• Denebola

**Den stora feta LCHF-tråden**

vivi85 skrev 2011-03-08 21:36:04 följande:
    Vaaaa... Åhh jag trodde paprika var bra ju :) finns det ngn bra sida där man kan räkna kolhydrater??
    Paprika är inte dåligt, men röd ligger över 5 g kh/100g. Gul paprika har väldigt högt C-vitaminvärde (4 ggr högre än apelsin), så jag äter det ganska ofta. Grön paprika har lägst kolhydrathalt, men även lägst mängd C-vitamin.
  • Denebola
    Kaya skrev 2011-03-09 09:16:10 följande:
    Nikhita - jag har samma problem som du. Jag gillar visserligen grädde men just i kaffet vill jag ha mjölk. Jag försöker hålla mig till en skvätt standardmjölk och har märkt att jag inte hinkar i mig samma mängder kaffe nu när jag äter LCHF som jag brukar (undrar varför?) så jag hoppas att den lilla mängden mjölk inte ska sabba dagens kolhydrat/fettbalans alltför mycket.

Jag har i alla fall slutat med havremjölk i mitt te och det funkar helt OK så där spar jag in en del carbs!

TUSEN TACK för en lång rad pannkaksrecept Denebola!!! Gissa om jag kopierade och sparade?!

Dagens första fråga handlar om olika produkter med tomat. Använder ni tomatpuré, torkade tomater, krossade tomater på burk, konserverade hela tomater på burk etc? Jag inser att det är en del kolhydrater i tomater, och det blir väl mer koncentrerat när de är processade på något vis (min tomatpuré hade typ 15/100 tror jag!!!) men det kanske ändå kan funka i en LCHF-kost om man tänker på mängden samt hur man kombinerar det med annat?

Idag måste jag testa att baka någon ny sorts LCHF-bröd för jag åt upp mina sista två naturella pones till frukost (de var inte så himla goda längre, bakade dem ju i söndags...) och har nu bara några kardemummapones kvar som jag inte är så sugen på (semlan smakade ju surt och konstigt!). Jag tror jag ska testa lembas och/eller sesambröd.

K
    Ja, jag använder tomater. Inte varje dag eller ens varje vecka, men när jag väl gör det så tänker jag inte så jättemycket på kolhydratinnehållet. Eller, jag sätter det i relation till mängden man använder, man har ju inte 100 g tomatpuré i en rätt, utan mycket mindre.
  • Denebola
    Majlo skrev 2011-03-09 09:19:21 följande:
    Hej
    Orkar/hinner inte läsa allt som jag missat nu under 2 dagar...

Men jag behöver hjälp
    Jag har hållt på i ca 2 v nu och inte tappat ett gram????
    Vad gör jag för fel?

Kanske inte så mycket fett passar min kropp

börjar tvivla:(( 
    Precis som andar har sagt, slappna av och ge det lite tid. Två veckor är väldigt kort tid i sammanhanget.
  • Denebola
    jeng skrev 2011-03-09 10:59:45 följande:
    Kaya,
    Jag använder Heinz tomatpure, en gul/grön tub i metall. Det är den jag har hittat som har lägst kolhydratinnehåll. Sedan nu när jag är lite mer liberal så äter jag krossade tomater (finns bra sorter med ca 3-4 gram) då och då. vanliga tomater kan jag inte äta pga halsbrännan, men om jag äter det så äter jag ett par körsbärstomater på toppen av en grönsallad tex, inte bara tomat. 
    Hur mycket är det i den? När jag stod i affären och jämförde var det Ica I love eco som låg lägst med 15 g kh/100g.
  • Denebola
    MrsMurphy skrev 2011-03-09 11:17:28 följande:
    Ärligt så börjar jag känna att jag käkar pones hela veckan och petar i resten av maten. Nu orkar jag inte bry mig längre. Men ruskigt irriterande att tanken någonstans var att jag skulle laga det mesta från vår lya. Men om min inköpslista till mina maträtter, som jag dessutom lagt ner arbete på, helt förändrats så tappas ju suget. Jag vet inte om svärföräldrarna reagerade över att det nästan inte var något på listan, men det blir ju inte så många varor när man gör saker. Så har de kompletterat upp efter hur de brukar göra eller något. Men om de nu tyckte att en ananasspäckad kyckling är bättre än mitt alternativ så får de helt enkelt laga själv. 

De är världens snällaste, men jag vet inte om listan har åkt till den andra lägenheten också eftersom vi ska stå för tre middagar så att de eliminerat allergibovarna.

Men suck, orkar inte. Känns så onödigt att laga ytterligare mat. Minikök med minilagningsmöjligheter och mellan 9-11 pers till middagrna. 

Det som suger mest är att jag vet hur dålig jag blev i helgen av salta pinnar. Kommer jag få tillbringa halva veckan på toa nu då... 
    Ja, kör ditt eget race, så vet du att du får bra mat i dig. Men jag tycker även att du ska säga ifrån på skarpen (vänligt men bestämt) så att de förstår att du känner dig överkörd. Visst, du har ingen allergidiagnos, men vad är skillnaden på den laktosintoleranta och dig? Båda blir ju sjuka om ni äter fel mat. Försök få dem att se det i det ljuset. Tala även om att du ansträngt dig för att göra matlistan. Säger du inte ifrån nu så finns risken att samma sak händer fler gånger.

Bunkra med ägg, det är bra mat och lätt att fixa i minikök (kanske tråkigt i en vecka, men bättre än att må dåligt).
  • Denebola
    jeng skrev 2011-03-09 11:48:40 följande:
    Tror det är 10 ellre nåt, men jag kan minnas fel. vet att den jag hade förut låg betydligt högre iaf. tror det är icas vanliga (nån svart tub) som jag normalt köper hem.
    Den ligger på 19 g.
  • Denebola
    Dessa borde vara okej, eller hur? Hittade dem när jag googlade på lakritspastiller, min affär har inte de rena pastillerna från Renée Voltaire, bara de med mint och risstärkelse (detsamma gäller Bodystore =/). Dessa jag hittade blev ju lite billigare också, eftersom jag inte tänkt beställa något annat från LCHF-butiken heller...
  • Denebola
    Anna med 3 trollungar skrev 2011-03-09 14:51:05 följande:
    Hur många ägg kan man äta på en dag?
    Så många du orkar och har lust med. Ägg är något av ett universallivsmedel, innehåller massor av nyttigheter. Man kan i princip leva på ägg, fett och C-vitamin.
  • Denebola
    helene306 skrev 2011-03-09 15:08:52 följande:
    Du har gjort rätt

jucea: Det där med att packa till fjällen, precis som dina svärföräldrar gör svärmor Hon handlar ALLT här hemma sen ska det åka typ 45 mil. Förutom att det tar onödigt med plats i bilen sparar man inet många kronor på att köpa där. Det finns en jättebra Ica-butik i närheten av byn där de har sin stuga. Det tar max 10 min att gå dit (5 om man tar bil). Sen står man där sista dagen och har en jädra massa mat som måste slängas. De brukar ta med 3-4 mål lagad mat också. Vi brukar ta med vissa torrvaror, resten köper vi på plats.
    Undrar hur mycket extra bränsle man får betala för att bilen ska dra all mats vikt
  • Denebola
    Kaya skrev 2011-03-09 15:12:01 följande:
    Ägg fett och c-vitamin! (pust)

På tal om det så undrar jag om ni kompletterar LCHF-kost med något speciellt kosttillskott och vad - om något - det är man riskerar att få brist på när man inte äter kolhydrater?

Helene, jag skulle kolla tacokryddan och kunde såklart inte låta bli att bläddra runt lite i dina recept...

Där stod att fläskfärs var bättre än nötfärs och blandfärs om man äter LCHF, varför? Jag föredrar ko framför gris (om det inte gäller bacon då förstås...) så jag hoppas att det inte är "fel" att äta nötfärs (jag köper alltid KRAV-färs, visst det är "bara" 10% fett men om man kombinerar med ost, olivolja osv så borde det väl bli bra balans på en hel måltid ändå).

K
    Fläskfärs är fetare. Jag kör på blandfärs. Nötfärs är inte fel, men se till att tillsätta lite mer fett i maten då.
Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**