Sigrid skrev 2012-01-03 11:24:22 följande:
Jag är lite nyfiken på vilka positiva och negativa erfarenheter ni har av LCHF? Och hur länge har ni ätit LCHF? Äter ni för att gå ner i vikt eller av annan anledning?
Positivt:
- gick ned i vikt och har behållit vikten i flera månader. Har aldrig hänt förut...
- inte varit förkyld sedan starten för drygt 10 månader sedan. Mina köttbullestora halsmandlar syns knappt längre.
- Är mätt och glad istället för hungrig och arg som jag varit av andra dieter.
- Lugnare mage och slut på detta eviga smygfisande!
- Piggare kvällstid - om jag vill.
- sover bättre och känner mig mer utvilad när jag vaknar.
- slipper tänka på mattider och passa dem.
- Får inte dessa magknip/hungerkänslor så jag mår illa om jag inte får mat nu! som jag hade förr.
- roligt med utmaningen att hitta på nya bakverk då jag är bakmissbrukare. Inte stjärtar nu utan kakor osv.
även roligt med vanliga maträtter.
- mer medveten om vad maten jag köper verkligen innehåller då jag lusläser alla innehållsförteckningar och näringsvärden på allt.
Negativt:
- är väl lite väl hård i magen för det mesta fast samtidigt skönt att slippa springa på toa flera gånger om dagen. Och jag får inte längre dessa "skithugg" då jag förr var tvungen att gå på toa direkt. Nu känner jag redan på kvällen att jag ska nog gå på toa på förmiddagen...
- folks eviga tjatande när de inte har en susning. Jag har inte förstått det viktiga med potatis, bröd, pasta och ris och vad det finns i det som jag behöver för att överleva. Ingen har heller förklarat för mig, men äta av det måste man...
- är väl fortfarande delvis kvar i de fettskrämdas skara så mitt höga blodtryck och kolesterolvärde får mig ibland att tvivla om jag verkligen gör rätt. Fast för det mesta är jag övertygad om att jag gör rätt och att det är ärftliga faktorer som påverkar trycket och kolesterolet. Och efter att ha läst "Forskningsfusket" är jag ännu mer övertygad om att jag gör rätt, men ändå poppar tvivlaren fram ibland...