• Denebola

**Den stora feta LCHF-tråden**

Mamma till två mirakel skrev 2011-03-11 23:40:35 följande:
    Syndat ikväll med en kaffe latte,en halv chokladboll och ett glas läsk :-O men noo more this week!!
    Ska själv ta mig en latte i eftermiddag. Senare blir det hämtpizza med några kompisar, jag har ju alternativet att beställa någon form av sallad, men tänkte ta med mig egen matlåda i stället. Lär bli bäst så
  • Denebola
    mikroE skrev 2011-03-12 09:36:32 följande:
    Nu har jag provat äggmjölk och det var inte riktigt så vidrigt som jag mindes från förra och tidigare enda gången jag provat. Denna gång smakade det inte varmt ägg utan rätt OK 'fluff med kokos', ja med kaffe då för det var ägglatte. Ska prova att göra ägglatte med kardemumma för jag gillar 'arabkaffe' med kardemumma och det tror jag skulle funka fint med sånt kaffe och äggmjölk.
    Jag kan intyga att det blir väldigt gott
  • Denebola
    tiiitti skrev 2011-03-12 11:26:07 följande:

Va på apoteket idag och skulle köpa såna stickor man mäter ketosen med. Dom hade inga hemma. När jag berättade vad jag skulle ha dom till ville hon inte beställa hem, och började predika för mig hur farligt det är att hamna i keton och bla bla bla. Sa till henne att jag beställer från internet istället då, och gick där ifrån.

Gå tillbaka och ge henne en föreläsning om skillnaden på ofarlig ketos och farlig ketoacidos
  • Denebola
    Kaya skrev 2011-03-12 12:00:35 följande:
    Jag har inte heller märkt någon konstig smak i munnen efter ca 10 dagar, så jag kanske inte är i ketos, men jag kör inte strikt heller. Jag tror jag ska testa lite striktare efter helgen och se hur det känns, för detta är ju nästan FÖR lyxigt!

Idag på morgonen har jag bakat nya pones (med brödkryddor i, försökte göra degen lite lösare och ha dem i ugnen lite kortare tid, hoppas på ett mindre torrt resultat!), LCHF-kladdmuffins (ägg+grädde+90%choklad+smör+ vaniljpulver) och LCHF-citronmuffins (ägg+grädde+smör+mandelmjöl+kokosflingor+citronska l+citronessens+bakpulver).

Frukost: Bacon (ekologisk) + halloumi (stekt i smör) + ett kokt ägg + ett par tomatskivor + lite kaffe med lite standardmjölk (=PROPPMÄTT)
    Förmiddagsfika/tidig "lunch": ÄGGMJÖLKSLATTE! (första gången) (=helt OK men godast första klunkarna, på slutet fick jag nästan tvinga i mig, nån konstig bismak tyckte jag och väldigt mäktigt...) + en LCHF-kladdmuffins + en LCHF-citronmuffins (Nu lär jag stå mig till Melodifestivalen typ! )

Resten av familjen avskydde mina nya bakverk när jag bjöd på dem till förmiddagsfikat, (barnen föredrog t o m frukt framför "fikabröd"!) kändes ju sådär men samtidigt får jag väl se det som att jag nu kan vara säker på att få ha dem i fred!

LCHF-chokladmousse däremot gick hem hos alla så det får jag väl satsa på om jag vill bjuda familjen på något gott som jag också kan äta.

Nu ska vi iväg och köpa lite saker, bl a en glassmaskin. Vår förra använde vi en hel del men sen försvann delar till den när vi flyttade förra gången, och nu har barnen tjatat länge om att vi måste skaffa en ny. Jag tänker mig att det kommer att gå hur lätt som helst att göra LCHF-tillåten glass, bara grädde + äggulor + lite vaniljpulver +någon typ av smak eller kanske om man kan unna sig lite carbs HALLON till hallonglass... *smarrigt*

K
    *tipsar*
  • Denebola
    Faile skrev 2011-03-13 06:47:25 följande:
    Jag tycker absolut att äggmjölk ska göras på kokosfett. Fast då gäller det ju att man gillar kokossmaken som blir i bakgrunden, vilket jag gör. Tycker det blir som en latte med smakarom som man kan beställa på café. Jättegott
    Finns ju kokosfett utan smak också
  • Denebola
    Klas-Ã…ke skrev 2011-03-13 09:20:40 följande:
    Godmorgon alla.
    Jag undrar om de är någon skillnad att t.ex fuska med a vad ska vi säga, typ pasta, eller godis??
    Jag känner av i magen direkt när jag kommer upp i förmycket kolisar därför undrar jag om de är någon skillnad då jag senare kommer vilja unna mig lösgodis då och då..

Och igår sa min kompis att de var jättefarligt att äta lchf och massor, men jucea, hur länge hade du ätit strikt lchf innan gallan pajja? Är de någon risk att detta händer?
    Enligt mina erfarenheter från innan jag åt LCHF så kunde jag få magknip och uppblåst mage av vitt mjöl, men jag fick det inte av godis/socker. Så jag tror att det kan vara en viss skillnad, men det är nog också högst individuellt.
  • Denebola
    Faile skrev 2011-03-13 10:09:55 följande:
    Jo, men jag gillar alltså just kokossmaken som blir av den med smak. Därför rekommenderar jag personligen den istället för smör
    Jo, men jag tänkte om andra blev skrämda av kokossmaken
  • Denebola
    Faile skrev 2011-03-13 10:13:59 följande:
    En dl är ungefär 100gram och i mitt dlmått får jag plats med 5 matskedsmått
    Du borde få plats med nästan två till eftersom 1 dl = 100 ml och 1 msk = 15 ml
  • Denebola
    Faile skrev 2011-03-13 10:16:29 följande:
    Jaha du menade så. Kan kokossmak verkligen skrämma någon??
    Ja, min pojkvän till exempel
  • Denebola
    jeng skrev 2011-03-13 10:20:56 följande:
    Jag är 10 kg ifrån min normalvikt, och visst kan den vikten förändras, men inte SÅ mycket!! Jag har ju gått upp i vikt pga graviditeterna, inte pga att jag ätit mig till det, och det brukar ju inte påverka kroppen på samma vis vad gäller normalvikten. Men visst, jag börjar närma mig, och det går trögre, det är ju helt anturligt. Jag behöver inte gå ner snabbt, men jag vill se att det går neråt, inte uppåt som det gör just nu! Eftersom lchf tog mig ner till 67 utan större problem innan gallan sa ifrån, så tvivlar jag på att lchf tycker att jag ska väga 72 kg nu, 1.5 månad senare
    Däremot så äter jag ju inte lika strikt nu, och det är jag ju medveten om. Hade bara hoppats på att det skulle kunna fungera, utan plus på vågen... Men det är väl bara att inse fakta!

Förresten, har nyss kört 30 min free-step på wiiet till ett tv-program. och om ungarna sluta grina så vill jag köra 30 min till! får kanske slänga in lite välling till dom!  synd bara att min förhöjning till brädan vägrar funka
    STOLT!!! Första träningspasset på jättelänge! Även om det inte är så hård träning så är det ju iaf nåt! 
    Bra jobbat! Och det är ju bäst att börja mjukt så kroppen hinner vänja sig
Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**