• Denebola

**Den stora feta LCHF-tråden**

helene306 skrev 2011-03-15 19:24:55 följande:
    Kör hårt!

Jag läste något kul i Matrevolutionen igår. Jag citerar inte, skriver av på ett ungefär:

För åt människan fet julskinka och var smal, idag äter människan smal julskinka och är fet.

Stämmer rätt bra Även grisen är på smalmat för att den feta människan inte ska bli fetare. Förr ville de ha TJOCK fettrand på skinkan.
    Ja, det reflekterade jag också över när jag läste Visst stod det något om att man gav grisarna massa kolhydrater för att de skulle bli trinda och fina?
  • Denebola

Jag jämförde kokosmjölksorter på affären nyss, kom fram till två toppkandidater, ICA och Kung Markatta

ICA har visserligen några tillsatser, och 3 g kh/100 g, men 75 % kokos.
    Kung markatta har bara kokos och vatten, 1,5 g kh/100 g men bara 60 % kokos.

Trist att de ska he i vatten bara, jag hade gärna köpt bara kokosgrädden och sen spätt med vatten själv Och stabiliseringsmedel och shit klarar jag mig utan...

• Denebola
    ofrivilligbonusmamma skrev 2011-03-16 11:42:11 följande:
    Jag har hittat ett recept (som jag inte har provat än dock). Men jag tycker att det låter gott iaf ^^
     trueblonde.blogg.se/2009/february/godaste-piz...
    Haha, exakt den gjorde jag för en timme sen Den blev god men bottnen blev rätt sladdrig. Jag saknar "fast" pizzabotten. Även ponespizzabotten blev mest degig, även om det inte smakade illa.
  • Denebola
    Kaya skrev 2011-03-16 11:48:38 följande:
    TACK ofrivilligbonusmamma!!! Det såg gott ut, det måste jag testa!

Undrar bara om det fattas en sak i receptet, ska inte pizzan tillbaka in i ugnen en stund till när man har lagt på alla toppings? verkar konstigt annars... hmmm, jag får prova mig fram!

K
    Jag körde in den 10 min med fyllningen på.
  • Denebola
    bara lilla jag skrev 2011-03-16 13:16:17 följande:
    kan man ta sötin istället? den var lite billigare såg jag
    Ja, det är samma sak.
  • Denebola
    Mandel skrev 2011-03-16 13:19:57 följande:
    Fick icas tidning buffé i brevlådan idag. De har en artikel om fetter med de fina orden:

" Kroppen behöver fett, men vi mår bäst av att äta lagom mycket och gärna välja det som kommer ifrån fisk och växter istället för från kött och feta mejerivaror"
    *knuffar på skivspelaren så skivan ska sluta haka upp sig*
  • Denebola
    nassu skrev 2011-03-16 13:49:58 följande:
    Kan nog löna sej att grädda separat bottnet... Åtm. när jag  gjort bottnet har jag blivit förvånad
    över hur pass knaprigt bottnet är!
    Jo men det gjorde jag ju.
  • Denebola
    veritas skrev 2011-03-16 13:54:50 följande:

En bra mättande middag,

ca 140g stekt kycklingfilé
    ett ägg
    gurka utan skal.  (spelar nog ingen roll om det är utan skal eller inte, men jag har alltid ätit gurka utan skal)

INNEHÅLLER CA: 234 KCAL.

Fast det var lite lite fett där va?
  • Denebola
    nassu skrev 2011-03-16 14:33:45 följande:
    Sorry, uppfattade att du la allting på en gång :D
    Nej, jag förklarade bara hur jag gjorde med den delen av receptet som saknades.
  • Denebola
    Längtan efter liten skrev 2011-03-16 15:35:54 följande:
    tack för era svar. då avvaktar jag några veckor efter bebisen kommit.
    Ni har ju självklart rätt.. kanske ska landa i vad som komma skall innan man chockar kroppen med detta också.
    den är ju redan i chosk efter en förlossning så att säga.

Ni kommer få lära upp mig helt från grunden så ni är berädda på det :)
    Skaffa några bra böcker och läs på ordentligt! Du måste sitta inne med egen kunskap, annars är det väldigt lätt hänt att något blir fel.

www.adlibris.com/se/product.aspx
    www.adlibris.com/se/product.aspx
    cdon.se/b%C3%B6cker/eenfeldt%2c_andreas/matrevolutionen_%3a_%C3%A4t_dig_frisk_med_riktig_mat-10602504
Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**