• jeng

**Den stora feta LCHF-tråden**

Och hur strikta är ni med lightläsk?
    Jag är ju läskoman normalt, men bara light (hatar vanlig läsk) ... Har ju självklart dragit ner på det, men pallar inte sitta och dricka vatten på kvllen, så antingen blir det läsk eller så blir det vin. Vinet lär ju vara bättre på rätt många punkter, men man vill ju ha nåt alternativ också...

• jeng

Ja jag får inget sötsug alls av colan, utan det är mer vad den kan ha för påverkan på kroppen och viktminskning osv som jag tänker på. jag far ju inte ur ketos ens om jag dricker mycket lightläsk, och då utgår jag från att påverkan på insulin osv måste vara rätt så litet...? men vem vet. tänker ju inte påstå att det är hälsosamt att dricka lightläsk men jag kan verkligne inte med vatten i större mängder...

• jeng

Så här ser min dag ut hittills idag. Då är det inget kvällsmys inlagt, utan bara frukost lunch och middag.

921.5    3.80    64.45    82.55
                   1.65    55.95    35.83 

Alltså 921 kcal, 3.8 kolh, sen fett och sen protein, och siffrorna under är E% kolh, fett, prot. Hamnade mycket lägre än jag trodde, och jag är ju för lågt på fettet ser det ut som.... Men jag tar inte upp olja och steksmör i min beräkning, så jag vet att jag får upp både kcal och fett% där! så jag tror det ligger rätt bra

• jeng

Eller så gör jag inte alls det :P la in lite smör bara på prov, och det höjde inte fett% alls mycket...

• jeng
    LinneaEleonora skrev 2011-03-14 20:09:17 följande:
    Hej.
    Ledsen om jag kommer med mina hundra frågor ;) Ni måste inte svara om ni tycker jag är jobbig.
    Min pappa som är överviktig (150kg) började samtidigt som mig. Han känner sig jättehängig och jämnför känslan med att sluta med droger. Han har nämligen varit missbrukare i sina yngre dagar. Han har ingen ork alls och jag är rädd att han kommer ge upp om det inte bli bättre snart.

Jag vill så gärna att han ska fortätta men han ser mest bara svårigheter. Han är ju van med att stoppa i sig massor av kolhydrater och har varit en riktig matnjutare. Han saknar bröd och potatis mest.

Någon som har tips på hur jag kan hjälpa honom?
    Håller på och bakar oopsies nu för första gången och hoppas att det kan va nåt.
    Hur många gram kh är det i en oopsie? Någon som vet det?

Jag har lite humörsvängningar men annars funkar det fint :) Ska försöka ge mig på gymmet snart igen. Har inte varit där på två veckor eller nåt nu.  
    Det ÄR som att ta sig ur ett missbruk! Försök att se det positiva i det istället! Han har tidigare tagit sig ur ett annat missbruk, och då klarar han det här också! Sockerberoende är ju ett lika kraftigt beroende som annat, men mer accepterat såklart!!

Omställningsbesvär får man oftast de första 2 veckorna, i olika form och styrka. Det är helt normalt, och det går över!! Hans kropp är så van att få socker, att den vet inte hur den ska drivas på fett - därför blir han trött! Kanske han dricker för lite vatten också, det är ett vanligt nybörjarfel, och då blir man ännu tröttare!

Ni får kanske spåna på alternativ till potatis och bröd. Det finns flera bröd som är bra. Det här är ett:
    http://www.lchf-forum.se/index.php?topic=1202.0
    Det gillar min mammas man, som också är väldigt såndär med sitt bröd och ogärna vill ge upp det!!!

För att ersätta potatis kan man ju tex göra blomkålsmos, eller rättikagratäng (har för mig hon på halv åtta hos mig gjorde det?). Gillar man pasta kan man testa shiratakinudlar. Känns det helt hopplöst med just potatisen, så ät ett par potatisar som är kokta dagen innan och har legat i kylen över natten! Det är ju betydligt bättre än att äta som han åt förut!!!
  • jeng
    MrsMurphy skrev 2011-03-14 20:14:21 följande:
    Jucea, ibland känns vi ganska snarlika, faktiskt... Jag dricker light, vid behov. Nu kanske jag svär i kyrkan men jag har väl inte funnit något revolutionerande hälsovådligt, inte utöver att jag inte har ett intresse att bli fanatisk hälsomänniska. Det jag har problem med light/lätt beträffande mat är väl att den maten triggar igång hunger/sug. Läsken har inte den effekten på mig. 

Hör och häpna gott folk! Stupstocken avskaffades. Hon med läkare/hälsofarligt utesluta etc, visade sig att hon pluggat till folkhälsovetare. Vi insåg att det inte fanns någon mening att vi ens började diskutera detta för vi kommer aldrig bli eniga.
    Nej preics! MInifraiche blir man ju snabbt hungrig av igen, däremot så tycker jag inte att lightläsken har alls samma påverkan på mig! Kroppen kan ju ha vant sig efter 25 års konstant pepsi-maxande!

Återigen - en diet måste vara hållbar om man ska palla med den Vore lightläsk absoluta nejnej så skulle lchf heller inte funka för mig i längden! Bara att inse! Däremot så är det ju som sagt absolut inga mängder jag dricker! 
  • jeng
    LinneaEleonora skrev 2011-03-14 20:39:33 följande:
    Snälla ni är som kommer med era goda idéer :) Jag ska kämpa med honom. Han har så ont i sin ena höft och kan knappt gå ibland så han måste verkligen tappa kilon nu. Idag är första dagen som han har klarat sig utan värktabletter sa han så benet är lite bättre men han har varit så nere i alla fall. Bra tips med orgien av njutning. Det enda är att han har en förmåga att äta för mycket. Jag med för den delen. Men det kanske är bättre att äta för mycket av detta och sen minska portionerna än att behöva ge upp? Ska jag säga åt honom att sluta räkna kolhydrater nu i början tycker ni? Som det är nu känner han att han måste äta ca 20 g kh per dag. Kanske är bättre att börja med att ta bort de största intagen?
    Absolut kan det göra stor skillnad om ni tex kör på 5/100 regeln i början! Då kan det bli för mycket om man inte tänker sig lite för, men det känns som att han borde få stor nytta av det ändå!! Ju lägre desto bättre på sätt och vis, speciellt om man har ett kraftigt sockerberoende. Men man måste ju kunna hålla ut också! Det är lite som att välja mellan hur lätt det ska gå och hur lång tid det ska ta. Ju fler kolhydrater man äter, desto längre period brukar man ha omställningsbesvären! Det finns en baksida och en framsida av allt. Svårt att välja åt någon annan!

Försök få honom att hålla ut, säger jag nog trots allt! Omställningsbesvären går över, portionsstorlekarna minskar när fettförbränningen kommer igång, och  fördelarna för hälsan och vikten är så stora!! Hoppas att du lyckas övertala honom!!!
  • jeng

Haha, gud så komiskt!!
    Närvi pratade om att nolla förut, så sa jag att 80/80/20 skulle kännas så himla strikt för mig och speciellt om man drog ner kolhydraterna. Ligger efter att chokladen är inskriven rätt så exakt på sån fördelning. 87/85/8 

Tvivlar på att jag lyckas hålla det kommande dagar, men det var ju väldigt komiskt att det blev just så idag utan att planera för fem öre.. 

• jeng
    Emeraldy skrev 2011-03-14 21:03:57 följande:
    Jag skulle verkligen behöva lite peppning nu. Jag har sen tre veckor tillbaka försökt minska lite på kolhydraterna. Jag har absolut inte kört nåt strikt lchf-tänk, men tagit bort ris/pasta/potatis och bröd, samt försökt minska på sötsakerna. De två första veckorna gick jättebra, men så i helgen kom återfallet Totalt svullande i allt "förbjudet" och ikväll när vi var bortbjudna på middag så fortsatte det likadant och imorgon ska vi ut och äta med jobbet och känner jag mig själv rätt så lär jag inte kunna motstå frestelserna då heller...

Jag klarar mig utan problem utan ris/pasta/potatis, det är inga bekymmer. Men frukosten! Jag vet inte vad jag ska äta! Efter bara tre veckor är jag så less på ägg så jag nästan får kväljningar bara jag tänker på det! Och tanken på att äta äcklig bacon och korv eller nåt annat till frukost ger mig bara rysningar! Vad äter ni?? Har provat en del recept på brödliknande saker, men det smakar ju apa (nötbröd, det otroligt hypade pones samt lembas). Jag saknar bröd!!!

Och på helgerna, när jag vill unna mig nåt gott, jag vet inte vad jag ska äta som kan tillfredställa min enorma längtan efter godis och chips!

Suck. Allt som kändes så oerhört bra i början känns bara skit just nu
    Det låter som att du är sockerberoende, om du har så svårt att stå emot!
    Är du sockerberoende, så funkar det inte alltid bra att ta bort "det uppenbara" etersom du ändå äter så mycket som kommer fortsätta underhålla ditt sötsug!
    Dessutom verkar du ha anammat lchf-tänket vad gäller att välja det lite fetare. Har jag rätt? Då ligger du i risk för att äta för mycket av både fett och kolhydrater, vilket i totalen är ganska illa!

Det är en jättebra förändring du har gjort, men du kanske skulle börja föra lite matdagbok för att få bättre koll på exakt hur mycket kolhydrater du fortfarnade äter, och hur du ligger i totalen.

Jag äter sesamknäckebröd till frukost, med smör och ost. Eller så äter jag rester från dagen innan. Som "godis" äter jag OLWs rostade mandlar eller marabous 86% choklad. Det duger fint för mig. vin kan jag inte leva utan heller Så jag slösar ofta ett par kolhydrater på ett glas smaskigt rödvin på kvällen!
  • jeng

Gud vad jag hade missat att fylla i småsaker...
    NU känner jag mig redo iaf och då blir totalen för idag
    1339.4    9.09    103.10    90.08
                      2.71    61.58     26.90 

Jag känner mig jättenöjd! Nu ska man bara hålla motivationen uppe till att äta sådär i fortsättningen också... 

Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**