• Denebola

**Den stora feta LCHF-tråden**

Faile skrev 2011-03-16 16:25:38 följande:

Läs Stephan Rössners recension av Matrevolutionen här,
    www.lakartidningen.se/07engine.php?articleId=...

Vilket jävla dravel! Och det ska komma från en av Sveriges mest (ö)kända överviktsläkare. Bara påhopp och ingen som helst källa till något av alla påståenden.
    Dessutom, att fett är den energikälla som mättar minst? Jag har aldrig ätit så litet i hela mitt liv som nu och varit så mätt och belåten någonsin. Jävla tomte Demon

Jag Hjärta första kommentaren; "Nerröss"
    Bästa!

Men snacka om att han bara gör ner sig själv, det är hur genomskinligt som helst. Trodde han verkligen att folk skulle köpa det..? Obestämd
  • Denebola

Jag köpte kung markattas extra virgin kokosolja idag, tänkte testa att göra kokossmakande ischoklad Och den hade inte bismak av traktor

Ska även ta mig i kragen och köra knäckebröd, som jag tänkt de senaste dagarna men inte fått gjort.

• Denebola
    Linda1976 skrev 2011-03-16 16:59:18 följande:
    Jag läste också rec. av Rössner. Tänk, en gång i tiden var han min idol. Tänk att jag inte fattade bättre. Cool
    Ja, det är tur att du har kommit till dina sinnens fulla bruk Solig
  • Denebola
    Jucea, måste fråga dig en sak som jag funderat lite över. Är inte för att anklaga, utan bara för att jag är nyfiken på hur du tänker Varför äter du Marabous 86 %-iga choklad när Lindts 90 %-iga har färre kolhydrater? 14 g i stället för 19 g. Det är ju inte så stor skillnad i kakaohalt och den 90 %-iga är ändå ganska mjuk i smaken. Eller den kanske helt enkelt inte finns i din affär?

Nu har jag inte smakat den 86 %-iga, så jag vet inte om den kanske är revolutionerande god
  • Denebola
    helene306 skrev 2011-03-16 17:18:45 följande:
    Läste precis Ica Buffé där Maj-Lis Hellenius avråder från lchf eftersom det ger ökad risk för hjärtinfarkt och stigande kolesterol. Dessutom tycker hon att vi borde äta lagom mycket och helst fisk och grönt före kött och feta mejeriprodukter. Korkade tant!

Nu måste jag läsa Rössners recension
    Om det nu kan räknas som en recension, snarare en sving med sandlådespaden
  • Denebola
    musli skrev 2011-03-16 17:46:26 följande:
    Jag är tillbaks igen!!! Har haft en fullständig kollaps som slutade i hejdlös mage som det krävdes små piller för att få stopp på. Har börjat jobba på ett stenugnsbageri som bagar-lärling och så småningom leder det till en fast tjänst men i början smakade man av alla bakverk och då brast det och jag åt frallor, mackor, brownies, sockerkringlor och gud vet allt.... NU är jag HELT övertygad om HUR jag ska äta och det innehåller INTE bröd eller bakverk! 
    Men jag blir ju tvungen att provsmaka om vi gör nya saker men då gäller EN bit på 1x1 cm typ.
    Men jag älskar mitt jobb i alla fall!  :)
    Bara att klättra upp på hästen igen Välkommen tillbaka!
  • Denebola
    veritas skrev 2011-03-16 17:52:28 följande:
    eh ja?
    denna tråden heter  "Den stora feta LCHF-tråden"....
    dom maträtterna ni skriver är knappast LCHF.
    Vilka maträtter syftar du på då?
  • Denebola
    karilee73 skrev 2011-03-16 18:12:12 följande:
    Har du några exakta mått på ischoklad för jag köpte också Markattas kokosolja idag. Egentligen vet jag inte riktigt vad man ska använda den till?
    Jag tänkte göra denna

30-40 g osaltat smör

30-40 g kokosfett

50 g 86-90-%-ig choklad

Smält fettet, låt sedan chokladen smälta ner (ta bort från plattan då). Häll upp i formar och kyl.
  • Denebola
    Linda1976 skrev 2011-03-16 19:28:19 följande:
    Sådär - nu har jag 2 plåtar frökex i ugnen. Jag kör på 10 h-race ala Voltaire för jag vill inte ha överflödigt vatten när de är klara.

Min sambo nojjar lite över att ha ugnen på hela natten, men det är ju bara 50-60 grader... Tror ni det är nån fara? Det är ju en vanlig ugn, inte nån gammal gasspis precis  
    Om det funkar kanske du kan göra som jag gjort med mina knäckebröd jag har i ugnen nu - flytta från plåten till gallret. Då torkar de underifrå också.
Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**