• Faile

**Den stora feta LCHF-tråden**

Vad duktiga ni är allihop, grattis till era viktnedgångar!!

En tanke när ni pratar om depp osv, har ni kollat sköldkörtelvärdena så att inte de ligger fel? För det är ju rätt vanligt när man får barn, och kan även ändra sig med kosten ( lchf tex tydligen ) och för mig märktes det med depp, inre oro ( eller hur man nu ska beskriva det ) och orkeslöshet. Bara att ta mig till duschen blev som ett megaprojekt som jag drog mig för halva dan om jag kunde, man måste ju inte bara duscha, utan tvätta sig, torka sig, borsta håret osv osv.
    Bara en tanke eftersom jag vet att många får antidepp utskrivet, när det egentligen beror på för höga eller låga sköldkörtelvärden.

Ikväll är det final i Sveriges mästerkock, vem ska vinna tycker ni?

Sluta jiddra, börja trolla!
  • Faile
    Gringa skrev 2011-04-20 14:41:54 följande:
    Hur "snabbt" är det ok att gå ner i vikt egentligen? Det sägs ju att en bra och hållbar nedgång är 0.5-1 kg i veckan, är det något man ska ta hårt på?
    Fastän jag har kört lchf i 3 månader så fortsätter jag att rasa i vikt som i början, jag har tappt runt 1.5-2 kg i veckan. Är det något jag ska jubla över (vilket jag så klart gör i smyg) eller försöka reglera för kroppens skull? Obestämd

Jag är dock en "allt eller inget-person" som vid fusk skulle trycka i sig hela brödlimpor, tårtor och godispåsar och därför nu kör på linjen med INGET. Jag äter väldigt strikt och är rädd att om jag skulle börja tumma lite på intaget för att minska nedgången, dvs liiite mer kolhydrater, så skulle jag totalt falla i kolhydratsträsket igen. Någon som har några rekommendationer gällande farten på viktminskningen?
    Det är 5 kg kvar till mitt första stora mål på 70 kg vilket jag mer än gärna skulle ha nått lagom till Sverigeflytten i mitten på maj (jag inbillar mig komma ut på Arlanda smal och snygg och min familj och vänner hurrandes, haha ), vilket jag kommer lyckas med om jag fortsätter tappa i den här takten. Frågan är om det är hälsosamt?
    Jag är ju ingen expert på viktnedgång så, men man kan ju tänka sig att så länge du mår bra och kroppen hänger med ( huden ) så borde det väl vara ok?! Min personliga åsikt bara.
  • Faile
    Faile skrev 2011-04-20 14:48:07 följande:
    Jag är ju ingen expert på viktnedgång så, men man kan ju tänka sig att så länge du mår bra och kroppen hänger med ( huden ) så borde det väl vara ok?! Min personliga åsikt bara.
    Och grattis såklart! Ja, kan tänka mig att tanken på att komma "hem" som en ny människa lockar, jag förstår den helt och fullt
  • Faile
    Annanym skrev 2011-04-20 15:24:33 följande:
    Louise ska vinna Sveriges Mästerkock såklart! Den andra lilla näbbgäddan har jag verkligen svårt för.

Här är en till som levt ett syndfullt liv hela dagen! Eller ja, sen lunch iallafall. Blev bjuden på smörgåstårta i ett jobbsammanhang och sedan godis och som om jag aldrig ens varit inne på LCHF moffade jag i mig av båda. Moff, moff, vad gott det var! Men nu mår jag illa och ångrar iallafall godiset. Blä!

Känner med er som frabbas av depression/ångest. Svårt att tampas med ett sådant "monster". Har inga råd att komma med alls, men kramar och omtanke iallafall.
    Jag håller med. Tycker hon verkar så mjuk och ödmjuk på något sätt.
    Tycker det är trevligt att se en matlagningstävling utan Ramsey för en gångs skull. Inget ont om honom, han är både (ful) snygg och underhållande, men lite för mycket ibland.
  • Faile
    JoiPoi skrev 2011-04-20 19:12:37 följande:
    Hej alla i tråden! Jag har läst mycket på nätet, pratat med vänner som kör metoden.
    Men har inte riktigt fått nåt kläm på det...

Hur ser en dag ut för er? Vad äter ni? Måste man hålla på och mäta mängden för att man skall gå ner i vikt? Självklart förstår jag att man inte ska frossa, men är det jätte viktigt om det är tex 70g eller 100g?

Tacksam för svar
    Kolla menytråden i ts, där finns hela veckomenyer som tips.

Jag väger ingenting utan räknar så jag ligger på max 20gra, kollisar om dagen, inget annat.
  • Faile
    Faile skrev 2011-04-20 19:31:15 följande:
    Kolla menytråden i ts, där finns hela veckomenyer som tips.

Jag väger ingenting utan räknar så jag ligger på max 20gra, kollisar om dagen, inget annat.
    Så himla kul att jag fortfarande inte väger någonting
  • Faile
    Bordeaux skrev 2011-04-20 19:37:46 följande:
    Jag väge roch mäter och skriver in i matdagboken för att jag insett att jag måste få stenkoll. Förut så trodde jag att jag hamnade rätt för vikten gick neråt, sen gick den uppåt och då bärjade jag fundera. För mig är det nyttigt och en bra ögonöppnare att skriva in allt i minsta gram och mililiter. Men kommer nog sluta med det när jag känner att jag kan klara av det ändå
    Faile skrev 2011-04-20 19:32:04 följande:
    Så himla kul att jag fortfarande inte väger någonting
    Grattis till viktnedgången
    Aaa tack
  • Faile
    P28 skrev 2011-04-20 20:32:55 följande:
    Jag köper också oftast svenskt men är lite halvmotståndare till ekologiskt. Är också nöjd med ICA's i kartong, de har inte de där läskiga stickmärkena som billigare märken har, fy sjutton vad äckligt det är!

Ser ni på Svensk mästerkock?? Spännande nu!
    Varför motståndare till eko?
  • Faile

Hej alla tjejer i favvotråden Solig

Efter över en vecka på semester i Sverige, kan jag konstatera att det inte är direkt lätt att lchf:a på caféer och dyl där. Men jag lyckades och har alltså klarat hela semestern utan några "tvångsfuskningar" alls. Känns riktigt bra.

Däremot valde jag en kväll att fuska och äta en glass och en pizza och båda var faktiskt rent av äckliga. Tror mitt smaksinne har förändrats radikalt. för glassen smakade bara socker och pizzan bara deg ( fast den var välgräddad och alla andra uppskattade sina ).
    Så vet jag det och behöver inte fuska igen, eftersom vår mat och vårt lchf-godis faktiskt är 100 ggr godare

Men det är väldigt mycket enklare att fika eller äta ute här på Åland, för lchf är så utbrett att ingen tycker det är konstigt att be om vispgrädde till kaffet. Eller göra som jag nu i förmiddags, be om en tallrik med bara pålägget ( parmaskinka, brie och ruccola ) men utan brödet. Inte ett ögonbryn som höjdes alls, väldigt skönt faktiskt.

• Faile
    sasod skrev 2011-05-03 12:40:54 följande:
    Hur gör ni förresten på restaurang? Tycker det är så svårt. I mitt umgänge går vi ofta ut och äter och mina kompisar tycker jag är trist med min LCHF.. Jag bor i Göteborg och här finns inga bra restauranger för LCHF vad jag vet? Mn kan ju ibland ta bort potatis/pasta/ris men då blir man sällan mätt samt känns oekonomiskt.

Klart man kan be om grönsaker istället men tycker det är lite omständigt.

Dessutom är ju snabbmat omöjligt! Ibland behöver man köpa något litet att äta vad köper ni då?

Frukt/nötter och annat smidigt är ju inte godkänt vad jag förstår.
    Grekiskt kan jag rekommendera. Kunde i stort sett välja och vraka i menyn utan att vara krånglig alls, för man får ofta mycket sallad och kött, och sedan kan man lätt beställa sidotallrikar med tex ost eller/och tzatsiki.
    Dessutom är det ju jättegott.
Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**