• Sigrid

Usch, skriv inte att smöret håller på att ta slut. Jag MÅSTE ha osaltat smör idag. Sonen ska ha kalas och det behövs till tårtan (inte LCHF, men är det kalas så är det).

Trist att bönderna inte får betalt så att de kan fortsätta. Konsumenterna skulle säkert fortsätta betala även om det blir dyrare, hellre det än att det försvinner helt.

• Sigrid
    FruLeskinen skrev 2011-09-16 14:45:34 följande:
    Hej hej!

Ny LCHF:are! Jag började lite smått nu denna vecka o kommer ge detta en chans. Ja körde VV innan men som hetsätare så funkar de inte o va småhungrig hela tiden. Nu e ja ju MÄTT hela tiden.

Hur ser er matvardag ut? Tips på frukost middag och mellis.

Vad har ni hemma i kyl, frys o skafferi. Gör gärna en lista.

Läser o suger åt mig!

Hur ska man hålla igång detta? Ränknar ni antal kolhydrater per dag eller kollar ni bara så det ni äter innehåller max 5 kolhydrater / 100gr?

Mvh Heidi

Kommer säker fråga massor!
    Kolla in den här tråden för tips på mat (där kan vi skriva upp vad vi äter till frukost, lunch och middag:
    www.familjeliv.se/Forum-24-64/m60949725.html
  • Sigrid

Idag blev en riktig sockerdag.
    Sonen har haft 6-årskalas  och det har blivit tårta och bulle (även för oss vuxna) och jag känner direkt att sötsugen sätter in. Så nu är det bara att se till att inte äta mer medans jag redan är igång (jag är expert på att äta bara lite till och sen lite till när jag ändå har ätit helt fel). Kvällmaten och planeringen inför veckan är i alla fall bara bra mat. Frågan är vad jag ska göra av all tårta som blev över...?  

• Sigrid
    Habaladabala skrev 2011-09-18 18:03:02 följande:
    Kan ni hjälpa mig reda ut en sak?

Om man "fuskar" en dag och äter kolhydrater (t ex en vanlig vit macka) borde man då äta lite mindre fett just då eller kompensera det med ännu mera fett?
    Jag menar alltså inte att man ska ta lightprodukter eller annat skit då utan mer om man kanske borde ha lite mindre smör på mackan och kanske skippa grädde i kaffet just då eller borde man ta 3 gånger mer av smör och grädde för att kompensera?
    (Om man mest är ute efter att gå ner i vikt alltså¨..... )

Faile skrev 2011-09-18 18:09:42 följande:
    Jag vet inte hur man "ska" göra, men jag äter på som vanligt efter fusket.

När jag fuskar blir jag oerhört sötsugen efteråt, så jag ser till att äta som vanligt för att hålla mig mätt och därmed kunna stå emot ännu mer fusk.

Har också funderat över detta. Moiraines svar tycker jag verkar jättebra, det borde ju se till att bli ordenligt mätt efterråt så att man inte frestas att äta mer kolhydrater p.g.a. sugen.

• Sigrid
    Husali skrev 2011-09-19 12:11:57 följande:
    Är heeelt fascinerad över att jag fortfarande är mätt, efter frukosten vid 7.30. Det känns som ett mirakel, och jag tror knappt det är sant.

I vanliga fall, om jag äter frukost runt den tiden, så måste jag äta frukost en gång till före lunchen. Blir svälthungrig runt 10-snåret.

Men inte nu. Vilken lättnad. Jag är imponerad.

Ska nu fixa lite bacon och äggröra till mig och sonen. Sen gissar jag att jag står mig på den till kvällsmaten, vid 17-tiden.

Det är häftigt när man får en aha-upplevelse.
    Samma upplevelse för mig. Jag äter frukost ca kl 7 på morgonen och tidigare blev jag vrålhungrig igen runt kl 10. Med LCHF håller jag mig mätt mycket längre.
  • Sigrid
    Emmeliina skrev 2011-09-19 12:20:21 följande:
    Här är en som hållt på med LCHF i två veckor nu. Har inte många kilon jag vill gå ner, bara 5-6 kilo ca men jag får kämpa ändå :) 
    Födde min dotter för 6 månader sen men mina grav kilon försvann på 2 veckor så nu är det dem där kilona som var där innan jag var gravid som inte rikitgt vill bort :P

Jag vägde mig för första gången igår på dem här två veckorna o då har jag gått upp 1 kilo!!! Blev helt förtvivlad för jag har inte fuskat en endaste gång! Och har kollat kolydrater i allt jag ätit o ätit frukost, lunch, middag. Brukar det vara så i början att man går upp innan man går ner?

Har varit lite dålig på att röra på mig också, men tanken är att jag ska ut o gå med barnvagnen varje dag. 
    Vikten kan variera mycket från dag till dag. Mät dig istället (ex. midja, stuss, lår) så kommer du att se skillnaden. Sen kommer nog kilona så småningom. Ge inte upp!
  • Sigrid
    Emmeliina skrev 2011-09-19 13:19:13 följande:
    Ja mjölkprodukter använder jag nästan aldrig. Nån gång äter jag naturell yoghurt till frukost eller keso. Men annars inget.
    Ja jag får nog mäta mig också, det har jag faktiskt glömt! Egentligen kvittar det ju vad vågen säger så länge kroppen "formar" sig rätt :P

Ska baka knäckebröd i veckan tänkte jag. Har väldigt svårt för att äta bacon på morronen, det får mig nästan att spy. Jag måste börja med något lite lättare så eget bakat lchf knäcke o massa massa pålägg får det bli istället :P 
    Har du testat makrill i tomatsås? Det började vi med förra veckan och äter kokt ägg till, det var faktiskt jättegott. Kokar ägget dagen innan och äter det kallt till den kalla fisken. Tips om du vill ha något annat än bacon.
  • Sigrid
    Livsviktig skrev 2011-09-19 13:35:47 följande:
    Det kör jag också med ibland, jättegott! Lägger gärna till en klick majonäs eller creme fraiche för fettet och mättnaden. :)
    Majonäs eller creme fraiche till ska jag testa, tack för tipset.
Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**