• Faile

**Den stora feta LCHF-tråden**

Denebola skrev 2011-04-14 10:13:05 följande:
    Men nu måste ni sluta skriva så mycket, jag måste städa ju
    Jag ska hämta ungarna på dagis strax, så då blir det inga mer milslånga inlägg.

Såg att du skrivit i tråden om alver. Blizzard liksom.. fick dagens skratt där iaf
    Sluta jiddra, börja trolla!
  • Faile
    Southern Belle skrev 2011-04-14 10:17:16 följande:
    Ja, det är väldigt få förlossningar som blir komplicerade när allt får ha sin gilla gång och kvinnan känner sig trygg! Jag kan tycka att förlossningar borde handla om friskvård snarare än sjukvård, tills det verkligen behövs! Och när det behövs är det fantastiskt att vi har den sjukvård vi har idag!

Vad härligt att du fick några extra månaders föräldraledighet! Sveriges modell är verkligen unik, vilket man lätt glömmer i vardagen....

Hur är det på Åland? *mer nyfiken*
    En rolig detalj i det hela ( bara för att beskriva lite hur det funkar ) var när jag väntade son nr 2. Var hos min läkare för vanlig undersökning ungefär 1 gång i veckan under sista månaderna av graviditeten. Så när det är ca 1,5 vecka till bf säger han att jag ska till sjukhuset på måndagen, detta var på fredagen, och ger mig en handskriven lapp att ge läkaren där.
    Kommer till sjukan på måndagen och ger läkaren lappen. Blir då informerad om jag ska klä av mig och byta till sjukhuskläder och jag undrar varför eftersom jag trodde det bara gällde en undersökning.
    "Nej du ska bli snittad idag, säger sköterskan".
    - Va, varför det? undrar jag helt förvånad.
    "Det står så på lappen från din doktor".

Lappen = en handskriven post it.
    Så ja, snitt blev det några timmar senare bara så där Foten i munnen

Åland är fantastiskt. Havet nära ( något vi ville ha efter Madeira som ju är en ö mitt i atlanten ) trygga socialförsäkringar vilket känns som ett måste när man har barn och mycket barnvänligt. Dessutom blir ju Mariehamn en underbar sommarstad när turisterna börjar komma i maj och lever upp. Sedan vilar vi på vintern inför nästa sommarsäsong
  • Faile
    Southern Belle skrev 2011-04-14 10:02:35 följande:
    Haha, ja i USA är det verkligen två läger... Jag var gravid med andra barnet medan vi bodde i USA så jag fick prova på deras mödravård. Vi hann däreot flytta hem innan hon föddes så jag behövde aldrig göra valet hur jag skulle föda. Fast det lutade åt med en midwife på något birth center. Fast utan rökelse!
    Usa skulle jag gärna åka till. Har släktingar där men aldrig kommit iväg.
    Hur länge bodde ni där och varför?
  • Faile
    missypissy skrev 2011-04-14 14:08:50 följande:
    Att komma in här och läsa allt ni skriver är verkligen underbart. Förlossningssnack, träning och gammal mat- ingenting är OT, och det är det absolut bästa med den här tråden. {#emotions_dlg.flower}

Själv har jag precis fått mens och mår skit, vilket har resulterat i Cola zero-drickande både igår och idag. Dumt som fan, speciellt eftersom det triggar igång suget efter mer mer MER. Men när jag är så här jävla pms:ig och hemsk kan jag inte tänka klart. Alltså, Cola zero och ligga på soffan och tycka synd om mig själv är grejen idag...

Tycker också det är en underbar tråd.
    Känns lite som en långfika med vänner på ett fik. Man pratar vikt och mat och så går man på toa och när man kommer tillbaka så är diskussionen om nåt helt annat.

Längsta fikat någonsin visserligen, men ändå

• Faile

Här blev det thaigryta med strimlad smörstekt vitkål till.

Hade egentligen tänkt ha blomkålsris men maken har blivit vitkålsfanatiker Foten i munnen

• Faile
    Madelen skrev 2011-04-15 08:40:30 följande:
    Hej, jag åt efter LCHF hela dagen igår. Det gick jättebra och för första (!!) gången på kanske ett halvår kände jag itne ens sug att småäta på kvällen, Brukar annars äta massa godis varje dag.
    Men sen vaknar jag vid 4 imorse och jag har nog aldrig mått så dåligt. Mår illa som om jag drack 5 flaskor Tequila igår och har ont i hela kroppen. Klarar knappt att lyfta huvudet. Så jag åt en Sandwich i panik men den hjälpte inte. Nu är det lite bättre men va fan? Vad hände? Nu vet jag itne om jag törs prova igen Rynkar på näsan
    Kroppen gör sig av med allt socker och det känns. Jag vaknade med migränliknande huvudvärk varje dag hela första veckan, som om jag hade århundradets värsta baksmälla.
    Det betyder inte att det är dåligt.
    Man får abstinens när man slutar röka, dricker för lite kaffe och slutar supa. Tänk på att du troligen ätit väldigt mycket kolhydrater i hela ditt liv, jämfört med någon som kanske super till några dar bara i veckan och ändå mår dåligt när de sen ska sluta.

Det kommer gå över och vad du kan göra för att lindra det själv är att dricka mycket vatten ( kroppen gör sig av med massor av vätska första dagarna ) och även dricka buljong tex för att få i dig extra salt under en kort tid.
    Det är helt naturligt att du mår dåligt nu, men det betyder inte att du inte mår bättre av detta i slutändan
  • Faile
    Madelen skrev 2011-04-15 08:40:30 följande:
    Hej, jag åt efter LCHF hela dagen igår. Det gick jättebra och för första (!!) gången på kanske ett halvår kände jag itne ens sug att småäta på kvällen, Brukar annars äta massa godis varje dag.
    Men sen vaknar jag vid 4 imorse och jag har nog aldrig mått så dåligt. Mår illa som om jag drack 5 flaskor Tequila igår och har ont i hela kroppen. Klarar knappt att lyfta huvudet. Så jag åt en Sandwich i panik men den hjälpte inte. Nu är det lite bättre men va fan? Vad hände? Nu vet jag itne om jag törs prova igen Rynkar på näsan
    Här kan du läsa mer om omställningsbesvär,

http://www.kostdoktorn.se/lagkolhydratkost-lchf/kostdoktorns-faq#omställning
  • Faile

Vad ni skriver, måste läsa ikapp sen men nu ut i solen med barnen en stund. Var bara tvungen att få skrika det rakt ut,
    FÖRSTA DELMÅLET NÅTT Solig 

Vågen visar -10,5 vilket betyder att jag med LCHF har gått ner 8,5kg på 2,5 månad. Sinnesjukt vad bra det känns!

• Faile
    Nallebjörnis skrev 2011-04-15 18:57:15 följande:
    tack tjejen!
    Därför är ja lite deppig ibland och fuskar... när ja har ont och så så kan ja inte stå emot *skäms*

Kämpa!! Ja vet ja känner åxå så ibland... men blir itne bättre av att fuska utan bara mycket mycket värre!
    Kramar till dig med !
    Southern Belle skrev 2011-04-15 18:51:53 följande:
    Fy vad jobbigt.... Kan det vara ett alternativ att gå till en osteopat? Om inte annat för att få en second opinion! För korta muskler på vissa ställen KAN ställa till problem i hela kroppen eftersom kroppen får kompensera för den skevhet som uppstår och så får man ont även på andra ställen än det ursprungliga problemet sitter. Hoppas du blir av med din smärta snart!!!

Hoppas du
    vad är en osteopat??
    ja precis..
    tack tjejen!
    Nu har jag läst ikapp lite och jag funderar på om du möjligen inte har motsatsen till för korta muskler, snarare överrörlighet?
    Googla på EDS ( Ehlers-Danlos syndrom ) och hypermobilitetssyndrom. HMS är en slags lättare variant av EDS kan man säga, men jag tycker nog dina symptom kommer ganska nära.
Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**