-
Netto har, men jag har för mig att det var väldigt mycket kolhydrater i deras.FasterK skrev 2011-09-13 09:42:30 följande:Hmm! De får ju gärna vara av skaplig kvalitet. Jag frågade på Hemköp och en av de anställda sa att Netto (eller var det Lidl?) har danska fläsksvålar. Får väl gå dit och kolla om han hade rätt.
-
Inte ett dugg konstigt.Bordeaux skrev 2011-09-14 21:07:30 följande:Hur kan smöret ta slut?
Men det är ju tur att du använda kokosfettet till allting t.o.m. fritering
Bonden får mindre och mindre betalt per kilo mjölk och det resulterar i att fler och fler väljer att lägga ned sin mjölkproduktion då det inte ens är lönsamt längre. Vem vill skjuta till pengar för att bli av med sin produkt?
Och i och med att efterfrågan ökar och produktionen minskar så blir det brist på produkter.
Det normala hade ju varit att höja priset till bonden så att det produceras mer mjölk så efterfrågan kan matchas, men så fungerar det inte inom lantbruket...
Där ska ingen annan än mellanhänderna gå med vinst så nu lär väl priserna i butik höjas för att sänka efterfrågan medans bonden får samma pris. -
En av sakerna som jag älskar med denna kost är att jag kan äta massor utan att gå upp i vikt!
Förr gnagde alltid samvetet att man ätit för mycket fett, jag som alltid älskat grädde och smör.
Nu kan jag om kvällen traska ned i köket och vispa grädde och göra glassmet och köra i glassmaskinen och sedan trycka i mig alltihopa. Och jag går ned i vikt!!!
Helt sjukt.
Ändå sitter jag här och bara väntar på att det ska vända och jag går upp massor igen för jag äter ju så mycket fett och fett blir man ju tjock av... Eller så var det ju inte när allt kommer till kritan.
Endast 1kg kvar till gränsen då jag är över förväntan mer än väl nöjd med vikten.
Passerade gränsen nöjd för 3kg sedan och gränsen för mycket nöjd för 1kg sedan.
-
Jag vill till skogen jag med, men förra helgen när vi var där så blev stora insektsbiten på handen så den var jättesvullen i flera dagar så nu vill han inte följa med.Duntoffla skrev 2011-09-17 07:37:10 följande:Samma här. Ser ut att bli riktigt fint idag och vi ska ut i skogen och leta svamp. Försöker också städa undan inför vintern.
Jag förstår honom, men hur ska jag då komma till skogen?
Har ingen tanke på att lämna honom ensam hemma även om jag vet han skulle klara sig själv i någon timme.
Han är 7 år. -
Lycka till!Husali skrev 2011-09-19 08:30:29 följande:God morgon! Min första dag med LCHF har precis börjat!
Har kikat i i tråden i flera veckor! Läst på, funderat, läst, grubblat, funderat, övervägt. Är gammal viktklubbare, där jag blev van att gå med en ständig hunger i magen. Räkna timmarna till nästa måltid. Räkna kalorier, väga. Krångla, helt enkelt. Det funkade. Gick ner 18 kg, men nu är jag uppe på samma igen.
Har en 9-veckors bebis hemma, så jag är lite lagom nykläckt. Men orkar inte må såhär mer. Trött, sur, irriterad, dålig hy, konstig mage.
Jag ger det här ett försök. Som sagt, har läst, och läst. Kommer också fortsätta kika in här, för att ta del av alla era bra tips och råd. -
Japp, och så får de springa på gym och träna dagarna i ända för att inte lägga på sig. Själv umgås jag hellre med familjen den tidenAllrona skrev 2011-10-17 06:40:21 följande:Måste bra berätta en ny upptäckt för mig! Fy sjutton vad många som inte äter LCHF äter mycket!!! Har varit bortbjuden 2 ggr i helgen, ena gången bjöds det på kyckling och pasta plus sallad. Jag åt lika mycket kyckling som de flesta andra och sallad och blev mätt och belåten då kycklingen var perfekt LCHF-tillagad med feta tillbehör. Men alla andra åt ju det jag åt plus ett berg med pasta! Och här snackar vi normalviktiga tjejer, inga grova killar! I fredags var vi hos kompisar och fick taccos, samma där, min portion var ju minimal mot övrigas! Visst hade jag lite mer ost och guacemole än övriga men deras berg med mat var säkert dubbelt så stort och duktigt fettsnålt, dessutom lyckades de trycka i sig både efterrätt och chips efter det medan jag inte kände mig sugen på nått mer alls
Den ekonomiska aspekten på det hela är ju även lite intressant. Det är så dyrt att äta naturligt hörs det ofta, men inte sjutton blir det billigare att äta en massa pasta till maten och sedan chips och efterrätt heller. -
Fast varför är det så mycket svårare att fokusera på att äta okej mat mot att inte göra det? Det krävs ju inte så himla mycket ansträngning.Milleman skrev 2011-10-17 10:02:43 följande:
igår bestämde jag mig för att hålla upp med LCHF i en vecka framöver... det har hänt en grej som jag måste fokusera på och då orkar jag inte fokusera på maten... problemet jag har är över om en vecka och det känns som att då kan jag ta nya tag...
är det helt åt helvete att göra så? jag kommer ju säkert gå upp nu två veckor i rad, men sen kan man väl fortsätta med LCHF igen?
Jag skulle inte avbryta en livstil för en enda vecka och sedan börja om igen. Verkar bli mer bekymmer med att göra så än att försöka fortsätta med lchf även denna vecka.
Självklart kan du fortsätta efter ditt avbrott, men det lär nog vara kämpigt den första tiden. Varför riskera det?
Lycka till hur du än gör! -
Jag har inte ens fuskat och ändå har jag gått upp 1kg!
-
Problemet är väl med att så många tar lite extra eftersom det är "nyttigt" och då får de i sig lika mycket fett/kalorier/socker ändå...mamman i skogen skrev 2011-10-26 07:09:13 följande:En liten reflektion så här på morgonen...detta fungerar inte i min LCHF värld men många vill ha kvar sina snuttefltar i form av godis bröd och räknar hellre kalorier... Det finns mängder av trådar här på FL som reflekterar den allmänna uppfattningen om att man ska äta kalorisnålt och hitta alternativ till godis chips mm. Trådstartarna frågar efter kalorisnåla alternativ till godis chips mm för mig är det så uppenbar att man ska hoppa över light, socker och transfetter om syftet är att gå ner i vikt men den allmänna uppfattningen verkar vara att alla ska få äta allt men i mindre mängd...
De flesta går ju ner i vikt på ett kaoriunderskott men få blir av med sug och hunger..vi som äter LCHF har en klar metabol fördel då vi får äta oss mätta och nöjda (med få undantag) Och vi kan göra goda efterrätter och unna oss att äta bröd på andra råvaror än spannmål, vi har alternativ till snacks och kan släppa våra snuttefiltar som varit vår trygghet i många år..
Jag är ganska övertygad om att vågar man inte släppa taget om skräpmaten, sockret och blir kvitt suget efter bröd pasta godis och chips har man svårt att ett helt liv räkna kalorier och få vardagen att fungera.. Så skönt att inte vara fettskrämd och inte ha behovet av att hitta lågkalorigodis, fettsnåla chips osv...
De äter mer och tänjer ut magsäcken och kräver sedan mer mat för att bli mätta. En ond cirkel!
Personligen klarar jag inte av detta med att äta lite av allt eftersom jag då blir så jäkla hungrig hela tiden då man inte kan äta sig mätt och vad händer när man går omkring och är konstant hungrig? Jo, i alla fall jag hetsäter allt jag kommer över till slut...
Så vad vann jag på ett kaloriunderskott i 7 dagar när jag äter sedan äter 3dagars kalorier på en eftermiddag? -
Behöver hjälp med kolesterol tack!
Fattar nada...
B-kolesterol 8,6mmol/L
B-triglycerider 0,99mmol/l
LDL 6,0 mmol/L
HDL 2,1mmol/l
Sedan tar man tydligen LDL/HDL och får 2,86.
Högt på B-kolesterol och LDL och då självklart ett recept på någon kolesterolsänkande medicin.
Jaha...?
Jag är skeptisk. Har försökt läsa mig till och på kostdoktorn verka jag inte alls vara i någon farozon eftersom jag hamnar under värdet 5 med mina 2,86 eller har jag fattat allt fel?