• Mandel

**Den stora feta LCHF-tråden**

latlisa skrev 2012-01-03 16:43:43 följande:
    Om ni ska ut och grilla med barnen i skogen, vad tar man med sig då?
    Grillkorvar ifrån Lidl.
    Märket twix eller liknade. Finns rökta grillkorvar som ser ut som vanliga hotdogs som är 2g/100 och jag har för mig att korven vägde max 50g styck.
    Ett rött paket!
    Den vise talar om vad han ser, dåren om vad han hört.
  • Mandel
    josefiina skrev 2012-01-03 16:50:57 följande:
    = Jag får inte i mig mer fett än om jag skulle ätit kolhydrater.
    Det är precis det jag försöker få fram i många trådar, men ingen vill låtsas om det. Ingen skeptiker alltså.
    Eftersom jag inte äter McD m pommes, pizza, choklad, chips, kakor osv så får jag inte i mig "skräpfettet" som så många andra får. De tänker inte på det själva och sedan äter de ändå "vardagsfettet" som de får i sig via sin mat.

Vanligt folk kan utan problem trycka i sig en påse chips på 200g vilket ger ca 64g fett, men om jag tar en klick majonäs så rynkas det på näsan.
    Vanligt folk har gärna kryddsmör på sin grillade köttbit på sommaren, men om jag tar en klick till min stekta köttbit en lördagskväll så är det helt plötsligt äckligt fett.
    Folk käkar grillade majskolvar med smör, salt och peppar på och det är smaskens, men om jag steker mina grönsaker i äkta smör så är det en hälsofara.
    En chokladkaka hit och en dammsugare eller mazarin dit. Några nävar jordnötter och så några öl på det.
    Ja, ja kasta sten i  glashus går tydligen alldeles utmärkt.
    Varför är folk inte medvetna om vad de stoppar i sig?
    För det är inte de riktigt hälso- och kostmedvetna som har åsikter om LCHF utan vanliga lönnfeta medelsvenssons.
  • Mandel
    Tillde skrev 2012-01-05 22:51:49 följande:
    Har ni några tips på gott och inte alltför meckigt helgmys a'la LCHF? 1,7 ner sen i måndags visade vågen imorse och jag är superpeppad på LCHF så här kommer inget snask in i mitt hus ens under helgen tills vidare Men jag älskar att mysa så det hade varit kul med NÅGOT! (Är en chokladtjej )
    Choklad mousse med mindre kolhydrater än Loreenas

Smält 100g 90% choklad med 25-50g smör
    Vispa 3 äggvitor till fast skumm.
    Vispa 3 äggulor med 0- 2msk sukrin/sötin. Om man vill kan man ha i lite vaniljPULVER.
    Rör i chokladröran i äggulan och vänd sedan ned allt i äggvitan.
    Låt stå i kylen ett par timmar för att stelna.

Denna har till och med maken ätit upp för mig fast han är värsta sockergrisen och inte äter LCHF!
  • Mandel
    rednose skrev 2012-01-06 10:38:28 följande:
    Riven fetaost? Hur river man fetaost? :))
    På rivjärnet - den grova sidan. Gör jag ofta över sallader och om jag ska blanda den med CF eller så.
  • Mandel
    mamman i skogen skrev 2012-01-10 02:10:30 följande:
    Skitsvårt att hitta bra kött. Jag brukar köpa ekologiskt så fort jag hittar men det är ju ingen garanti. Man får sjutton ta sig en jägarexamen om man vill ha djur som ätit sin naturliga föda och har en bra fördelning av omega 3/6. Ägg och fisk brukar jag vara principfast på enbart eko ägg och viltfångad fisk tyvärr kostar det ju en del att köpa tex lax som inte är odlad men det har varit mitt val.

Sen är det ju det där med kött, lamm brukar alltid vara gräsbetat och sen kan man ju väga för och nackdelar köpa naturbeteskött eller inte..brukar vela lite där naturbete har ju fått äta gräs men transporteras långt och vårt svenska kött är ju fullproppat med antibiotika och får äta kraftfoder halva året så där vet man ju inte överhuvudtaget om det är en bra fördelning. Och kraftfoder är en lika stor miljöbov som transporter och fisande kossor..

Fast i Sverige är det helt andra restriktioner ang. antibiotika mot övriga världen. Tror inte att antibiotika är vanligt förekommande i svenskt kött så som det är i utländskt.
    Och i Sverige är det lag på att djuren ska gå ute sommarhalvåret. Många köttdjur går ute året runt och de flesta äter hö = gräs, pellets som görs på gräs (bor granne med en pelletsfabrik), krossad spannmål osv.
    Alla matar inte sina djur med sojafoder och annat trams.

Problemet med svenskt kött är att om folk får ha en åsikt så ska det vara på ett vis och när det sedan kommer till att betala för så som de vill ha det så är de vanliga konsumenterna inte beredda att betala extra för det de tycker är bra utan det utländska billiga hamnar i korgen. Då är inte vare sig djurskydd eller miljö med i tankarna...
    Om vi solidariskt köpte svenskt kunde vi påverka ännu mer vad kossorna och grisarna matas med. Men vilken bonde vill köpa fint foder när han inte ens får betalt för sina slaktdjur så det går +-0 ens i dagsläget?
  • Mandel
    mamman i skogen skrev 2012-01-10 10:00:36 följande:
    Har en kompis som är mjölkbonde och som han säger en koblajja som man kom ihåg den från när man var liten och kunde gå in i hagen och hämta till gödsel är en raritet korna står men kronisk diarre under stora delar av året efterssom man måste ge dem det foder som de faktiskt inte är skapta för och ofta medicinera för att få ngn lönsamhet. 
    Och jag som minns att korna fick rännsketa (diarré) när vi släppte ut dem på våren. När de fick äta färskt gräs efter vinterns allt hö
  • Mandel

En stilla undran...

Jag har nu sedan sommaren gått upp 2kg trots att äter samma sedan starten för snart 1 år sedan. Inget fusk med ej godkända livsmedel, inget fusk med godis eller bröd, inget fusk över huvudtaget.
    Jag förstår liksom inte varför.
    Jag äter inte mer utan upplever det nog snarare som tvärt om. Att jag i sommras unnade mig mer extra lyx i form av mandelkakor, salta mandlar, hemgjord glass, chokladmousse, ischoklad osv.
    Åt oftare cf med linfrön i och mer kryddsmör till maten och definitivt mer smörstekta grönsaker och då menar jag verkligen smörstekta så det i princip droppade smör om dem...

Är fortfarande lika stenhård i magen som jag varit sedan start. Det ger inte med sig för fem öre utan dessa kulor som smäller i toan ska tydligen hänga med resten av livet om jag fortsätter med LCHF.

Har inte alls någon lust att gå upp i vikt igen även om det går långsammare än vad det gör efter en "normal bantningskur".

• Mandel

Kan man fritera saker utan en massa klassisk smet på allt?
    Vad kan man ha för smet som i så fall är okej enligt LCHF?

Vad friterar ni?

Tack för hjälpen!

• Mandel

Var på apoteket  i ett ärende och kom på att jag kunde fråga om de hade glucosanol.
    Kan vara bra att ha för att slippa hackandet och tjafsandet från rabiata äldre släktingar och personer...

Det hade de inte.
    Har ni något liknande undrade jag
    Det här sa tjejen och visade en ask. Fast det är ju för minskat fettupptag.
    Nej! Det är verkligen inte samma...

• Mandel
    astro skrev 2012-01-19 23:27:17 följande:
    Någon mer än jag som noterade att man kunde SE vem som åt vad, i debatten?

Glansigt hår, ung hy, fin ansiktsfärg - LCHF
    Risigt hår, rödflammig, vätskig i ansiktet - dietistmat
    Ruskigt torrt och risigt hår, rynkig, grå hy - dietist som säkerligen äter mager mat 

och

något mindre glansigt hår, lite blek men i övrigt ok - på kolhydrater men tränar hårt.

Det var ingen konst alls att se vem som var på vilken sida om man säger så. 
    Det tänkte jag inte på, men nu när du nämner det så stämmer det!

Jag tyckte synd om mannen i gröna tröjan som ätit i 3 år och mådde bra i sin diabetes m.m. Honom ignorerade dessa motståndsexperter totalt. Han är ju ett levande bevis, varför inte prata med honom?
Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**