• astro

**Den stora feta LCHF-tråden**

FlikkanZombie skrev 2011-06-17 10:16:23 följande:
    Jag kanske skulle ta o presentera mig, är ju ny här och gled in på ett bananskal

Jag har kört lchf i ca 2 månader och gått ner allt som allt 10,4 kg, men jag gör detta för att jag ska kunna få en operation här där jag bor. Ska alltså göra en gbp men mitt bmi var för högt för att jag skulle bli godkänd här i Västerås så jag har sommaren på mig att gå ner ett x antal kg och genom lchf har jag redan lyckats vad jag har förstått så kan jag fortsätta med lchf trots att jag är opererad under förutsättningarna att jag inte "dumpar" på allt fett.
    Välkommen!

Men om du trivs på lchf kanske du inte behöver operationen?  
  • astro
    sara1981 skrev 2011-06-17 16:48:31 följande:
    Jag har ungefär noll ork till matlagning ikväll tyvärr, (blir pizza med hemkörning ), men jag ska fundera på det där med att äta bara fyllningen. Vad är annars det minst dåliga på pizzeria? Kebebsallad? Obestämd
    Kebabsallad eller kebabtallrik (be dem ta bort pommarna), räksallad, grekisk sallad, dubbel fylld pizza (ät inte degen). Vissa pizzerior har halv kyckling, man kan be dem byta ut pommarna mot extra grönt
  • astro
    God Is A Girl skrev 2011-06-17 16:47:40 följande:
    Inne på andra veckan, och har fått grym PMS med tillhörande matmani.. Har inte ätit något otillåtet, men jag äter massor! hela tiden, så jag mår illa :/ varken hälsosamt eller smart men jag känner mig som ett bottenlöst hål :( Imorse gjorde gubben lchf-bountys (fast utansötningsmedel och med marabous 86% choklad) och det var ju verkligen en höjdare! Men nu har jag tryckt i mig 7 stycken utspritt över dagen.. gjorde i och för sig små runda bollar istället för stora avlånga men ändå :/

Något tips? förmodligen sockerberoendet som kickar in med PMSen också.. tror jag ätit för ett helt u-land idag. Eller det känns som det i magen.

2½ ägg med bregott,
    en äggmjölkslatte med lite grädde, ägg och cocosfett
    120 gram bacon,
    spenatsoppa med en skvätt grädde,
    en bit (typ 50 gram) brie, några skivor salami,
    en till kaffe med en skvätt grädde, sen en till äggmjölkslatte med ägg och cocosfett..
    ooch så 7 stycken bountybollar på det
    En sked turkisk yoghurt och några champinjonbitar frå gubbens lunch också..
    Har säkerligen glömt något av allt jag proppat i munnen idag.

Det finns liksom ingen spärr idag :/ och jag mår så sjukt illa men ändå rotar jag i skåpen..

Vad/hur gör man för att stoppa detta vansinnesätande??

Fördelen är att jag inte springer upp i vikt på en gång utan pendlar upp och ner 0,5kg trots allt ätande..
    Ät en rejäl portion av något riktigt fett - revbensspjäll t ex eller kyckling med massa majo. Äter du dig proppmätt bryter du cirkeln - med lite tur.
  • astro
    rednose skrev 2011-06-17 18:59:53 följande:
    Jag har just beställt två böcker om lchf som jag tänkte kunde hjälpa mig att förstå allt det här bra och samtidigt underlätta veckohandlingen. :) Har fått med mig sambon på det hela oxå. Han är iof elitidrottare men läste nåt om Björn Ferry och tyckte det lät så bra att han oxå vill testa. :))

Jag köpte LCHF - på mitt sätt, 100 recept, LCHF till vardags för familjer med smala plånböcker (eftersom jag är så jädra fattig...ehm...)

Någon som har dem eller som har något annat tips på bra bok att följa?

Nu när vi ätit GI i lite drygt 2 år så har vi följt Pauluns bok "GI-månad" vilket varit helt super eftersom han i sin bok ger en listor på vad man ska handla hem och det är superenkelt att bara hänga på. Vore ju toppen om det fanns en liknande bok för LCHF? Nån som har nån på lut?

Jag ska köra shaker nu fram till midsommar och sen köra igång med LCHF. Någon här sa att jag skulle vara försiktig sen när jag börjar äta så fet mat men jag är osäker på hur jag ska tänka? Jag måste ju samtidigt äta allt det där "fettet" så vad är egentligen "snällast" mot kroppen att börja med?  
    Föreslår Skaldemans "Gi-Noll", strålande bok full med lätta och goda recept och massor av info.

JAg skulle rekommendera att du tar några "snälldagar" med lättsmält mat mellan pulver och LCHF, d v s youghurt, soppor, kokt frukt, kokt kött, fisk.
    Så ger du magen en chans att ställa om lite. 
  • astro
    Faile skrev 2011-06-18 15:05:23 följande:
    svampklubben.org/mars2008.html

Varianten längst ner till höger åt jag. Fanns alltid på vattenfestivalen förut men nu är det bara Gröna Lund som har det, vad jag vet. Så himla gott tyvärr.
    Här i Hälsingland finns det langos på marknader och nu även på nya grillen i Hudiksvall - tror den heter Glada grillen, den ligger i varje fall mitt emot den stora bussplatsen, bakom Kioskpiraten (om någon har vägarna förbi hudik).

Jag åt det som låg ovanpå, min tvååring fick det friterade brödet och vi blev båda nöjda  
  • astro
    LinneaEleonora skrev 2011-06-19 12:26:49 följande:
    Hej.

Kikar in i tråden när jag hinner men har ingen chans att hänga med känner jag.
    Men nu har jag en liten fråga (som vanligt) :)
    Jag har misskött min diet i ett par veckor. Inte svullat kolhydrater direkt men jag har firat en student och min sambo som fyllt år. Det innebar tårta och kolhydrater till maten. Det jobbiga är att jag verkligen mår kasst när jag ätit kolhydrater. Jag blir svintrött och somnar typ stående när jag jobbar och så får jag ett så stort sug efter mer så att jag inte kan ha någon typ av kakor eller så hemma. Det är ju skit att man ska utsätta sig för detta bara för en bit tårta liksom.
    Nu till min fundering: Innan jag började med LCHF så var det ju inte såhär. Då åt jag ju massor av kolisar utan att vara trött eller jättesugen.
    Hur gör ni för att hålla er till det bra? Och det jag fortfarande efter flera månader har svårt för är att hitta något enkelt och gott till frulle. Tycker inte om lchf bröden jag testat och börjar tröttna på ägg.
    Annars kan jag berätta att jag har minskat  15 cm i midjan sen april. Och då har jag inte motionerat ens :)
    Man blir självklart känsligare för kolhydrater när man äter LCHF men det är också så att när man blandäter är man van vid trötthetsperioder och märker dem inte lika mycket.
    Innan LCHF blev jag alltid dödstrött efter lunch och tog det som något självklart. Det var så det var, bara. Nu däremot har jag inga "tappade timmar" - om jag inte äter kolhydrater, då är tröttheten tillbaka på nolltid.

Lättaste sättet att hålla sig till det bra -i min erfarenhet:
    Ha i görligaste mån bara bra saker hemma.
    Se till att du har LCHF-mat redo så att du kan äta när suget sätter in
    Undvik att äta saker som smakar sött. T ex youghurt med nötter och sukrin kan få igång sötsuget för vissa.
    Ta mineraltillskott.

Grattis till midjan förresten

Frukost - kall kycklig? Eller gör en sallad du gillar, gör den dagen innan så blir frukosten snabb.
    Van01 skrev 2011-06-19 12:32:20 följande:
    Hej! Får jag vara med här? Jag har kört Lchf sen i måndags (vägning imorgon, spännande). Jag försöker äta när jag är hungrig och följer 5/100 regeln. Det känns bra förutom att min mage har blivit trög. Jag brukade gå på toa varje morgon och nu har det gått tre dagar sen sist. Är detta nomalt?
     Ja, särskilt i början. Det blir mindre "skräp" över när kroppen smält maten och därför behöver man inte gå på toa lika ofta. Men det tar tid innan tarmarna vänjer sig vid att det inte finns någon bulk att flytta på. Så att säga.

Har hört många olika knep. En tesked kokosfett morgon och kväll (t ex i en kopp te) fungerar bra tycker jag. Hallonbladste (plocka själv eller köp från t e x ekoexpressen.se) gör underverk för trög mage om man dricker en stor kopp om dagen. En bit rå blomkål på morgonen är uppiggande och ska också få fart på magen. 
  • astro
    lillabebben skrev 2011-06-19 16:32:05 följande:
    Men på vilket sätt blir man känsligare? Har funderat på vad som skulle hända om man började äta kolhydrater igen? Kan det vara farligt på något sätt? Att kroppen inte längre klarar av att hantera blodsockersvängningarna. Bakade chokladbollar med dottern idag och klarade inte att inte smaka. Och smaka funkar ju inte för mig som är sockerberoende så man kan väl säga att jag åt way to many.... Efter en liten stund drabbades jag av extrem trötthet och orkade knappt stå upp. Fattar att det är pga sockret men riktigt så illa blev det inte förr då jag åt kolhydrater. Mår riktigt dåligt nu ju när jag "fuskar".
    Nja, växlar man tillbaka till blandkost på heltid så är man snabbt tillbaka där man var. Jag gjorde det under min förra graviditet och inget särskilt hände, utom en kraftig viktuppgång men det kanske jag hade fått ändå - jag brukar skena upp i vikt som gravid.
  • astro
    Vuxenpoäng skrev 2011-06-19 21:16:09 följande:
    Hej, ber om ursäkt för att radbrytningen inte funkar - sitter min paddan! Jag hat kört lhcf i snart två veckor och siktar på under 20 kolisar per dag. Men jag är hungrig HELA tiden! Jag följer Dahlkvist recept till punkt och pricka och äter ofta mr än vad som angetts som en portion. Ändå blir jag sugern på något mer efter en timme och riktigt hungrig efter två... Tanken är väl att man ska slippa gå hungrig? Hur lösser jag detta?
    Ät mer.

Äter du tillräckligt fet mat lägger sig hungern efter ett tag, någonstans mellan ett par dagar och två veckor. Undviker du kolhydrater går du inte upp i vikt heller även om du äter som en häst.

Däremot är det inte bra att gå hungrig, det leder ofta till att man går tillbaka till gamla matvanor. 
    Gela O skrev 2011-06-19 21:10:50 följande:
    Har just bakat lchf-kakaor för första gången, ett recept ur "bakglädje med lchf". Använde Sötrix (skulle vara samma sak som Sukrin?), doserade lite mindre än vad som stog i receptet. Kakorna blev outhärdligt söta och efter en halv kaka har jag hemskt ont i magen. Har aldrig ätit sådant här sötningsmedel förrut, är det det som orsakat magontet?
     Jag har också bekymmer med sukrin. I små mängder går det bra men bakar jag enl recept så kan jag inte äta det jag bakat.
    Maken gjorde en tårta med sukrin, jag åt en (ganska stor) bit och fick tillbringa nästan en timme med huvudet över toan. INTE kul! Kändes som världens värsta fylla ungefär (detta baserat på hur jag sett andra må för så full har jag aldrig varit, men ändå). 
  • astro
    sininen skrev 2011-06-20 01:57:18 följande:
    Jag har inte hört/läst att man ska äta som vanligt på nätterna. Kroppen går ju in i viloläge trots att man är vaken för att kroppen styrs av ljuset. 
    Du sitter väl inte i mörker och jobbar?
    Kroppen styrs mycket riktigt av ljuset men det räcker dessvärre med lampljus, det är därför man inte ska ha nattlampor. Det stör hormonbalansen i kroppen och man riskerar depression.

Så om det är ljust där du jobbar, ät som vanligt. Och gör ditt bästa för att det ska vara mörkt, riktigt mörkt, där du sover. 

Sätter sötsug in när du är uppe på natten är det förmodligen för att du är trött. Tillfälligt kan detta motas bort med t ex kaffe, ginseng eller krom men på sikt är det klokast att öka sovtimmarna. 
  • astro
    yena89 skrev 2011-06-20 09:49:54 följande:
    Ja du har väl fått en friskare kropp så myggorna och fästingarna tycker om dig Sen kanske du gått ner i vikt och fästingen tänker "uuuuhh sexy baby, henne ska jag mummsa på" ;D

Hahaha ne men aa, jag vet inte, kan ha med kosten att göra, men det kan va annat också.

Sen ni med hund/katt som har problem med fästingar. Våran hund hemma har alltid haft en massa festingar men sen köpte vi ett bärnstens-halsband och sen dess inte en enda fästing. Tror det hjälper på katter också.
    Det måste vara äkta bärnsten. Visst det kanske kostar en slant men det är naturligt och påverkar inte hunden på något sätt. Grejen är att stenen sänder ut energi som fästingarna inte gillar alls ^^

Mvh, tjejen som växte upp med naturfreakar hahaha
    Lustigt, när jag äter riktigt strikt LCHF blir det tvärtom - jag får inte ett nyggbett och inga fästingar heller.

Mystiskt. 
Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**