• Linda1976

**Den stora feta LCHF-tråden**

Köpte René Voltaires rawfood-kex, liknar frökexreceptet som florerat i tråden! 18gram carbs/100 gram men hela paketet vägde 170 gram så det blir ju inte så många / bit, även om det inte är nåt man kan äta varje dag precis..

Min smak är mycket enkel - jag nöjer mig bara med det bästa.
  • Linda1976
    Faile skrev 2011-03-10 15:34:09 följande:

Var det någon gjort köttfärspaj av pones här? Hur har ni gjort?

Jag gjorde Västerbottenpaj på pones. Förgräddade 10 min (kanterna brändes lite, så lägg folie på kanterna. Sen hällde jag i riven västerbotten och äggstanning (typ 2-3 ägg, lite grädde, salt, peppar). In i ugnen tills gyllenbrunt.
  • Linda1976
    Kaya skrev 2011-03-10 14:23:51 följande:
    Jag googlade (istället för att kasta mig över jobbet ) och hittade en superbra LCHF- inköpslista från en blogg som man kan ha som kom-ihåg! Eller vad säger ni:

traningsplupp.blogspot.com/2009/05/inkopslist...

Nikhita, testa ett "sött" smaksatt te som t ex rooibos med smak av jordgubb/vanilj eller skogsbär! Då slipper du socker och sötningsmedel men får ändå den söta smaken! Jag har ett rooibos hemma nu med smak av apelsin och kaktus och det tycker jag är rena godiset...

Jag äter mest av samma grönsaker som du, broccoli och haricots verts! Det gjorde jag även innan jag började med LCHF och jag är fullt övertygad om att de är BÄST! Sen äter jag även väldigt mycket vitkål, zucchini och spenat, samt att jag älskar "specialsallad" som rucola och mache.

K
    Sådär säger jag om listan. OK för en normalviktig som inte är sockerberoende, men det jag reagerar på är sojabönor, det anser jag inte vara nyttigt för någon.

Korv m 70% kött... Nja.... Jag köper korv med MINST 85%, gärna mer!
  • Linda1976
    Faile skrev 2011-03-10 15:50:48 följande:
    Jag menar alltså ditt recept på pones, om jag kan köra det rakt av, för det har jag nedskrivet.
    Japp, standard!
  • Linda1976

1. Jag tror att sanningen ligger nånstans mittemellan faktiskt. Kanske kan det ha att göra med hur mogen kokosen är när den skördas? Eller? Jag tror faktiskt att det är mer än 1,5 i eko-kokosen iofs

2. Ja, det smakar samma iaf. Men 25? Då måste de slagit in fel i kassan? Jag minns inte vad den kostade, men det var mer än 25! PÅ hemsidan kostar den 99 http://www.reneevoltaire.se/produkter/?product=212&e=c

• Linda1976

Wohoooo! Jag gjorde inlägg nr 3000!

• Linda1976
     s3-10 17:45:39 följande:Fast det står ju 1,5 :o Ljuger dom :o?? :o

Ok det var inte 25...det var 29,90 xD det var en sån burk med 325 ml. Precis som i länken :P
    Ljuger å ljuger.... Nä, men de har väl mätt på en höft. För det känns som FÖR stor variation för att det ska stämma?

Ja, betalade du 29,90 så grattis! De måste slagit in det fel.
  • Linda1976
    OHs mamma skrev 2011-03-10 18:25:26 följande:
    Hej! Jag har nyss börjat med LCHF (igen). I höstas fick jag bra resultat av det och nu ska jag forsätta med den kosten.

Men nu efter knappt en vecka känns det som att jag inte har någon fantasi alls vad gäller mat. Vad äter ni? Vad har ni till köttet/skinkan/kycklingen/korven?
    coleslaw
    blomkålsmos
    tomat&rödlökssallad
    wokgrönsaker

ibland ingenting. En oxfilébit och bea - behöver inget till!

Köpte som sagt Renée Voltaires rawfoodkex, som kostade ungefär 10 000:- Hittade receptet på nätet: Så nu ska här bakas kex, shit vad gooda med Bregott Havssalt och Gräddost

Raw food kex

1 stort kex

2 dl linfrön (gula och bruna)
    1/2 dl vita sesamfrön
    1/2 dl svarta sesamfrön
    1/2 dl pumpakärnor
    1 nypa havssalt
    1 nypa Lantbuljong
    1 tsk valfria torkade örter
    4 dl vatten

Lägg alla frön i en skål. Salta och lägg i buljong och örter. Rör ner vattnet och låt det stå och svälla i ca 4 timmar. Rör i frösmeten några gånger under tiden, den ska bli grötig och klistrig. Tillsätt mer vatten om smeten är för torr. Klicka ut smeten på ett bakplåtspapper och bred ut den tunt med baksidan av en sked. Sätt ugnen på 47–100 grader fläkt (varmluft) och torka kexet sakta. Det tar ca 10 timmar. Vänd kexet efter halva tiden och ta bort bakplåtspapperet så torkar det snabbare. Öppna ugnsluckan och släpp ut fukten några gånger under torktidens gång.

• Linda1976
    P28 skrev 2011-03-10 22:30:04 följande:
    Hej alla fina LCHF:are! Nu har jag smygläst i ett par veckor, så det är väl inte mer än rätt att ge mig tillkänna Glad

Har käkat LCHF i snart två veckor och det funkar ganska så fint! Ser det som ett sätt att leva/äta, och väger mig inte alls. Varken före eller under tiden.. även om syftet självfallet är att gå ned i vikt! Jag tror att jag har runt 25 kilo att gå ned till min vanliga vikt.

Har fuskat med 70% choklad, nötter, gammeldags mjölk i kaffet & kokostoppar LCHF-style under denna tid, mest för att stävja mitt enorma godissug. Det har fortfarande inte försvunnit! Kanske på grund av detta fusk ?

Mår annars bra, och magen är mindre svullen och hyn superfin. "Problemet" är förmodligen att jag misstänker att jag äter för många kolhydrater i form av chokladen, bröd (pones och LCHF-scones) och nötterna... Med lite inspiration från er så hoppas jag på att kunna lägga mig runt 20 gram kolhydrater utan att känna att livet är alltför tråkigt Glad

Annars; Gift ekonomstudent i storstad, inga barn, men hund!
    Ja, jag skulle tro att du underhåller suget genom "fusk". Testa att köra ganska strikt, men ändå så att du känner att du klarar det, i säg - 1 månad. Därefter kan du kanske testa "tillåtet" fusk (90% choklad, lchf-bounty osv) och se hur det går med suget.

Men skippa mjölken, det drar lätt iväg med kolhydraterna. Pones ger inte särskilt många carbs, ca 2 gram/bulle - så om du inte vräker i dig är det ingen fara.
  • Linda1976
    Pillan2012 skrev 2011-03-10 21:38:13 följande:
    Nån som kan tipsa om bra frukost? Nu har jag ätit
    omelett på 2 ägg + skinka, ost, svamp till frukost.
    Fil + bör, nötter och frön till lunch
    kött + grönsaker till middag

respons tack Skulle hellre vilja ha smoohie eller dyl till frukost och omelett till lunch. Tips och idéer på smooties?
    Jag undviker smoothies, det blir för många carbs i flytande form.

Jag äter typ alltid 2 pones med skinka och ost till frukost. Det blir totalt ca 5 gram kolhydrater. Känns lagom lite att starta med. Jag sparar gärna carbsen till middagen!

Andra bra frukostar tycker jag är middagsrester , jag har kommit över den mentala tröskeln!
Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**