• jeng

**Den stora feta LCHF-tråden**

Skruttens mamma,
    Jag undrar också vad det var för choklad. För du säger mörk choklad, och då gissar jag att den är över 70% iaf. Och 70% har ju ca 40 som max, så det blir 4 per ruta.  13 på 2 rutor låter högt!

Fjärilen235 skrev 2011-03-12 23:34:38 följande:
    Funderar på hur strikt jag ska va i om att jag måste öka i vikt eller är d bästa att testa sig fram? 
    Du vill gå upp i vikt menar du?
    Isåfall skulle jag säga 40-50 gram kolhydrater per dag, samtidigt som du inte minskar på fettet! 
  • jeng

Jag har en personlig kris idag tror jag! Ska skriva handlalista till maken som ska handla sen... Fyller den med bra lchf-mat, men får lite panik och tänker att jag bara går upp i vikt nu, och att det inte kommer funka....

Hälsomässigt för min mage så finns det inget som slår att ta bort kolhydraterna! Och jag vill ju ine heller börja lägga till massa kolhydrater. Men jag tänker mer åt att jag måste dra in på kalorierna också. Och ja, ni som läser min blogg vet att kalorier är ett lagom förlegat begrepp, men nån form av funktion fyller det ju trots allt... På GI-viktkoll vet jag att jag ska ligga på ca 1600 kcal per dag, på en rätt så lik fördelning. Och i höstas på lchf fick jag begränsa mig till 1800 kcal och 10 gram för att det skulle gå ner på vågen... Blä... Min kropp är så jävla krånglig! Skulle önska att jag också kunde gå ner i vikt bara jag skötte mig, men så enkelt är det verkligen inte

Stöttning tack! 

• jeng
    Nikhita skrev 2011-03-13 08:42:13 följande:
    Hej! Låter tråkigt att öka i vikt när man vill gå ner.. hur mkt har du ökat o under hur lång tid? Har du kollat midjemått o sånt också?
    Ja, i höstas gick jag ner. sakta men säkert, ca 0.5 ner i veckan. nu går jag upp i ungefär samma takt. gick ju ner första veckan, men det vet jag ju är vatten.

I höstas fick jag som sagt hålla mig under 10 gram och 1800 kcal per dag för att det skulle funka... Det ser jag inte direkt fram emot igen! Har ätit en lite mer liberal variant nu, mer GI-likt, med lite mer kolhydrater och lite mindre fett. Men jag har gått ner jättebra med GI också förut, så så här ska det inte bli!!! Kroppen är i full protest...

Ja, mätningarna går också snarare åt fel håll!

Med tanke på problemen jag fick sist jag körde rejält strikt (gallkänningar med yrsel, trötthet och illamående), så är jag inte sugen på att ligga så strikt igen, iaf inte så här tätt inpå.... 
  • jeng
    Nikhita skrev 2011-03-13 09:00:14 följande:
    Tråkigt att det blir så. Särskilt när du äter bra mat. Tränar du? Men man ska ju kunna gå ner trots det.. Om det inte är så att du tränar rätt mkt styrka då? Fun derar själv på att mäta mig på en tanitavåg som de ha rpå mitt gym där man kan se fettprocenten man har i kroppen.
    Nej jag tränar inte. Tränade inte heller förut när jag har gått ner, så det är ingen skillnad.
    Min våg väger fett% också, men den visar ju inte korrekta siffror eftersom den bara mäter halva kroppen. Däremot kan man ju följa huruvida det går upp eller ner. Händer tyvärr inget där heller...

Ska tilläggas att jag har gått ner nästan 20 kg sen maj förra året, så min kropp bromsar ju säkert lite extra!! De flesta kilona har försvunnit med en kaloribegränsad diet (som till stor del även begränsar kolhydraterna), och det är därför jag känner att jag kanske måste tillbaka dit för att det ska fortsätta gå ner....  
  • jeng
    Klas-Ã…ke skrev 2011-03-13 09:20:40 följande:
    Godmorgon alla.
    Jag undrar om de är någon skillnad att t.ex fuska med a vad ska vi säga, typ pasta, eller godis??
    Jag känner av i magen direkt när jag kommer upp i förmycket kolisar därför undrar jag om de är någon skillnad då jag senare kommer vilja unna mig lösgodis då och då..

Och igår sa min kompis att de var jättefarligt att äta lchf och massor, men jucea, hur länge hade du ätit strikt lchf innan gallan pajja? Är de någon risk att detta händer?
    Jag klarar av pasta rätt bra, men inte bröd. (Jag äter bra kvalitetspasta när jag äter pasta. tål inte snabbmakarioner lika bra) jag har ju andra magproblem med så jag tål ju vitt mycket bättre än fullkorn tex. Jag tror att det är skillnad på kolhydrater och kolhydrater, så man får nog prova sig fram!

när gallan sa ifrån hade jag ätit strikt med hög fetthalt i bara 3 veckor! och jag fick inga akuta gallbesvär, alltså inget regelrätt gallstensanfall! men jag har gallsten sen tidigare, och lchf sätter extra fart på att rensa ut stenarna, och det blev lixom för mycket för kroppen. för många stenar som skulle ut på en gång antar jag! Ingen av stenarna fastnade ju eller så ,vilket ju är orsaken till ett gallstansanfall! visst, det rensas ut snabbare pga lchf, men lchf ska ju i gengäld inte skapa nya stenar sen när man väl blivit av med de man har! men mentalt mådde jag väldigt dåligt under den perioden, kopplat till det fysiska. så jag har fortfarande svårt att ens tänka på att äta ägg tex... och lchf-ischokladen som jag brukar äta massor av har jag inte rört en enda sen dess heller! rent fysiskt återhämtade jag mig väldigt snabbt. och som sagt, det var ju inget allvarligt gallproblem, utan det blev bara lite mycket för kroppen.
  • jeng
    stolla skrev 2011-03-13 09:33:06 följande:
    Du har varit jätteduktig som gått ned så mycket. Men är du säker på att du behöver gå ner mera? Din kropp kanske är "nöjd" nu? Jag läste nånstans att man går ned i vikt med lchf tills kroppen kommit till "sin" målvikt.
    Jag är 10 kg ifrån min normalvikt, och visst kan den vikten förändras, men inte SÅ mycket!! Jag har ju gått upp i vikt pga graviditeterna, inte pga att jag ätit mig till det, och det brukar ju inte påverka kroppen på samma vis vad gäller normalvikten. Men visst, jag börjar närma mig, och det går trögre, det är ju helt anturligt. Jag behöver inte gå ner snabbt, men jag vill se att det går neråt, inte uppåt som det gör just nu! Eftersom lchf tog mig ner till 67 utan större problem innan gallan sa ifrån, så tvivlar jag på att lchf tycker att jag ska väga 72 kg nu, 1.5 månad senare
    Däremot så äter jag ju inte lika strikt nu, och det är jag ju medveten om. Hade bara hoppats på att det skulle kunna fungera, utan plus på vågen... Men det är väl bara att inse fakta!

Förresten, har nyss kört 30 min free-step på wiiet till ett tv-program. och om ungarna sluta grina så vill jag köra 30 min till! får kanske slänga in lite välling till dom!  synd bara att min förhöjning till brädan vägrar funka
    STOLT!!! Första träningspasset på jättelänge! Även om det inte är så hård träning så är det ju iaf nåt! 
  • jeng

Jippi! Ungarna höll sig lugna i lillpojkens spjälsäng med lite leksaker, så jag fick till 30 minuter till! Den här gången tog jag fram upphöjningen till brädan, och tro på fasen - den funkade!!!! Förut har den haft problem med att den aldrig registrerar 4e steget, dvs sista avsteget från brädan! Men nu gick det sååå bra så! Håller en takt på ca 3000 steg per 30 minuter! Så 6000 steg idag, och det är ju helt suveränt om man ser till stegräkning!!!

Känns som att jag skulle kunna köra hela dagen! Synd bara att jag väl inte lär känna likadant imorrn efter jobbet!  

• jeng
    mills skrev 2011-03-13 11:26:32 följande:
    Haha jag brukar åxå köra den metoden att träna medans sonen leker i spjälisen på morgonen Tyvärr har jag oftast någon annan ursäkt att slippa så det händer inte så ofta ändå. Köpte hem zumbaDVD:er nu men jag har ju ingen taktkänsla alls så det känns bara fånigt...min 2 åring var bättre än jag  
    Ja, jag har massa ursäkter Men wiibrädan är det absolut bästa, för jag ser ändå en del på tv!! Det blev ett pass till!!! 90 minuter och 9000 steg drygt! Jag är superglad, men lär ha rejäl träningsvärk imorrn hahaha...

Problemet är nog främst på vardagarna! Jag är skittrött när jag kommer hem från jobbet, trots att det ofta är runt kl 16! Så ska det lagas mat och lekas med ungarna och sen när dom lägger sig vid 19 så är jag reod att stupa jag med! Ska det bli träning på vardagarna så måste det bli innan ungarna sover och då får man ju offra tid med ungarna istället... men visst, om jag gör det iaf en vardagskväll då, och så en gång på helgen, det blir ju stor skillnad jämfört med innan iaf!

OCH steppen verkar funka rätt bra ihop med halsbrännan!!!

förresten. maken är på ica och hittade alvestas sockerfria glass MUMS HOPPAS JAG! ska testat ikväll!! 
  • jeng
    Klas-Ã…ke skrev 2011-03-13 14:42:39 följande:
    Är de smart att gå över till GI när man nått sin vikt? För då får man ju äta godis lite då och då och unna sig ibland, och detta ger väl inte katastrofa "bieffekter" som man får med lchf??
    Ehhm... Vad du får unna dig beror helt och hållet på vad för fas av GI du har tänkt gå över till. Jag skulle råda dig till att gå sakta men säkert, först fas 1, sen 2 sen kanske kanske 3 (men troligtvis inte)... PÅ fas 2 är det 50 gram kolhydrater ca, men du måste tänka på fettet och du måste räkna kalorierna för att det garanterat ska funka... Godis får du inte mycket på 50 gram... Men visst, du ligger inte i samma kraftiga ketos, så kroppen mår inte lika dåligt av fusk, om man bara ser till kolhydratbaksmälla osv. Däremot så klär ju kroppen å sämre av kolhydraterna i helhet, så.... Fas 3 skulle jag knappast rekommendera någon.
  • jeng
    Maddisen80 skrev 2011-03-13 17:28:58 följande:
    kan man bli förstoppad av lchf kost ? jag har varit förstoppad i 5 dagar nu och testat lactilus och movicol m en de hjälper inte mig
    Ja, som övergångsbesvär kan nstan vad som helst hända med magen!
    Oftast beror det bara på att man blir trögre i systemet, eftersom mindre mat går ut som avföring. (Kroppen tar hand om mer och man äter inte lika mycket "utfyllnad". SÅlänge du kan gå på toa som du ska när det v'l är dags så är det alltså inget problem, men om du upplever det som ett problem så kan du tex äta fiberhusk, sesamfrön eller köpa ett bulkmedel på apoteket. Jag äter inolaxol, den gröna varianten (finns en röd också). Men jag har ju kronisk förstopning, och är inte förstoppad av lchf! 
Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**