Inlägg från: spökplumpen |Visa alla inlägg
  • spökplumpen

**Den stora feta LCHF-tråden**

Har lagt in mitt enda goda recept i recepttråden nu, om någon är nyfiken.

• spökplumpen
    Gladskit skrev 2012-10-01 16:48:34 följande:

Snacka om sågning
    Tur att vi alla är olika. De gäster jag bjudit har inte sagt att det är gott för att de är väluppfostrade, det var det dummaste jag hört. De är så pass ärliga att de skulle säga direkt om något inte föll dem i smaken. Varför inte säga som det är, alla gillar ju inte allt men så är det ju oavsett LCHF eller ej.

Sen kan jag hålla med om att alla LCHF-bakverk inte är goda. Men dem är det bara att hålla sig ifrån, man behöver ju inte baka det igen. Man ska inte baka LCHF och "nöja sig" med att det smakar halvdant. Då lurar man bara sig själv och det håller inte i längden. Bröd är ett sånt exempel, vissa vänjer sig aldrig vid att äta fröbröd med sesamfrön i. Det är inte BRÖD för dem. Fine, då kanske man ska strunta i just de recepten eller hoppa över brödet helt istället för att äta något substitut som aldrig kommer falla en i smaken.

Men för mig skulle det vara otänkbart att fortsätta laga mat och baka saker som inte är LCHF i och med att jag ser det här som något jag tänker hålla. Jag kan laga extra rätter till gäster som har allergier av olika slag, inga problem. Och jag kan se till att det finns något tillbehör till maten, som jag själv väljer att inte ta av. Men där går liksom gränsen. Hos oss är det vi som bestämmer, och gästerna har aldrig klagat. Jag har fått lämna ut många recept och Katrin Z's bok är det många som bläddrar i när de är här
    Ja fy vad trist det skulle vara om alla var lika.  

Jag är alltid nyfiken av mig, så jag måste kolla med dig. Om dina vänner är så pass ärliga med dig, säger de då också när de tycker att det du lagar/bakar är äckligt? Eller är de så pass artiga att de istället väljer att inte säga något alls? Jag vet ju själv hur jag är, gillar jag inte det som bjuds så försöker jag undvika att säga något alls (dvs jag säger inget om inget frågar mig specifikt, får jag frågan så drar jag en vit lögn och säger att det var gott),  är det okej säger jag att det är gott och är det riktigt gott så ber jag om recept.

Och sen ska jag inte hymla med att det finns vissa som jag aldrig åker hungrig till. Men är artig och säger att det var gott.    Sen äter jag hemma före, efter eller båda delarna.

Men jag kan ju tycka att det är lite trist att andra ska behöva göra avkall på "sin" mat bara för att jag har valt att äta lchf. Sen att vårt är bättre och mer hälsosamt, ja det är en annan femma.   Men jag vill att mina gäster ska få äta det de gillar och tycka att det är trevligt att bli bjuden till oss. Personligen vill jag att mina gäster ska känna att det är de som är i centrum och inte jag. 

Naturligtvis finns det alltid lchf-mat eller fika när vi bjuder hem någon och man får själv ta vad man vill ha. Bara för att jag lagar kolhydrater till mina gäster och bakar med mjöl och socker så innebär det inte att jag äter av det själv. 

Nä, gud så jag svamlar och inte riktigt får fram vad jag menar...jag lägger ner nu.    
  • spökplumpen
    Shemira skrev 2012-10-01 16:59:33 följande:
    Jag  vet inte vad jag ska baka egentligen, började bara bli lite irriterande att varenda gång man hittade nått intressant recept så är det alltid någon typ av konstig ingrediens som typ nå mjöl eller bakepro elle pofiber så tänkete att jag skulle köpa grejjer men så vet jag inte hur produkterna fungerar och om det ena utesluter det andra osv.. 
    Hihi och sen när man väl har köpt hem de konstiga grejerna så hittar man inte receptet iaf.    Har själv bakepro i skafferiet av den anledningen, men har helt gett upp tanken på att någonsin kunna hitta ett ok brödalternativ, med ägg och ost som huvudingrediens.
  • spökplumpen
    HäxanSurtant skrev 2012-10-01 20:29:26 följande:
    Jag har en fråga, man får äta gurkmeja enlig lchf om jag fattat rätt, finns ju i lchf butiken. Borde man inte då kunna reda sina grytor med arrowrot (pulvret då? gurkmeja är ju den ostindiska arrow är ju den man gör gurkmeja med. sv.wikipedia.org/wiki/Arrowrot
    Det är inte viktigt att vinna, det viktiga är att alla andra förlorar!

Jag använder arrowrot att reda med och har gjort det sen jag först började med lchf. Det är försvinnande små mängder som behövs så jag tror att man får lov att vara extreeeemt känslig om man ska reagera på det. Som ett litet extra plus är det den enda redning som funkar för alla i familjen.
  • spökplumpen

Vad ska ni äta i veckan? Känner noll inspiration och jag måste göra veckomatsedeln idag och åka och handla.

• spökplumpen
    Ninis skrev 2012-10-02 10:58:53 följande:
    Känner mig oxå oinspirerad. I dag blir det rester, dvs köttfärsbiffar fyllda med mozzarella, basilika och soltorkade tomater som ligger i en sås gjord av stekskyn, philadelphia, grädde och köttbuljong. Blomkålsmos med riven parmesan i till det. Och i morgon ska jag laga ugnsbakad kyckling i rödpestosås. Blir nog broccoli till det.         
    * Storasyster 7 mars 2006 och Lillasyster 4 juli 2008*

Åh Gud så gott det lät. Önskar att vi kunde få slippa alla allergier och få äta vanlig mat igen. Hihi skulle vara roligt att göra en rundtur och åka hem till alla och äta middag.
  • spökplumpen

Middagen idag blev jättegod. Hackade ner en burk kräftstjärtar och 4 laxfileer, blandade i hackad dill och gräslök plus lite salt och formade till biffar. In i ugnen en stund och sen mumma! Serverades med hericot vertes och en saffranssås, ja och ris till övriga i familjen. Förvånande gott och ALLA åt med god aptit, även vår 1,5-åring som på senaste tiden ratat all mat utom köttbullar typ.

• spökplumpen
    Såphia skrev 2012-10-04 06:36:38 följande:
    Tack för alla receptitips i tråden! Glädjen blev kort. Ett halv kilo upp sen igår... Mensen är på ingång om ett par dagar och brösten ömmar som vanligt så det är nog det, men lika trist varje gång... Får se om jag klarar att strunta i vågen under veckan.

Jag vet hur du känner dig. Jag har gått upp 1,8 kg redan och jag vet av erfarenhet att jag kommer fortsätta uppåt i några dagar till innan det vänder. Funderar på att börja hålla koll på när mensen ska komma, för denna gång blev det verkligen inte optimalt. Vi var på kräftskiva i lördags och jag hade då planerat ett avsteg från kosten och det var det värt när man väl åt för oj så gott det var. Men nu efteråt kanske det inte känns så bra längre. Att äta massa kolhydrater, dricka massa vin (de var sååå snabba att fylla på glaset så fort jag började känna att äntligen närmar jag mig slutet ) när mensen är på ingående....ja det var verkligen ingen bra kombination. Och sen gapade det tomt i kylskåpet hemma så det blev inte så bra mat heller i två dagar efteråt. Fortfarande lchf, men för mycket mejerier och bröd. Ja som sagt, jag får nog försöka börja hålla koll på när mensen ska komma så att det inte blir fler missöden av detta slag. Jag fortsätter dock att äta som vanligt, dvs liberalt, känner inte att jag behöver gå in och trixa med någon quick fix utan jag fortsätter på samma lina som jag har tänkt att äta långsiktigt. Det får ta lite längre tid att komma i mål bara, men jag tror kroppen mår bra av att veta att tillgången på mat inte kommer hoppa upp och ner.
  • spökplumpen
    stjierna skrev 2012-10-04 09:36:47 följande:
    Haha, så skadad man blir.. På maxi stod Pågen o sålde bröd vid ingången - 2 för nånting. Killen stod o skrek "passa på nu!", och jag tänkte "passa på, vaddå? Att förstöra tarmluddet snabbare??".. ;P

• spökplumpen

Hade jag varit singel så hade nog mina matkotnade också kunna bli lägre, men våra bara fortsätt skjuta i höjden. När jag handlade i veckan gick det på 2000 kr och då handlade jag ändå bara lite. Men jag är ensam om att äta lchf här hemma. Barnen får allergikost och det kostar duktigt. Sambon äter som innan. Eftersom jag inte längre kan laga grytor och fylla ut med grönsaker så resulterar det att sambon äter sjuka mängder protein och är inte intresserad av att sluta med det. Själv har jag även börjat äta middagsrester till frukost så det går åt större mängder mat för mig med. Och jag upplever inte att jag klarar mig på mindre mat, jag äter fortfarande med 3-4 timmars intervall annars överlever varken jag eller min omgivning. Äter sen en tid tillbaka mycket mera grönsaker till maten och det har gett mig en helt ny mättnadskänsla, en grymt behaglig mättnad. Jag kände mig oftast hungrig efter enbart protein och (sjuka mängder) fett.

S
Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**