• jeng

**Den stora feta LCHF-tråden**

Kaya skrev 2011-03-15 18:22:07 följande:
    jucea, det låter hemskt, tänk att barn ska behöva ta till sådana drastiska åtgärder pga mobbing! *ledsen*

Jag vet att du har en miljon gånger bättre koll på detta än vad jag har som är helt nybörjare, men har du funderat på att använda LCHF som ett sätt att INTE behöva räkna och kalkylera kring kosten? Tänk vad skönt att få slippa!

Jag tycker i alla fall att det känns otroligt befriande när jag läser om LCHF att själva grundprincipen är att inte behöva gå hungrig, utan att alltid få äta sig mätt så länge som man håller sig till LCHF-godkända livsmedel. På så vis slipper man ju vara orolig för mängder och kalorier, så känner i alla fall jag.

Sen vet jag att du har skrivit mycket klokt om att det ÄNDÅ är bättre att sprida ut (det lilla) intaget av kolhydrater över dagen, att det inte BARA är max 5/100 som spelar roll osv. Och sen är vi såklart alla olika. Jag vet inte ens om jag kommer att gå ner i vikt av detta! Förmodligen inte mycket eller snabbt i alla fall så länge jag inte kör striktare än så här!

Ännu mera tortyr denna hemska dag när jag inte får äta: LAGA MAT ÅT FAMILJEN. *suck*

K
    Ja, min förhoppning var ju att det skulle gå att äta mer liberalt på LCHF och att jag skulle kunna gå ner i vikt ändå. Men det funkade ju itne, så det är därför jag är tillbaka i räknandet. Jag har räknat så lägne, att min hjärna gör det automatiskt. Nu är det bara fler variabler att hålla koll på, eftersom jag ju inte bara räknar kalorierna. Även när jag inte för dagbok, så räknar huvet och jag kan nog säga rätt säkert var jag har legat en dag. Att kontrollräkna gör jag mest nu i början, för jag har ju som sagt en snabb känsla av var jag ligger ändå.

jag personligen kan troligtvis ligga lite högre på kalorier (dvs kanske inte räkna) om jag ligger väldigt strikt på kolhydraterna. Men eftersom jag gärna vill ligga iaf på 10 gram per dag, så är det helt enkelt ett måste... Trist men sant. Men det har ju mycket att göra med att mn kropp är sönderbantad också! Självklart! Det är jag själv som har sabbat!

men jag trivs bra med att äta strikt också, så det är inte hela världen. men visst hade det varit trevligt om det bara kunde fungera
  • jeng
    Kaya skrev 2011-03-15 18:34:42 följande:
    jucea,

10 gram per dag, ÄR inte det ganska strikt ändå?`

Om man ska ner under 10 gram, då är det bye-bye mejeriprodukter och minimalt med grönsaker gissar jag?

K
    Haha, jo 10 gram är ganska strikt! Men i höstas var det ett måste för mig att ligga närmre 10 än 20 för att gå ner i vikt. Fattar inte varför jag antog att jag skulle klara fler kolhydrater nu helt plötsligt....

Idag inkl middag har jag 6.5 kolhydrat... då är det: nästan 4 av dom från sparrisen jag ska äta till middag!! resten av dagen är bara spårprodukter (ost, ägg osv....) så nä, det ryms inga mängder mejeri direkt!

Fördelen är ju att jag måste ju inte ligga under 10 VARJE dag. man kan ha "fuskardagar" då man går upp på 20 gram eller lite till också. Eftersom det inte sabbar ketosen, utan möjligtvis bara viktnedgången just för tillfället. 
  • jeng

Lättja,
    Vad skönt! Visst blir man bara mer peppad av andras dumhet??  

Fia,
    Jag har Björn Ferrys bok. Tycker den är bra, även om den inte direkt går igenom nån lchf-teori sådär. Det handlar mycket om motståndet han har mött från kollegor och andra. Och mycket om det här med att gå "tillbaka till naturen", för han är ju en väldigt sån person.
    Och recepten tycker jag är kul, för det är mycket vilt och det blir lite annorlunda recept!!

Yena,
    Man kan nog fakira ganska länge. Skaldeman gjorde det ju under i princip hela sin viktminskningsperiod. Eller visst, det var kanske det som kallas UFO nu, men det begreppet fanns väl knappast då... Tanken är att manska få fart på förbränningen på tröga kroppar, så det ska gå att öka kolhydraterna sen igen, om man har fått igång kroppen. Dock skulle jag öka lite i taget och inte bara pang bom. För kroppen blir u också känsligare för kolhydrater ju längre man håller sig ifrån dom.

• jeng

Jag har kisst rejält idag!! Väger mindre ikväll med kläder på, än jag gjorde imorse utan kläder... hahaha. visst, jag ska äta middag med, men det är ju en rätt så rejäl förlust av vätska.... Inte konstigt jag har onti huvet...

• jeng

Hmm. Jag måste börja göra ischoklad igen!! Den mörka chokladens 2 rutor jag brukar äta kan jag ju äta i princip 10 ischoklad för samma kolhydratmängd :-P

• jeng
    tiiitti skrev 2011-03-15 19:30:31 följande:
    Recept ? Flört
    JUCEAs LCHF-ischoklad, mindre än 0.5 kolhydrat per ischoklad

100 gram kokosfett 
    3 rutor mörk choklad (tex marabou 86% 19 gram kolhydrater)
    2 rågade vanliga msk kakao

Totalt drygt 10 kolhydrater, blir ca 30 stk
  • jeng

Jag fick lite panik på min uträkning. Så löjligt! La in ett glas vin och ett par rutor choklad, och hamnade på 15 gram. Så jag tog sallad istället för sparris till middagen, och minskade på lite annat... Så blev det ett glas cola till maten istället... Hmm... VIll inte bli sådär petig, men jag vill gärna hålla mig i närheten av 10 gram så att jag ser om det funkar eller inte. Inte experimentera för mycket nu när jag ska ta nya tag!

Men 15 gram... Det ska ju inte sabba nåt det heller.... 

• jeng
    mills skrev 2011-03-15 20:30:29 följande:
    Hur gör man sedan med allt då? har aldrig gjort Och vad är kokosfett...står det så på förpackningen?

Och när jag ändå är i gång med frågestunden så undrar jag även vad flingsalt är som står i så många recept...är det något man hittar blan krydorna? och är det något speciellt med det eller får man ta vanligt salt? 
    Haha ok
    Ja jag smälter kokosfettet på låg värme i en liten kastrull. lägger i chokladen så den smälter. sen rör jag i kakon och vispar rätt hårt så att man löser upp kakaopartiklarna, annars kan ischokladen blir lite "sandig".

Ja sen låter jag det svalna och vispar under tiden då och då, för annars skiktar det sig. Sen häller jag bara upp på ischokladsformar och ställer in i kylen. 

Flingsalt är typiskt tv-kocks-livsmedel! Det går bra med vanligt salt, men flingsalt är ju lite vardagslyx! Finns bland vanligt salt!
  • jeng
    Knasis skrev 2011-03-15 20:31:39 följande:
    Skulle vilja göra kokostoppar. Men det ska vara 2 dl socker i dom. Kan man göra med sötningsmedel? Eller har någon av er något recept på någon kokoskaka eller liknande?
    finns lchf-recept på det. jag har tyvärr inget, men det går kanske att googla fram!
  • jeng

Hmm, jag hällde upp lite vin och tog fram min choklad nu. Dags för nedvarvning med min Atkins-bok tänkte jag. Men det smakade ju knappt ens gott.... Eller jo, men inte som jag hade tänkt mig.... Vilken besvikelse...

Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**