• Denebola

**Den stora feta LCHF-tråden**

På ett gammalst fullkornspastapaket jag finns det en GI-märkning. Och pastan innehåller 65 g kolhydrater. Inte lågkolhydrat någonstans, även om det är GI!!

• Denebola
    Mamma till två mirakel skrev 2011-03-15 12:07:01 följande:
    Hmm...jag har mkt att lära förstår jag :-O

Kan du länka en kolhydrats tabell då
    Du kan söka livsmedel på www7.slv.se/Naringssok/
    Någon ren kolhydrattabell vet jag inte om i digitalt format, men i Litsfeltdts böcker "Ät fet mat" och "Fettskrämd" finns det kolhydrattabeller i slutet.
  • Denebola
    Denebola skrev 2011-03-15 12:06:50 följande:
    På ett gammalst fullkornspastapaket jag finns det en GI-märkning. Och pastan innehåller 65 g kolhydrater. Inte lågkolhydrat någonstans, även om det är GI!!
    Vilken kratta jag är
  • Denebola
    Knasis skrev 2011-03-15 12:11:34 följande:
    Arbetskamrater undrade vad jag hade för något grönt i matlådan idag. "Broccolimos" sa jag glatt! Försöker hålla mig ifrån kolhydrater tillade jag. Fick genast en rapp kommentar om att hjärnan måste ha kolhydrater för att funka.

Hur tacklar ni sådana kommentarer?? Hur "farligt" ÄR det egentligen att inte äta kolhydrater?
    Jag svarar: "Härnan behöver glukos, och det kan kroppen själv skapa av fett och proteiner." Punkt, sen får de tycka vad de vill.
  • Denebola
    Knasis skrev 2011-03-15 12:26:44 följande:
    Kanon! Ska läsa på lite om detta. Tack!
    Träna även på att uttala glukoneogenes
  • Denebola
    Kaya skrev 2011-03-15 12:13:05 följande:
    TACK Kittycat och Yena för era snälla ord!

Jo, te får jag lyckligtvis dricka så det ska jag dricka nu. men jag får ju inte ha något i - inget fett eller protein på hela dagen - så det finns inget jag får dricka som kan ge någon form av mättnad eller tillfredsställelse... suck.

Jag tror att jag kommer att vara överlycklig imorgon när jag får börja äta igen! Tänk bara att få äta en avocado! Eller en ostrulle! Gaaaaaaahhhh!!

Det jag hoppas är att jag inte behöver "BÖRJA OM" med LCHF med tanke på omställningsbesvär såsom illamående etc. Jag var så glad att den typen av problem hade gått över, så jag vill inte backa bandet...

Tur att det bara är EN dag som jag ska fasta... fy och usch.

K
    Vill bara önska dig lycka till, det är bara att komma in hit och banka huvudet i väggen när det blir olidligt Förhoppningsvis får du inte lika stora omställningsbesvär, men det kan hända att du hamnar ur balans några dagar. Men jag skulle vilja föreslå att du inte oroar dig för mycket utan tar det som det kommer och hanterar situationen efter hand.
  • Denebola
    Knasis skrev 2011-03-15 12:26:44 följande:
    Kanon! Ska läsa på lite om detta. Tack!
    Du kan även tillägga att kroppen behöver max 100 g kolhydrater/glukos (om jag nu minns rätt siffra), inte de ohyggliga mängder som vanliga människor lätt stoppar i sig
  • Denebola
    Denebola skrev 2011-03-15 12:31:55 följande:
    Du kan även tillägga att kroppen behöver max 100 g kolhydrater/glukos (om jag nu minns rätt siffra), inte de ohyggliga mängder som vanliga människor lätt stoppar i sig
    Nu kom den där krattan fram igen Detta var alltså menat per dag.
  • Denebola
    jeng skrev 2011-03-15 13:04:59 följande:
    Kontra med att kolhydrater (eller ja, glukos) inte är essentiellt! Man måste alltså inte ÄTA det, utan kroppen kan SKAPA det den behöver själv! Så om det nu är så att kroppen behöver glukos, så skapar den det i rätt mängd. Inget behov av att fylla på med 500 ggr dagsbehovet bara för att det är enklare för kroppen att drivas på kolhydrater än på fett.  
    Bra poäng!
  • Denebola

Plockade just fram honungsburken och tog en stor sked Förvånad

Fast jag ska ha den till en hårinåpackning så det är ingen fara Nu för tiden är honung och socker (till kroppsskrubb) endast för utvärtes bruk

Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**