• Mandel

**Den stora feta LCHF-tråden**

Hur nycket fett ska man äta per dag?

Det känns som att jag kanske fettar på lite i överkant...

Den vise talar om vad han ser, dåren om vad han hört.
  • Mandel

Är fortfarande osäker på hur mycket fett man ska äta per dag.
    För man kan väl inte bara äta smör och grädde hela dagarna utan att gå upp i vikt?

Många skriver dock att de har på en klick extra smör här och där för att få i sig mer fett.
    Jag tror snarare att jag har på för mycket smör på det jag äter. Kan man ha det?
    Inte så att jag tuggar smörklumpar eller att det verkligen simmar i smör/fett.

• Mandel
    P3E skrev 2011-03-01 13:57:14 följande:
    Det är svårt att äta för mycket fett eftersom man blir illamående (i alla fall jag) dessutom om du inte äter kolhydrater så lagras inte fettet i kroppen då det inte utsöndras nåt insulin som är ett fettinlagrande hormon.

Så ät du smör och grädde tills du känner dig mätt och nöjd. Lyssna på kroppen.
    Fast jag kan dricka grädde, ha vitlökssmör som smälter på allt som är varmt osv.
    Känns kanske som att jag överdriver lite och frossar lite väl mycket i det som förut varit förbjudet...

När jag var liten hade vi mjölkkor och jag älskade att smyga ut i mjölrummet innan omröraren i mjölktanken startade för då låg det alltid ett tjockt lager grädde överst.
    Jag brukade ta litermåttet som vi hade och skumma överst i tanken och dricka. Mums!
    Bäst var det när det var sommar och jag hade enliten hink som jag plockade smultron i och sedan gick till mjölkrummet ohc fyllde upp hinken med grädde så de få smultronen simmade runt
  • Mandel

Någon som har något bra förslag på vad jag ska göra med det kokosfett jag köpt hem?

Vad har ni det till?

• Mandel

Jag ska göra stuvad spenat ikväll, är det någon som har tips på hur jag ska få den tjockare med något annat än redning på vetemjöl?

• Mandel

Har någon ett bra recept på pajdeg?

• Mandel

En liten prisjämförelse på 3-p makrill i tomatsås av märket Saeby:

CityGross: 29:95
    Maxi: 27:90
    Matmarknaden (fristående butik): 26:90
    ÖoB: 25:00

Har alltid älskat makrill i tomatsås - önskade mig det som födelsedagspresent när jag var barn...
    Och nu kan jag äta det med gott samvete!

• Mandel
    Ekorrfamiljen skrev 2011-03-04 15:52:43 följande:
    Jag tror att Lindas recept fungerar jättebra som pajskal!
    Vart är lindas recept?
  • Mandel
    Prinsessanz skrev 2011-03-04 16:21:11 följande:
    får man köra bil på ett halvt glas vin?
    Det beror på när du har tänkt att köra
    Kanske inte lämpligt att svepa ett halvtglas och sedan sätta sig i bile direkt.
    Smuttar du på ett halvt glas under en middag så är det inga problem att åka hem när middagen är avslutat.
    Om du nu inte kastar i dig maten

För många år sedan var maken och jag och tog en kebab och maken drack då en stor stark. När vi ätit klart åkte vi hemmåt och då körde jag, men vi krockade tyvärr med ett rådjur.
    Polisen kom och polisen själv sa att maken skulle köra eftersom jag verkade så skärrad (hade ju dödat Bambis mamma...). Maken protesterade och sa att han druckit en stor stark varpå polisen sa att det är ingen fara, men du kan få blåsa för säkerhetsskull om du vill. Det gjorde maken och det visade 0,0. Då hade det gått kanske 40min sedan han började att dricka på ölen.
  • Mandel

Har nu gjort paj på följande:

2dl mandelmjöl
    2dl pofiber
    1dl riven ost
    1 ägg
    50g smör
    1msk vatten

Körde allt till en deg i matberedaren och kavlade sedan ut det tunt mellan två smörpapper. Förgräddade i 10 min i 200grader
    Fyllning:
    lite stekt bacon, lite riven lagrad ost, rökt kalkon i strimlor, mera riven ost. Äggstanning på 2 ägg och 2dl grädde samt lite salt och svartpeppar. In i ugnen igen i 175 grader tills det äggstanningen stannat och ytan fått lite färg.

Blev kanoners och det fick godkänt av maken med. Han tyckte till och med att det var mer mättande än vanlig paj!

Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**