• jeng

**Den stora feta LCHF-tråden**

Dagens resultat ser ut ungefär så här:

1901.8     11.03     149.15     111.74  (kcal, kolh, fett, protein)

Lite högt på proteinet, vilket beror på att det tydligen är jäkla massa protein i sesamknäcket som jag inte har tänkt på att räkna med... Har ätit mycket ost också, ost på sesamknäcket (som ju har ost i sig också) och fetaost till middagen... 
    Lite högt på kalorierna också, jag tänker mig att jag borde hamna på max 1800. men jag vet ju att sålänge jag sköter kolhydraterna så ska kalorierna inte vara så betydelsefulla. Så det känns bra!  

• jeng

Lättja, FY fan säger jag bara!

Det är såna där saker jag har fått höra hela livet. Så man måste ju inte vara 33 för att vara "ute"...

Jag har social fobi som följd av mobbingen, men nu sen barnen kom så har mitt liv fått ett helt annat fokus. Plus att jag på mitt fg jobb hade en kurator via jobbet som jag träffade och som var jättebra på att ge mig stöd! Sen gav det mig jättemycket att få lyckas inom jobbet med, uppskattas och vara eftertraktad på min arbetsplats.

I vilket fall - jag känner mig snyggare och bättre nu än jag nånsin gjort i mitt liv tidigare! SÅ de här extra kilona, det är lixom sista steget till att verkligen bli JAG!!! Så därför känns det så viktigt att de försvinner också, och jag är ju villig att kämpa för det såklart! Men tvärtemot så har jag inget "bra fd jag" att sörja, utan för mig är det verkligen NU som gäller! Det känns skithäftigt!  

• jeng
    ZettanA skrev 2011-03-16 07:15:33 följande:
    Jag å sambon står i startboxen inför Lchf... men.. förstör jag allt genom att fortsätta äta min Activiyougurt till frukost?? Jag har inte massa kilon som ska bort utan bara ett par st, jag vill börja med detta för att se om min mage slutar vara så nedrans uppsvullen hela tiden.

sen tips på frukost å lunch till min sambo som tillbringar hela dagarna i en lastbil å inte har nån möjlighet å värma mat.
    Skippa activia och ta isåfall något kosttillskott för magen. men jag som har världens problemmage mår toppen på lchf! Man utesluter så mycket dåligt att det lilla dåliga som evt är kvar knappt ger nån påverkan!

Kollade för övrigt på just mag-yoghurtar i helgen, och det var ingen höjdare kan jag säga. Minns dock inte hur dåligt det var... 
  • jeng
    Mandel skrev 2011-03-16 08:38:19 följande:
    Tips mot trög mage mottages tacksamt!!!

Idag var första gången sedan starten för 3 veckor sedan som jag kände att va f-n inte bacon och ägg igen. Jag vill ha sirapslimpa till frukost.
    Fast det gick fort över
    Har provat pones, men är inte så förtjust i det.
    Inolaxol 1-2 ggr per dag. Eller att du får in något med fiberhusk 2 ggr per dag.

Jag som lider av kronisk förstoppning och har fått äta laxerande 2 ggr per vecka i 3 år nu, har plötsligt en mage som bara funkar!!! Har fått äta inolaxol 2-3 ggr per dag och samtidigt hjälpa till med laxerande då och då, för att vänja magen att jobba själv. Men nu tar jag inolaxol 2 ggr per dag, och har inte behövt ta laxerande på nästan 2 månader!! INGET annat har funkat för mig, utan det var först när jag fick tipset om inolaxol som jag kände det minsta lilla bättring! För mig är det helt ofattbart att jag bara kan gå på toa som normalt folk!!!

Vill du ha kost-råd så är kokosfett (speciellt det "dåliga" silvriga laxerande. Eller physsillumfrön som man sväljer med ett stort glas vatten tex. 
  • jeng
    tantgredelin01 skrev 2011-03-16 08:15:16 följande:
    Hej på er!

Har en fråga, jag har ätit LCHF sedan i lördags, och har inte haft några större
    problem. Men igår började jag må riktigt illa, fick huvudvärk, yrsel och blev riktigt
    dålig i magen. Jag känner mig illamående vid tanken på att äta denna feta mat,
    det känns som att det blir för mycket liksom.

Kan illamåendet, yrseln, huvudvärken och den dåliga magen bero på min nya
    kost, att min kropp nu ställer om från all kolhydrat jag fyllde den med förut?

Jag vill så gärna att det här ska fungera och har ingen tanke på att ge upp, men
    jag ville ändå fråga för att se om någon annan upplevt samma sak.
    Kolhydratabstinens?? :o) 
    Absolut! Avvänjning av socker är precis lika illa för många som avvänjning av droger! Så det är bara väntat. Det gäller att ta sig över kullen bara, så ge inte upp!!
    Hur strikt äter du?
    Du kan ju testa att äta mer grönsallad med strimlad lövbiff/kyckling/rökt skinka och tex halloumi eller fetaost ett tag. Alltså den typen av mat. Grönsallad ger inte direkt mycket kolhydrater, och det var en perfekt lösning för mig när jag startade upp den här gången och hade total avsmak för den feta maten! fetaost med lite av oljan över salladen gör att måltiden blir tillräckligt fet! 
  • jeng
    Mandel skrev 2011-03-16 08:47:01 följande:
    Jag som käkat av det dåliga kokosfettet, men det har ändå inte släppt i magen...
    Vad är inolaxol? Vart hittar man det?
    det är ett bulkmedel som man köper på apoteket. det finns på kartong som innehåller små portionspåsar. det finns med röd etikett och med grön etikett. köp den gröna!!! (samma sak, men i olika form)

Sen kan man börja med en om dagen, och se om det hjälper, och annars så kan man öka till två, eller till sist 3. men 3 tvivlar jag på att du ska behöva iom att jag klarar mig bra på 2!

www.apoteket.se/privatpersoner/radochprodukter/common/produktinformation.aspx 
  • jeng
    Mamma till två mirakel skrev 2011-03-16 08:50:42 följande:
    Vad äter ni för cocos fett....är det silvriga dåligt Skrikandes
    Ja det silvriga görs genom nån härdningsprocess som inte är bra. Men jag har aldrig hittat nåt annat i butik och varit för lat för att köpa online, så jag äter det när jag äter...

Kan tilläggas att det som är bra är rejält dyrt.... 
  • jeng

Här var det förresten 0.3 till ner på vågen imorse! jätteskönt!!!! visst är det mycket vatten som försvinner nu, men oavsett!!!

• jeng
    Nikhita skrev 2011-03-16 09:22:56 följande:
    Vad kul ändrat nåt i kosten nu?
    Ja jag har gått från äta fritt på kalorier och ca 35 gram kolhydrater, till ett max på kalorier (satsat på 1800) och i närheten av 10 gram kolhydrater... så det är rätt stor skillnad.
  • jeng
    humma skrev 2011-03-16 09:35:16 följande:
    En allmän fråga:
    pratade om LCHF med två väninnor igår, om man är i balans med sin vikt (normalviktig, typ) går man ändå ned i vikt med LCHF eller var "slutar" man gå ned i vikt?? Eller kan man tom gå upp i vikt?
    LCHF sägs vara viktbalanserande. Dvs man kan gå både upp och ner. Jag tror mer att det beror på vilka regler man sätter upp för sig själv, än att kroppen magiskt vet vad den borde väga, men det är jag det!

Denebola går ju UPP i vikt med lchf, och att gå upp kan man ju tex göra genom att öka på kolhydraterna utan att minska på fettet. HCHF alltså, även om H i HC kan vara en överdrift om man ligger på 30-50 gram

Ner går inte alla på vilka premisser som helst. Jag fick ju tex minska nu till 1800 kcal och 10 gram kolhydrater för att det ska börja gå neråt igen. På 30 gram och ca 2300 kcal gick det uppåt med drygt 0.5 i veckan! Det lär ju inte betyda att kroppen tycker att den ska väga 10 kg för mycket... Det tvivlar jag på. Utan det beror på att min kropp tycker att det är för mycket kolhydrater och för mycket fett helt enkelt! Det gäller att prova sig fram och hitta sin balans.

Jag inbillar mig att på en normal lchf-diet på ca 20 gram kolhydrater och ca 2000 kcal så kan det där med normalisering stämma någorlunda, men jag tvivlar på att det gäller alla!
Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**