• Linda1976

**Den stora feta LCHF-tråden**

Varför varierar infon om ägg tror ni? På vissa sidor står 0 gram carbs, och ibland står det 1,5 gram?

Nu är firarhelgen över. Min pappa fyllde 60. Det jag har fuskat med är efterrätt (vit chokladglass och bär), samt 2 bitar kladdkaka med chokladtopping. På hela helgen! Inget nybakt bageribröd, inga sockerstekta färsk(!!)potatisar, inget vin (stoppar förbränningen), inga chips - nada! Jag är mycket nöjd. Med tanke på att det varit 2 dygn FULLA av frestelser så måste jag vara nöjd.

Tvingade pappa att åka å köpa turkisk yoghurt och bär till frukost. Snäll som han är så gjorde han det

Min smak är mycket enkel - jag nöjer mig bara med det bästa.
  • Linda1976
    Sofiaochjonas skrev 2011-03-14 07:35:05 följande:
    Vet någon om man kan äta kinamat på restaurang?? Tänkte självklart inte på nudlarna, men grytorna? På en hemsida stod det att tex biff med bambuskott bara innehöll typ 5,8/100. Lite över, men ibland kanske det inte skadar. Kan detta stämma?
    Jag ska äta kinamat idag, är hos mamma och vi ska hämta mat. Tänkte köpa nån kycklingrätt med klar sås (så riskerar man inte att den är redd med en massa mjöl iaf) och beställda till blandade wokade grönsaker. Inget ris förstås. Jag resonerar som så att jag gör så gott jag kan, skippar riset å hoppas på det bästa. Det är så sällan jag äter hämtmat, just pga lchf, så det får vara som det vill. Jag känner att jag måste leva också!
  • Linda1976
    yena89 skrev 2011-03-14 19:28:53 följande:
    Jag hittade den ju :P Billigare än på internet också. Det vart ju du som trodde dom hade slagit fel i kassan eller? :P
    Det var jag! På vårt Maxi kostar den 85:- tror jag, så ja - de måste märkt den fel
  • Linda1976
    ZettanA skrev 2011-03-16 07:15:33 följande:
    Jag å sambon står i startboxen inför Lchf... men.. förstör jag allt genom att fortsätta äta min Activiyougurt till frukost?? Jag har inte massa kilon som ska bort utan bara ett par st, jag vill börja med detta för att se om min mage slutar vara så nedrans uppsvullen hela tiden.

sen tips på frukost å lunch till min sambo som tillbringar hela dagarna i en lastbil å inte har nån möjlighet å värma mat.
    Den är väl inte särskilt fet? Och alla utom naturell lär ju innehålla en massa socker....Activia tror jag inte på öht faktiskt. Äter man lchf så får man per automatik en lugn och stabil mage!
  • Linda1976
    bara lilla jag skrev 2011-03-16 16:09:19 följande:
    åå skrev världens inlägg nyss men det försvann.. Men jag behöver lite expertis är detta en bra lunch?: 2 skivor kallrökt lax, en burk makrill(skrapade bort tomatsåsen) ett frökex med lite färskost på samt ett ägg med lite skagen på.. eller det blev ett halvt ägg, resten försvann i skalningen :P sen tänkte jag med frökexen kan man äta lite till varje måltid för jag är så van med att äta knäckebröd så jag har ätit till frukost 2 bitar, lunch en bit och mellis 2 bitar...  det är inte jättestora bita men ändå.. någon som vet om det finns någon gräns eller vad man ska säga?
    I Renée Voltaires frökex är det 18 gram kolhydrater / 100 gram. Väg hur mycket du äter - en liten bit är inget säkert mått sas...

F ö så tycker jag det verkade som lite för lite fett i lunchen? Och kanske aningen mycket protein också. 
  • Linda1976

Har nu ingredienser  till frökex på svällning. (urk vad det lät äckligt )

Står lite olika, beroende på recept. Låt stå 4 h, 6 h, över natten... Grädda 1 h på 125 gr, 1 h på 100 gr eller 70 grader i 10 h...

Ni som testat? Vad funkar?? 

• Linda1976
    bara lilla jag skrev 2011-03-16 16:23:19 följande:
    jag hade dem inne i 6 timmar ganska precis.. sen blev det lite överskottsvatten på mina så jag hällde bort lite vatten, bredde ut på en plåt och körde 125g i 1 h sen 100g i 1h men jag öppnade luckan varje kvart för att släppa ut fukt.. Sen efter en timme stängde jag av ugnenoch öppnade luckan så lite som möjligt utan att luckan slog igen så fick de stå så tills ugnen svalnat!! Om man vill kan man försiktigt skära lite eller i alla fall göra lite rutmönster i smeten i den storleken man vill ha kexen för då blir det lättare att bryta dem sen..

oj för lite fett.. trodde det skulle bli för mkt :D haha men protein är det någon fara om det blir för mkt protein hindrar det hela processen? Oj det här var mkt svårare än vad jag trodde.. trodde jag hade fått kläm på detta  :D haha..   

Har en liten fråga bara.. vad är det absolut största felet som man kan göra.. jag menar finns det något fel man kan göra som stör ketos och som förstör hela grejen som liksom kan göra att allt blir förstört? förstår ni hur jag menar? 
    Största felet? Hm... de vanligaste tror jag är:

1. Får i sig för mycket carbs "smygvägen" (senap, kryddor, färdiga såser osv)
    2. Äter för mycket mat för att det är gott (man går ju inte upp iaf )
    3. Äter när man inte är hungrig för att det är socialt
    4. Äter för lite fett
    5. Dricker för lite. 
  • Linda1976
    bara lilla jag skrev 2011-03-16 16:41:20 följande:
    hmm okej men av dessa punkter så bör jag nog öka lite på fettet för de andra känner jag att jag har koll på.. har aldrig varit stor i maten och jag kollar ordentligt på alla grejer jag använder så att de inte innehåller kolhydrater.. är jag inte säker brukar jag inte använda det... 
     så det är nog fettet jag måste öka på tror jag..

Men hur är det med proteinet då är det något du tycker jag borde försöka ändra på eller funkar det liksom ändå.. det är ju itne varje dag som jag äter sån vårlunch som jag gjorde denna gång :D men i morgon te x tänkte jag 2-3 skivor kassler. Brukar skära dem ungefär en halv cm tjocka, och till det majonäs med ärtor majs och paprika i, men jag tänker plocka ut så mkt majs det bara går så egentligen ärtor och paprika.. sen blir det nog lite blomkål eller broccoli till.. vad tror du om det? 
    Jag får känslan av att du plockar ihop mat som är ok, men LAGAR ingen mat? Är det rätt uppfattat?

Gör god sås, stek svamp&lök ihop med cf, soja, kryddor osv.... Det känns inte som om din mat verkligen mättar. Ät varm, rejäl, lagad mat iaf 1 gång om dan så tror jag du mår bättre. Har du kollat kolh.innehållet i kasslern? 
  • Linda1976
    Denebola skrev 2011-03-16 16:30:46 följande:
    Jag Hjärta första kommentaren; "Nerröss"
    Bästa!

Men snacka om att han bara gör ner sig själv, det är hur genomskinligt som helst. Trodde han verkligen att folk skulle köpa det..? Obestämd
    Jag läste också rec. av Rössner. Tänk, en gång i tiden var han min idol. Tänk att jag inte fattade bättre. Cool
  • Linda1976
    Denebola skrev 2011-03-16 17:59:15 följande:
    Vilka maträtter syftar du på då?
    Det undrar jag också? Förvånad
Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**