• astro

**Den stora feta LCHF-tråden**

Beckaa skrev 2011-06-25 00:17:54 följande:
    Tack för era svar! Jo, jag vet att jag egentligen inte alls behöver tappa vikt, men trivdes bättre med att väga 51 än vad jag gör på 54. Jag saknar mina magrutor. Å andra sidan vet jag att det är världens största i-landsproblem, men jag tycker verkligen att det är jättejobbigt att inte längre ha möjligheten att styra min vikt med kost och träning som jag kunde göra innan jag blev sjuk.

Ibland kan jag tänka att jag är ju smal så vad spelar det för roll egentligen, men andra stunder spelar det enormt stor roll. Jag har fått ett osunt förhållande till mat och vikt innan jag diagnostiserades och förstod varför jag haft så svårt att hålla vikten, vilket jag kompenserat med att äta lite och träna mycket. Kanske sitter det i huvudet alltihop, att jag bara saknar att ha kontroll..
    Ibland vet jag inte vad som är varken lättast eller klokast, att försöka tappa två kilon eller att acceptera läget...

hoppas att ni haft en trevlig midsommar allihop!
    Jag har en tanke ...
    om du lägger din kost mellan LCHF och LCHP så kanske inte kilona försvinner men däremot borde du ha en juste chans att få tillbaka magrutorna. Skulle rekommendera att du fyller ut kosten med blandad fisk, mer nötkött, fågel. Ge det sedan ett par månader så ska du se att en allmn känsla av hälsa återvänder och det är var jag egentligen tror att du behöver. 
  • astro
    9Kärleken6 skrev 2011-06-25 12:51:51 följande:
    Jo tack den har varit lugn och bra. =) Min man jobbar hela helgen. Men jag är glad för att vi ändå fick uppehållsväder så det har varit mycket tid ute med barnen, precis som det ska vara.

Din då?

Hur länge har du kört LCHF och vilka resultat har du nått?

Jag funderar på vad ni äter till frukost? Förra gången vi körde så bakade vi många olika slags bröd. En del godare än andra. Vi åt också mycket ägg. Men nu är det så att vår yngsta dotter är allergisk mot ägg. Hon är 3 år så det är lite svårt att äta ägg och förklara att hon inte får smaka. Och maträtter som innehåller ägg går ju då inte heller. Vill inte göra det krångligare än nödvändigt eftersom barnen ska ju äta precis som vanligt. Tips? 
    Bröd har avigsidan att man behåller smaken för mackor. Särskilt i början av kosten är det bättre att undvika saker som ser ut som eller smakar som "vanlig" mat.

Frukost utan ägg - vad sägs om sallader? Feta förstås och rika på kött eller fisk (eller ost, eller oliver). T ex kycklingsallad, tonfisksallad, grekisk sallad. Lätta att göra kvällen innan.

Samma sak gäller soppa, andra alternativ är bacon, kallskuret kött, bra korv, cheesemelt (ost smält och blandad med kryddor och/eller creme fraiche).

Barnen blir f ö mycket piggare i skolan om de slipper kolhydrater till frukost. Även om de äter blandat i övrigt är en frukost på fett/protein idealiskt. När vi testade det första gången (ett tag innan vi upptäckte LCHF, vi skulle bara visa barnen hur frukostar kan se ut i olika länder) så märktes det direkt, kall kyckling, böckling etc gav pigga barn och flingor gjorde motsatsen.
  • astro
    9Kärleken6 skrev 2011-06-25 13:28:25 följande:
    Astro: Tack för dina tips. Måste komma in i tänket igen, så tips är ovärderligt. Det där cheesemelt blev jag lite nyfiken på. Kan du beskriva det mer?  

Bra tänk där om barnen. Från början är det nog bäst om de får den frukost de är van. Men blir de nyfikna på vad vi äter så så klart ska de smaka.  
    Våra ungar tyckte det var jättekul när vi fick för oss att köra "internationella frukostar". Tanken var att resa jorden runt s a s fast vid frukostbordet. Vi började med Grekland vill jag minnas
    Fast då hade barnen väldigt varierande frukostar redan innan p  g a att smaken går isär så mycket i familjen. Det gör den fortfarande. I nuläget äter de fem barn som är stora nog för frukost följande:
    1) Kallt kött eller omelett med bacon.
    2) Majs.
    3) Bacon, kallt kött eller lax.
    4) Toast med massor av ost.
    5) Korvskivor, hårdkokt ägg, äppelklyftor.
    (Det är barn 1 och 3 som äter LCHF, övriga är blandkostare.)

Cheesemelt är jätteenkelt. Man tar en billig ost (jag gillar gouda), skär den i bitar (kanske tre gånger så stora som normala ostkuber som man sätter på tandpetare) och smälter den. Snabbast är mikron. Jag brukar fylla en skål som är ungefär som en djup tallrik. Sedan rör jag om efter ca 1 minut, mikrar lite till tills osten är en massa, blandar i kryddor och en halv till en dl creme fraiche, och mikrar tjugo sekunder till ungefär för att få alltihop varmt, rör om, klart! Som tillbehör räcker detta vanligen till fem personer.

Supergott till grillat kött men helt klart ätligt för sig också bara man gillar ost  
  • astro
    Anna 733 skrev 2011-06-28 10:54:31 följande:
    Hjälp! Behöver tips...

Jag har knasiga jobbtider, slutar 23.30 om kvällarna. Brukar ha med mig mat som jag äter vid 6-7 på kvällen men jag blir sugen/hungrig en omgång till innan jag slutar och skulle behöva tips på något litet att knapra på. Försöker hålla mig borta från TY, som jag för övrigt älskar, och annat med 'dolda' kh. Ölkorv och gräddost funkar någon gång ibland, men inte varje kväll...

Ge mig tips! :D
    Hårdkokta ägg, kokosbröd, kall kyckling, knaperstekt bacon, kycklingchips ...?
  • astro
    Anna 733 skrev 2011-06-28 11:21:37 följande:
    Ägg! Så självklart... Värmeslag i hjärnkontoret! Skyller på det... Men kycklingchips? Say what now?
    Jätteroligt godis utan kolisar. 

Stek ett par kycklingfiléer och krydda lite sparsamt.
    Skär så tunt du bara kan.
    Lägg de tunnskurna bitarna i en långpanna, gärna på bakplåtspapper, och rosta på svag värme tills de torkat och blivit knapriga.
    Chips!
    Goda att dippa dessutom  
  • astro
    Milliemolly skrev 2011-06-29 09:38:09 följande:
    hej! Jag har tappat 14 kg med LCHF + träning.

Jag kör enkelt: ägg, fisk, kött och ost Lägger till lite isberg ibland. Jag har hållt på i ett halvår och inte tröttnat. Nackdelden är att det blir dyrt att handla (mycket i charken) men det var dyrt med mitt snask också.

Jag kan även tillägga attjag var värsta kolhydratmissbrukaren förut.

Pasta i stora lass, klyftpotatis, mackor, frallor, bröd, socker i alla former, kakor osv.

Det går! Lycka till alla som funderar på att börja!
    Grattis och tack för det uppiggande inlägget! Bra skrivet!
  • astro
    Anna Engström skrev 2011-06-29 20:30:57 följande:
    Hej!

Jag undrar om någon känner till en bra LCHF-receptbok som innehåller, mängder av förslag på frukostar, mellanmål och vardagsmat? Inga konstigheter etc utan de här klassiska rätterna i LCHF-tappning. Spaghetti och köttfärsås, fil och flingor etc

Tack på förhand!
    Nog knepigt att hitta en sådan bok. Vissa rätter är ju väldigt svåra att ersätta (som fil och flingor, klart man kan äta creme fraiche och linfrön t ex men ... njä ...)
    Frågan är också om inte hela idén går lite emot den grundläggande tesen att man ska äta naturligt och inte efter traditionerna; något som åtminstone många på LCHF skriver under på. Det verkar dessutom lättare att hålla LCHF om man inleder sin dag med pannbiff än om man inleder med något mer frukostlikt som t ex youghurt och bär. 

Men någon annan kanske har ett boktips ändå? 
  • astro
    Mitka79 skrev 2011-06-29 22:53:38 följande:
    Ok nu är jag här igen, har ätit lchf i 2 dagar. hoppas jag iaf ;) inte det lättaste i början att veta om man gör rätt.
    Har lite mer frågor till er som kan;)

¤ Efter hur lång tid märkte ni att ni inte va hungriga som innan med kolhydrater?
    Väger o räknar ni ihop Bara kolhydraterna, eller proteinet o fettet med?

¤ Tyckte det verkade lite bökit men kom ju på att jag skrivit dagbok på nätet innan med lågkalorikost o då gick det jättebra så kommer nog funka för mig att skriva. MEN vilken dagbok på nätet tycker ni är bäst??

¤ Och det här med att man ska kolla att kolhydr är under 5gr per 100gr...
    men om ngt är 8gr... kan man då tex ta 50gr av det livsmedlet så blir det ju bara 4? haha lurar mej själv lite nu va.....

¤ tycker just det e lite svårt. vill ju iaf kunna äta lite jordgubbar nu på säsong.. när ni komponerar ihop en lunch räknar ni varje ingrediens hur mkt kalorier den har då o sen lägger ihop under dagen?

¤ Som nybörjare är 40 kolhydrater per dag ok? det har jag väl kört nu, men har ingen som helst aning hur jag ligger med fettet. Känner mej iaf hyffsat mätt;)

Ursäkta om vissa frågor verkar dumma, men är som sagt Nybörjare.
    Visst kan man unna sig en och annan jordgubbe. I min erfarenhet är tre saker viktiga då:

1) Ät dina sötsaker EFTER en stor, fet måltid och helst sist på dagen. Aldrig först kolhydrater och sedan annat.

2) Ät så du blir nöjd och låt det räcka med det. Hellre frossa i jordgubbar en kväll än äta några här och där. (även om just bär fungerar ganska bra för rätt många till skillnad från frukt).

3) Se upp så inte undantaget sprider sig till nästa dag. En kväll med t ex sött vin får inte följas av en felaktig frukost. Det är viktigt att nästa dag är riktigt sund med gott om fet mat. 
Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**