Emeraldy skrev 2011-03-14 21:03:57 följande:
Jag skulle verkligen behöva lite peppning nu. Jag har sen tre veckor tillbaka försökt minska lite på kolhydraterna. Jag har absolut inte kört nåt strikt lchf-tänk, men tagit bort ris/pasta/potatis och bröd, samt försökt minska på sötsakerna. De två första veckorna gick jättebra, men så i helgen kom återfallet

Totalt svullande i allt "förbjudet" och ikväll när vi var bortbjudna på middag så fortsatte det likadant och imorgon ska vi ut och äta med jobbet och känner jag mig själv rätt så lär jag inte kunna motstå frestelserna då heller...
Jag klarar mig utan problem utan ris/pasta/potatis, det är inga bekymmer. Men frukosten! Jag vet inte vad jag ska äta! Efter bara tre veckor är jag så less på ägg så jag nästan får kväljningar bara jag tänker på det! Och tanken på att äta äcklig bacon och korv eller nåt annat till frukost ger mig bara rysningar! Vad äter ni?? Har provat en del recept på brödliknande saker, men det smakar ju apa (nötbröd, det otroligt hypade pones samt lembas). Jag saknar bröd!!!
Och på helgerna, när jag vill unna mig nåt gott, jag vet inte vad jag ska äta som kan tillfredställa min enorma längtan efter godis och chips!
Suck. Allt som kändes så oerhört bra i början känns bara skit just nu

Det låter som att du är sockerberoende, om du har så svårt att stå emot!
Är du sockerberoende, så funkar det inte alltid bra att ta bort "det uppenbara" etersom du ändå äter så mycket som kommer fortsätta underhålla ditt sötsug!
Dessutom verkar du ha anammat lchf-tänket vad gäller att välja det lite fetare. Har jag rätt? Då ligger du i risk för att äta för mycket av både fett och kolhydrater, vilket i totalen är ganska illa!
Det är en jättebra förändring du har gjort, men du kanske skulle börja föra lite matdagbok för att få bättre koll på exakt hur mycket kolhydrater du fortfarnade äter, och hur du ligger i totalen.
Jag äter sesamknäckebröd till frukost, med smör och ost. Eller så äter jag rester från dagen innan. Som "godis" äter jag OLWs rostade mandlar eller marabous 86% choklad. Det duger fint för mig.

vin kan jag inte leva utan heller

Så jag slösar ofta ett par kolhydrater på ett glas smaskigt rödvin på kvällen!