**Den stora feta LCHF-tråden**
Ska göra rättikagratäng idag. Har hittat två olika recept. I det ena ska rättikan kokas i vatten, sen ska man koka upp grädde vid sidan om.
I det andra ska rättikan kokas i grädden, vilket jag inbillar mig gör att gratängen blir krämigare.
Vad tror ni, eller ännu bättre, någon som vet?
En fråga till. Såg här ovanför att någon åt turkisk yoghurt till frukost, och såg mängden 1½ dl i texten. Seriöst, får ni i er det? När jag äter turkyoghurt till frulle så äter jag typ två matskedar, max tre, utblandat med lika mycket grädde. Det blir jag proppmätt på. Skulle omöjligt få i mig 1½ dl yoghurt.
Jag är ny i gamet, så jag kanske gör fel, eller äter för lite. Men jag blir verkligen proppmätt på det, ett par hallon, lite linfrön och två kokta ägg.

Om man kokar i grädde så använder man samma grädde till gratängen. Jag valde inte att göra så eftersom det gick åt mer grädde till kokningen än vad jag använde i gratängen där rättikan kokades i vatten. Även om grädde är tillåtet så väljer jag gärna en mindre mängd om jag kan och äter mig mätt på kött, fisk, fågel eller ägg istället.
Så välj vilken metod du vill.