Klas-Ã…ke skrev 2011-03-09 18:05:09 följande:
Vad gör man när ens vänner inte förstår? De ända jag får höra är att du är redan smal bla bla ofta man tränar och äter som du gör blabla, klart du kan fuska osv.. Jag vill inte fuska, jag lider av ibs men mår bra nu. Och har sagt tusen gånger att magen mår bättre och därför fuskar jag inte, men dom verkar inte förstå. Blir så ledsen. Inte trackar dom på min vän som äter gi, bara för hon anses som större...
Var iaf ut idag och åt, men var inte så hungrig utan tog en liten macka och åt pålägget bara, ost, sallad, gurka och en liten tomatbit. Nöjd... Gick sedan in på pickaboo där dom säljer tonvis med godis, mitt favorit godis med, pinades av doften med stod imot och tänkte på tacon som ska ätas ikväll ist.
Om du har försökt förklara och de inte vill ta till sig, så svara bara kort att du väljer att äta så här för att må bra. Byt sedan samtalsämne. Om de fortsätter att fråga/tjata, säg att vad du äter är din ensak och inte deras. Men håll dig kort, det verkar inte hjälpa att förklara sig en massa... Så ta till ett eller två "standardsvar" och upprepa det tills de förstår att du inte vill diskutera saken på deras sätt.
Tyvärr är LCHF mest känt som "bantningsmetod" i allmänna kretsar och inte som en livsstil. Sett ur den vinkeln är det förståeligt att vännerna inte förstår varför du "bantar", men det ursäktar inte deras tjatande.
Bra att du stod emot godiset