• Sigrid

**Den stora feta LCHF-tråden**

Faile skrev 2011-09-26 09:52:44 följande:
    Idag blev frukosten en stor biff med kryddsmör. Inte så vanligt, men väldigt gott
    Låter riktigt gott och mättande.
  • Sigrid
    Husali skrev 2011-09-26 11:13:47 följande:
    Jag har nog knappt haft i en halv tesked. Häll i pyttelite åt gången, och låt det koka lite. Om du sen vill ha den ännu tjockare så har du i yttepyttelite till.

Du förstår säkert hur jag menar... Haha.
    Tack, det ska jag testa. Fiberhusk finns ju alltid hemma så det är ju smidigt att kunna använda det. Dessutom innehåller det inga kolhydrater vilket är toppen.
  • Sigrid
    Habaladabala skrev 2011-09-26 19:07:03 följande:
    Smart, har man coleslaw till behöver man inte ens tänka på nån sås, det är annars det svåraste...

God sås till fisk är denna romsås (om man gillar rom):

2 dl creme fraiche
    1/2 burk röd stenbitsrom
    Dill efter smak

Blanda allt. Gott och enkelt.     
  • Sigrid

Åh... jag hoppas jag får tag i smör. Min man fyller år i dag och i helgen ska vi fira lite med några nära släktingar. Jag skulle så gärna vilja baka något gott (LCHF förståss ).

Hur har ni det med smör i era affärer? Är det helt slut?

• Sigrid

Måste fråga er.

Jag veckohandlar och det betyder att det jag köper ska hålla i en vecka hemma. Jag har problem med blomkålen som lätt blir lite dålig om jag planerat in blomkål till sista dagen innan ny handling.

Så nu undrar jag om jag kan förvälla blomkålen och frysa in den i buketter? Går den i så fall att koka som vanligt efteråt? Kan man ugnsbaka den blomkålen efter frysning? Det skulle vara så smidigt.

Och om det nu går, hur förväller man blomkål? Koka 5 minuter, eller?
    Jur länge håller den i frysen?      

• Sigrid
    Postis skrev 2011-09-28 19:29:50 följande:
    Eller också ändrar du om i matplaneringen och äter blomkål i början av veckan istället.
    Jo, jag har testat alla varianter. Men det vore smidigt att kunna göra det när man vill.
    Dessutom skulle det kunna vara bra att bunkra upp frysen när blomkålen är som billigast. 
  • Sigrid
    Loreena skrev 2011-09-28 21:16:36 följande:
    Det går att förvälla och frysa in blomkål, det är ju så de gjort med de frysta grönsakerna man köper i affären,
    Tack!
  • Sigrid
    Louella skrev 2011-09-29 09:31:05 följande:
    Detta är bevis på att lchf funkar: har alltid räknat kalorier, även med lchf även om jag vet tt det inte ska behövas. Kan lisom inte bryta den vanan och tycker det är ett bra sett att hålla koll. För ett tag sen åt jag 1600 per dag men fuskade med en skiva bröd till frukost, annars bara lchf mat. Vikten stod still. Nu har jag skippat den brödskivan men äter mer kalorier, 1800 om dagen och nu har jag nått min målvikt! Fantastiskt, och bevisar ju verkligen att "kalorier in, kaloriers ut" inte är hela sanningen...
    Härligt!
    Grattis!
Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**