• Faile

**Den stora feta LCHF-tråden**

I förrgår när jag vägde mig visade vågen 81,1. Imorse 82,9 och en timme senare ( och ett toabesök senare ) 83,3!
    Vad fan!!

Sluta jiddra, börja trolla!
  • Faile
    Pluttesnuttan skrev 2011-04-18 08:12:32 följande:
    Haha, så är det för mig med i bland, fattar inte vad som händer?????
    jeng skrev 2011-04-18 08:37:27 följande:
    Sådär gör min kropp med. Man undrar ju. Går på toa rejält och så visar vågen mer efteråt..... Så kan det gå.
    Nej, jävligt irriterande. Enda gången vågen visat så mycket diff sedan jag började var när jag fuskade en hel helg, då blev det +2 men det var ju liksom väntat.
    Ska inte ha mens förrän om en vecka heller. Fan vad det suger

Aja, ska äta mitt goda äggsmör nu så blir jag iaf mätt. Alltid något att vara glad över
  • Faile
    Pallas skrev 2011-04-18 08:42:59 följande:
    Finns det någon tråd som är specifikt för nybörjare? Kanske med en lista på basvaror att använda i matlagning och bak?

Jag och maken är på gång att prova, men det är ju mycket att byta ut så här i början. Dessutom skulle jag aldrig i livet orka ställa mig och steka grejer på morgonen när barnen ska vara på dagis kl 7 och jag släpper ut hästarna innan.
    Nu blir det lite länkar till min blogg, men jag orkar inte lägga in allt här.

Saker jag alltid har hemma,
    http://utlandsmamman.blogg.se/2011/march/lchf-sant-jag-alltid-har-hemma.html

Lite recept ( kolla speciellt in knäckebrödet längst ner. Bakar en sats varannan dag ca så det alltid finns till frukost, ta med till jobbet osv ) och tips på middagar,
    http://utlandsmamman.blogg.se/category/recept-lchf.html
  • Faile
    P3E skrev 2011-04-18 09:30:15 följande:
    Hejsan tjejer!

Dagen började bra med -0.8 på vågen   0,2kg kvar till första målvikt!! Det känns såå bra.
    Totalt är det nu -8.1kg sen januari/ februari.

Har 5,2kg kvar till nästa målvikt som jag hoppas att nå till midsommar och sen är det ytterligare 5 kg till nästa mål som jag vill nå innan vi åker till USA i oktober för att fira min 30 års dag.
    Det borde vara genomförbart

Hela familjen är ledig idag så vi ska passa på att ha en härlig dag i solen blir nog en utflykt till Öbykulle för att titta på ormar.
    Har laddat med äggröra med ost och bacon så jag ska stå mig länge, resten av familjen ska nog ha med tunnbrödsrullar att fika på.

Igår blev jag lite inspirerad av Juceas fiskrätt så jag gjorde nåt liknande.

Stekte purjolök och hällde över torskbitar i en ugnsform, saltade och pepprade, hade på lite citronsaft, dill och CF sen in i ugnen. Serverade med räkor och alfalfagroddar (+ärtor och ris till familjen)  Jättegott blev det!
    Grattis vad kul!!
    gelemamman skrev 2011-04-18 09:53:50 följande:
    Vad härligt och sporrande det är att höra hur mycket ni har tappat med hjälp av den här dieten.

Fick mig själv ett lyft imorse när jag vägde mig, inte för att resultatet kommit så fort men igår vägde jag med mitt på dagen med kläder och idag på morgonen utan kläder. -1 kg. Trots att jag vet att det inte har med dieten att göra så blev jag ändå så lycklig!

Okej då har jag lite mer koll på grönsakerna, men då kan man ju om man vill dra ner på det också om man vill hårddra det lite. Ska definitivt prova blomkålsmoset!

Dagen har börjat bra, vägde och mätte mig för denna veckan så man har koll på läget.
    Åt frukost, frökex + smör + grädddost + te m grädde.
    Gick på en liten morgonpromenad med hundarna.

Pallas: Jag är också nybörjare, tjuvstartade igår men räknar från idag. Innan jag började nu så läste jag på en hel del på www.kostdoktorn.se och www.lchfrecept.se .
    Där var jätte bra tips och typ "vad man bör ha hemma" och en massa recept.
    Jag kan absolut rekommendera även blomkålsriset ( godare än moset tycker jag ). Riv färsk blomkål med stora hålen på rivjärnet och häll ner i kokande vatten max 30 sek. Ska bara bli varmt men ändå vara lite krisp. Jättefräscht och gott till det mesta.

Nu 2 timmar senare har vågen rasat ner 1kg igen, så jag vet inte riktigt vad den håller på med
    Brukar inte väga mig så mycket, men blir ju helt hispig när det är upp och ner på det här sättet.
  • Faile

Måste ju bara lägga ut denna artikel där en hjärt&kärlprofessor från Karolinska påstår att en hjärtinfarkt innebär följande,

"I de allra flesta fall handlar det om att en åderförfettning vid hjärtat spricker och härsket fett väller ut. Det är LDL-fett, det så kallade dåliga kolesterolet"

Härsket fett som väller ut?? Måste de börja ljuga nu för att inte förlora patienter eller vad liksom?!

http://www.nyan.ax/nyheter/?news_id=61977

• Faile
    Elinheterjag skrev 2011-04-19 13:41:48 följande:
    Finns det nån här i tråden som kan rekommendera nån grillkorv som inte innehåller så mycket kolhydrater?
    Jag har precis ätit baconkabanoss som innehåller 2,5/100. Det finns även en jättegod ostkabanoss som är 3/100.
  • Faile
    Bonanza skrev 2011-04-19 13:57:23 följande:
    En fundering till er kunniga:

Jag funderar på att ännu en gång ge lchf ett försök. I rent viktminkningssyfte då jag inte klarar av att äta så en längre period. Jag har dock svårt att äta så mycket kött och fett som "krävs". Fisk och kyckling har jag inga problem med, inte heller fet ost eller feta mejeriprodukter. Köttfärs går också bra. OCh så grönsaker då.

Enligt det jag har läst i foldrar och på infosidor så ska man kunna äta som jag gör, så länge man håller koll på att produkterna ligger runt max 5 kh/100g. Men enligt inbitna lchf:are verkar det som att det är jättedåligt att äta som jag. Jag äter för mycket mejeriprodukter, för lite fett osv.

Varför är det sån skillnad på infon till nybörjare och på hur "ni andra" äter? Och kan man äta som jag? Dvs mycket kyckling, fisk och grönsaker feta röror och såser, men mindre rent kött, korv, bacon, smör etc?
    Du kan absolut äta som du gör.
    Rekommendationen för viktnedgång är att man ligger på max 20gram kolhydrater om dagen. Man köper alltså varor med mindre än 5/100gram och komponerar sedan ihop menyn så totalintaget blir max 20gram.

Men alla är ju olika och vissa kan äta mer kolhydrater och vissa mindre, man får helt enkelt prova sig fram själv.
    Men rött kött finns det inget som säger att man måste äta

Gällande fettet så känner man ju rätt bra vad man mår bra av. Man måste ju få i sig lite mer än annars, eftersom man tar bort energin från kolhydraterna och därför måste ersätta med annat. Men man måste inte vräka i sig, utan ät en mängd du känner att du mår bra av och som mättar ordentligt.
  • Faile
    jeng skrev 2011-04-19 14:10:42 följande:
    Men GUD så tråkigt! Ser att alla mina smilisar i inlägget ovan har försvunnit!!!! Det första stycket skulle ju självklart följas av ett antal rejält glada gubbar!
    Ja herregud vilket trist inlägg det blev nu
  • Faile
    Faile skrev 2011-04-19 14:12:30 följande:
    Ja herregud vilket trist inlägg det blev nu
    Nu blev det så tyst, så jag måste kanske förtydliga att jag skojade

Min man påstår nämligen jämt att jag är så dålig på ironi, medan jag hävdar att det är han som inte fattar ironi. Men så tänkte jag att tänk om han har rätt och nu sitter alla och blir skitsura på mig för att jag är så elak
  • Faile
    jeng skrev 2011-04-19 14:23:25 följande:
    Hahaha!

Jamen va fan, hur märker man att det är ett ironiskt skämt man har skrivit om det inte ens finns en tillhörande gubbe! När jag såg det så lät det ju nästan som att jag skällde på stackarn som kom in här och bad om råd!!!! *glad gubbe här*
    Denebola skrev 2011-04-19 14:33:06 följande:
    Haha
    {#emotions_dlg.djavulsk} = Du
Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**