09:13:36 följande:
    Hej på er!

Vad ska man göra med alla dessa idioter?
    Stötte på Diabetesföreningen i Skåne lr nåt sånt på stan härom dan och kunde inte låta bli att fråga vad dom rekommenderar för kost till en som har prediabetes (min mamma). Man trodde att utvecklingen gick framåt, men ack nej! Det var det vanliga gamla köret. Tallriksmodelllen hej och hå. Kroppen behöver kolhydrater BLABLABLA.  Detta är samma skit som min mor får höra av sjukvården och jag är innerligtförbannad på det. Bland annat reckomenderar de henne att äta massor med frukt. Hon kommer ju få fullt utvecklad diabetes snabbare än jag kan säga insulin! (Hon har visserligen slutat med vanligt socker.)

Hade hoppats kunna komma hem och säga att diabetesförbundet rekommenderar LCHF, men nähä, där gick man bet. Vad gör man?
    Min pappa har fått diabetes nu o hans läkare säger att han kan äta lite kolhydrater men mest protein. JAg försöker få honom o äta lchf men inte lyckats än. =)
  • LokesMammi
    spökplumpen skrev 2012-08-20 13:39:30 följande:
    Men om man inte äter när magen knorrar så lyssnar man väl inte på kroppens signaler? Eller ser ni det som en defekt som lever kvar från när vi lät kolhydraterna och blodsockret styra när vi åt?
    Jag känner ingen hunger när magen knorrar. Inte alltid jag kan äta när magen knorrar.
  • LokesMammi
    spökplumpen skrev 2012-08-21 20:10:37 följande:
    Jag vill minnas att det var ett par av er som hade allergiska barn, vad ger ni dem för mat? Vi ska testa 2 veckor helt utan alla spannmål (inkl druvsocker etc) förutom mjölkprotein, soja och ägg, men jag vet inte vad jag ska ge dem!? Alla frukostförslag jag kommer på går bort av den ena eller andra anledningen. Kan inte ens köpa korv eller leverpastej ju, varför måste de tillsätta e250 i allt för? Middagsmat har jag försökt hitta på idag, men kom gärna med förslag på det med.
    min son är allergisk mot vete, havre, råg, korn, mjölk, ägg o soja.
    vi har fått recept av hans barnläkare på mjölkersättning. så vi gör spcialgröt eller special yoghurt som han äter på mornarna.
    sen finns det majsrån på ica i glutenhyllan som han gillar som vi ger med leverpastej.
    sen kan han äta allt kött så maten är enkel. sås gör jag på rismjölk. har recept på glutenfri pasta som han äter, han älskar potatis!
Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**