helene306 skrev 2011-02-22 15:17:21 följande:
Jag har ju lyckats få min mamma att inte köpa hem Becel och Lätta. Nu är det smör, grädde och Icas variant till Bregott som tronar i kylskåpet

Men visst kör mamma med massa annat färdigskit som jag inte gillar och som hon ger till barnbarnen. Min mamma är lite sån "hos mormor bestämmer mormor" fast vi har sagt till att inte ge saft och läsk. Vad är det första hon gör när vi kommer tro? Gör en flarra saft till sonen ... Svärmor är likadan tyvärr. Sonen som nu är med dom i Sälen lär komma hem helt sockerspäckad! Igår pratade jag med svärfar och han undrade vad David åt till frukost. Jag svarade och får till svar: "Nu har vi gett honom macka men han tar bara två tuggor (ja han gillar inte macka så värst) sen har han druckigt 2-3 koppar O´boy." Va!? Hallå! ETT glas kan han få efter att han ätit frukost. Sen dricker han varm O´boy i backen, svärmor ger Kexchoklad och köper hem STORA godispåsar. Fan alltså vad trött jag blir! Vi sa uttryckligen till flera gånger innan de åkte att han inte ska äta massa godis då han knappt vill ha på lördagarna längre. Jaja. Vi kan inte göra så mycket åt det nu.
Nu kom ett sidospår. Mina svärföräldrar har varit negativa till lchf men de har ändå haft Bregott och smör hemma. Lättgrädde förvisso men annars skapligt bra mat. Svärfar har typ 2 diabetes och fick tillsagt att han MÅSTE ner 5 kilo på 3 månader då hans fastesocker och blodsocker skuttar upp och ner. maken har sagt åt honom flera gånger när de varit ute och rest och svärfar äter vitt bröd, yoghurt och annat snabbt till frukost. Det tog väl skruv ihop med sockersköterskans ultimaatum? På 4 veckor gick svärfar ner 4 kg, nu har han säkert gått ner mer och han mår mycket bättre och är piggare. Svärmor ... ja hon kör ju sitt race. Som nu när det är semester då ska man äta gott heeeeela tiden. Sen gnäller hon att hon är fet och måste ta tag i vikten
Jag tror inte man kan göra annat än att upplysa och prata, och i din svärmors fall är väl en kokbok helt suverän! Just Annas kokbok innehåller bara vanlig mat, inga konstigheter eller konstiga kryddor/grönsaker som man inte har hemma. Det är vanlig mat lagad med riktiga produkter och passar precis vem som helst. Skillnaden är att hennes kokbok inte innehåller 1/4 av efterrättsrecept som vanliga kokböcker kan göra.
Pratar man kost kan man ju nämna lite fint att margarin inte är bra. Nämna Gunnar Lindgrens hemsida om hur margarin framställs. eller kolla på youtube hur man gör margarin (blä och en massa konstiga ingredienser) och hur enkelt man gör smör.
Denebola skrev 2011-02-22 14:57:02 följande:
Fantastiskt god vaniljsmak är det! Myyyycket bättre än smaken i vaniljsocker!
Vaniljsocker får man ju typ ha i halva burken för att det ska smaka vanilj. Det slipper man med vaniljpulvret

Jobbigt läge med svärföräldrarna... Att de är så respektlösa. Visst att det kanske kan bli lite regeltummande, men man behöver ju inte gå till överdrift.
Hoppas inte mina svärföräldrar blir lika svåra när vi får barn (jag vill gärna inte att mina barn äter kakor/bullar/godis/glass/läsk innan jag känner att det är ok), jag ser ju nu hur de gör med de nuvarande barnbarnen (och hur tidigt det började), fast föräldrarna verkar ju inte ha något emot det i alla fall, och det är ju upp till dem i slutändan.
Jag har en känsla av att jag kommer ha ganska annorlunda och bestämda åsikter (i deras ögon) när vi får barn, inte bara vad gäller mat utan även genus med mera och ännu mera

Men det är väl bara att lära sig att bli övertygande
Margarin äter de en hel del ja...

Grejen är bara att jag inte vill verka kritiserande mot dem, de kan ju inte "hjälpa" att de äter som de gör. Sen är det ju inte fel att lära sig nya saker, och jag berättar gärna om de frågar, men jag vill inte missionera heller utan hur de äter ska få vara upp till dem.