• Denebola

**Den stora feta LCHF-tråden**

Lycka 1 skrev 2011-02-20 19:35:22 följande:
    Tänkte prova göra såna där Pones imorgon.
    Men vart köper ni pofiber? Finns det i vanliga små mataffärer?
    Kanske... Kolla hyllan med glutenfritt! Mitt ica supermarket har det i alla fall.
  • Denebola
    helene306 skrev 2011-02-20 21:00:19 följande:
    Ser riktigt MUMSIG ut! Smakade den riktig semla?

Är fettisdagen 8 mars? Jag har för mig det är i februari, brukar det inte vara det?
    Japp, jag har googlat och läst på wikipedia
  • Denebola

Nu har jag testat detta ponesrecept, och jag måste säga att jag inte är imponerad. De blev inte dåliga, men upplevelsen kändes väldigt "jaha". De flöt ut lite som tekakor (lär inte bli bra semlor av detta recept), och var ganska smaklösa (men jag har inga brödkryddor hemma så det kanske inte är så konstigt). Men framförallt blev det som någon konstig beläggning i munnen av dem. Kan inte riktigt beskriva det, lite strävt. Däremot var de saftiga, fluffiga och fina. Men lite för flottiga att hålla i.

Ska skaffa kvarg och testa Lindas recept nästa gång

• Denebola

Usch, less och trött, utan matinspiration eller ork att laga. Men jag hittade ett par pannbiffar i frysen som jag hade glömt att jag hade, hurra!

• Denebola
    The Kittycats skrev 2011-02-21 20:01:23 följande:
    Ha ha, lite kul.... Jag hittade ikväll en matlåda med köttfärssås och stekta champinjoner som jag hade glömt bort, Skönt, för sambon jobbar kväll, och jag orkar absolut inte laga mat enbart till mig själv.
    Jag kände att "grunden" som pannbiffarna lade nog gör att jag orkar fixa lite smörstekta champinjoner till, och koka lite brysselkål. Men annars låg inspirationsnivån på "ägg och bacon", och det är jag egentligen inte sugen på just nu

Men jag skulle inte ha något emot om någon kom och fixade maten åt mig i stället
  • Denebola
    Linda1976 skrev 2011-02-21 22:33:57 följande:
    Jätteskillnad! Med GI äter man ju bröd, bulgur, fullkornspasta, grovt knäcke, matvete osv i all evighet. Sånt en lchf:are undviker helt  

En GI:are äter helt annorlunda än en lchf:are. Jag råder dig att läsa på ordentligt innan du kör på till 100% annars är det väldigt lätt att göra fel. Men har man väl fått kläm på det så brukar det kännas väldigt lätt. Och undrar du så fråga i tråden. Länkarna i ts ger också en hel del  
    Jag håller med. Man behöver vara påläst. Jag rekommenderar att man köper någon bok som går igenom teorin bakom, så att man får en förståelse för varför man ska välja resp. välja bort olika livsmedel.
  • Denebola
    MrsMurphy skrev 2011-02-22 07:07:33 följande:
    Jag vet att jag haft både mandelmjöl, fiberhusk och pofiber på inköpslista och ej funnit (och sen tappat bort listan med de ej funna varorna) så nu ska jag lägga upp en speciallista och ge mig på jakt och verkligen fixa hem det här. Man blir tämligen låst utan dessa, men eftersom jag aldrig varit i kontakt med det så fastnar det aldrig i skallen vad jag letar efter. Resten hade jag!

Tack, jättetack! Ska ta en vända och leta efter alla recept och skriva ut också så att man har ordning och reda.

*klottrar inköpslista*
    Köp hel mandel och en mandelkvarn så löser det sig med mandelmjölet Jag brukar sikta mjölet sen när det är malt också.
  • Denebola

Usch vilken deppdag jag har idag. Buhu, gnäll gnäll

• Denebola
    Lycka 1 skrev 2011-02-22 10:42:37 följande:
    Har läst att många köper kokosfett.
    Vad har ni det till och varför är det så bra?
    Det är ett smidigt sätt att få i sig fett, om man har svårt för att få i sig tillräckligt. Dessutom är det förbaskat nyttigt, så det är ett väldigt alternativ att steka maten i också.

Många har en sked i te/kaffe, eller gör ischoklad av det, eller som sagt som fett i matlagning.

Det finns billigt kokosfett i mejeridisken i mataffärer, men det fettet är härdat och inte alls lika nyttigt som oprocessat kokosfett. Dock blir "riktigt" kokosfett dyrare och kan vara svårare att få tag i (finns oftast inte i mataffärer, men kan finnas i hälsokostaffärer och går att beställa på internet).

Det finns både extra virgin kokosfett, som har kvar doft och smak, och det finns doft- och smakfritt kokosfett.
Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**