• Denebola

**Den stora feta LCHF-tråden**

stolla skrev 2011-03-09 17:00:36 följande:
    å jag kör med älgfärs, vilket är väldigt magert. Då är det än viktigare att ha feta såser och tillbehör.
    Precis.
  • Denebola
    Faile skrev 2011-03-09 17:41:46 följande:
    Nej jag gör inte heller det alltid. Sist fick priset bestämma och då blev det köttfärs light. Jag kompenserar med god fet sås istället
    Jag låter smaken avgöra Gillar inte ren nötfärs (eller ren fläskfärs för den delen, utom till kålpudding).
  • Denebola
    Klas-Ã…ke skrev 2011-03-09 18:05:09 följande:
    Vad gör man när ens vänner inte förstår? De ända jag får höra är att du är redan smal bla bla ofta man tränar och äter som du gör blabla, klart du kan fuska osv.. Jag vill inte fuska, jag lider av ibs men mår bra nu. Och har sagt tusen gånger att magen mår bättre och därför fuskar jag inte, men dom verkar inte förstå. Blir så ledsen. Inte trackar dom på min vän som äter gi, bara för hon anses som större...

Var iaf ut idag och åt, men var inte så hungrig utan tog en liten macka och åt pålägget bara, ost, sallad, gurka och en liten tomatbit. Nöjd... Gick sedan in på pickaboo där dom säljer tonvis med godis, mitt favorit godis med, pinades av doften med stod imot och tänkte på tacon som ska ätas ikväll ist.
    Om du har försökt förklara och de inte vill ta till sig, så svara bara kort att du väljer att äta så här för att må bra. Byt sedan samtalsämne. Om de fortsätter att fråga/tjata, säg att vad du äter är din ensak och inte deras. Men håll dig kort, det verkar inte hjälpa att förklara sig en massa... Så ta till ett eller två "standardsvar" och upprepa det tills de förstår att du inte vill diskutera saken på deras sätt.

Tyvärr är LCHF mest känt som "bantningsmetod" i allmänna kretsar och inte som en livsstil. Sett ur den vinkeln är det förståeligt att vännerna inte förstår varför du "bantar", men det ursäktar inte deras tjatande.

Bra att du stod emot godiset
  • Denebola
    Klas-Ã…ke skrev 2011-03-09 18:20:10 följande:
    Jo men jag säger hela tiden att min mage mår bra, dom vet att jag haft problem med magen hela livet och borde uppmuntra mig istället för att klanka ner. Känns som jag måste välja mellan att inte bli "nedtryckt" och magen får må bra, eller att magen mår skit och jag måste vara hemma varje dag..:(
    Det är bara att stå på dig. Var kort mot dem och byt samtalsämne eller gå därifrån (om möjligt) när de sätter igång. Finns nog inte så mycket mer att göra om de inte vill förstå.

"Jag blir sjuk av att äta kolhydrater." Det räcker.
  • Denebola

Rekade frysdisken vad gäller wokgrönsaker idag. Hittade Findus Bali Wok som hade 4 g kh/100g. Innehåller morötter, broccoli, lök, haricots verts, blomkål, paprika, vattenkastanj, salt och svartpeppar.

• Denebola
    MrsMurphy skrev 2011-03-09 21:29:21 följande:
    Äckelinfo så var jag så förstoppad så att ungrackaren inte ens kunde komma ut. Och inte ens då kunde jag greppa att det var fel på magen/tarmar!

Jag har för mig att jag läste det när jag körde en fasta på en vecka för ett ex antal år sedan, men jag kan inte påstå att jag vet att jag har rätt. Visst inte mycket man vet med säkerhet numera.

Beträffande paprika så är det ett livsmedel som jag tycker att man ska peta i sig regelbundet oavsett kolhydratinnehåll, vad jag förstått så ska man bli så gott som odödlig om man äter det. Späckad med nytiiga saker. Å andra sidan när jag läste kost- och näringslära så skulle man äta så färggranna grönsaker som möjligt, nu ska man äta så gröna som möjligt (som jag tolkat).  
    Om jag har förstått det rätt och flummar runt lite, så är det antioxidanterna som är poängen med färgglad frukt/grönt. MEN om man inte äter dåliga saker (kolhydrater) så har man inte samma behov av antioxidanter eftersom det då inte finns någon "skada att råda bot på".
  • Denebola
    MrsMurphy skrev 2011-03-09 21:39:32 följande:
    Men juuuuust ja! Har ju glömt ca 98,9%, då var det kul. Nu är det tomt i skallen. Men det klämtar en klocka.
    katja74 skrev 2011-03-09 21:33:47 följande:
    Samma här! Jag fattade inte att det inte bara var graviditetsfett på magen. Jag "pös" ihop kan jag säga, och fort gick det. Och inga gaser alls längre, nästan i alla fall.
    Kan tillägga att det det finns fler dåliga saker än kolhydrater, förstås. Olika tillsatser och annat tjosan.
  • Denebola
    vivi85 skrev 2011-03-10 10:12:52 följande:
    får man dricka kolsyrat vatten med smak??
    Ja, om de är osötade. Tror det är bonaqua (mfl) som har socker i sitt vatten. Loka och Ramlösa brukar vara osötat.
  • Denebola
    yena89 skrev 2011-03-10 17:45:39 följande:
    Fast det står ju 1,5 :o Ljuger dom :o?? :o

Ok det var inte 25...det var 29,90 xD det var en sån burk med 325 ml. Precis som i länken :P
    Det är inget krav på att näringsdeklaration ska finnas, och väljer företagen att de vill ha med det finns det olika sätt att bestämma näringsvärdet. Ett sätt är genom svindyra labtester, ett är genom SLVs genomsnittsvärden (gratis). Så man kan aldrig lita helt och hållet på näringsdeklarationer.
  • Denebola
    Probably the best in the skrev 2011-03-11 10:27:55 följande:
    Varför inte byta ut mjölken mot grädde i kaffet? Jag tyckte det var blä i början men nu är det äckligt om jag måste ha mjölk (måste och måste men då går kaffet bort utan nåt)...men äggmjölk är supergott, men ta bort äggvitan när ni gör den, och använd kokosfett så tycker jag den blir godast. Gärna lite vaniljpulver i! Kardemumma är också gott. Supergod latte tycker jag det blir, och mättande!

Hämtat från en blogg: "jölk, innehåller bara 4% kolhydrater. Det är för lite fett i mjölk, oavsett vilken sort. Dricker man mjölk med 4 procent fett så blir det 1g fett per 1g kolhydrat. Grädde där emot innehåller 3% kolhydrater och 40% fett. Då är det helt ok att äta eftersom du får mer fett per kolhydrat." (www.fettratt.se/rickard/lchf-5g-kolhydrater-p...)
    Ja, jag älskar kaffe med grädde! Har upptäckt att det "lenar" den sura känslan man kan få i magen av kaffe. Kan dricka fem koppar kaffe om dagen om jag har grädde i, men max en eller två om det är svart eller med mjölk. Kaffe
Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**