• Kaya

**Den stora feta LCHF-tråden**

Vad nu??? Har tråden slutat spotta fram 100 inlägg i timmen? Jag misstänker att ni allihop sitter och pladdrar på Facebook istället??!! (svikare! )

Tänk att man kan lära sig tycka om något så egentligen läbbigt som äggmjölkslatte. Trodde jag aldrig. Men nu är jag inne på min andra kopp idag! En omgång tidigt i morse (på en klick kokosfett och en äggula + hett vatten och starkt kaffe) till två rostade mackor av LCHF-valnötsbröd med god stark ost, god extrarökt skinka och isbergssallad (GOTT GOTT GOTT!!!) och en likadan omgång nu när jag äntligen har fått iväg barn till dagis och skola, fixat en ny omgång LCHF-ischoklad (med mint - min favvo) samt laddat tvättmaskinen = dags att börja JOBBA!

Till lunch lär det blir en omelett med extra mycket äggvita för jag kan ju inte kasta äggvitorna som blir över när jag gör äggmjölk. Hur gör ni?

K

• Kaya

AHA... man kan ha äggvitan med i äggmjölken alltså?! Blir det inte... mysko? Jag vet inte varför men jag har väldigt lätt för att äta rå äggula (t ex i löskokta ägg) men desto svårare för rå äggvita (vitan måste vara fast på mina löskokta ägg)!!!

(Dessutom tror jag att det i så fall är gulan som passar till ansiktsmask... den är ju liksom bäst o nyttigast = FETAST på alla vis!)

Lindas recept på äggmjölk med chokladsmak ska jag testa, det låter GOTT. Jag köpte ju faktiskt såna där candereltabletter till torpet i helgen för att jag hade glömt ta med sukrin, och några såna löste jag upp i lite vatten och bakade med och det blev väldigt bra sötma av det.

Jo säkert att alla andra har ett liv offline, ha ha, i så fall startade det livet typ senaste dygnet för innan det rasslade det ju till med fem sidor nya inlägg om man inte var här på några timmar?!

Men det är helt OK för det är så irriterande att inte hinna läsa ikapp....

K

• Kaya
    Southern Belle skrev 2011-04-14 09:26:55 följande:
    Hahahahaha, den måste jag sno!

Jag är förlossningspedagog och håller förlossningsföreredande kurser och föräldrautbildningar samt enskilt förlossningsstöd (doula). Här kan du läsa mer om det www.mammastudion.se

Kaya - Äggvita sägs vara sammandragande och funkar kanske om man känner sig lite plufsig nån morgon, typ dagen efter.. Har ej testat dock men i övrigt håller jag med dig om att gulan borde vara nyttigare!
    Åh, då ska jag smeta ut en massa äggvita över magen, rumpan och låren!

Förlossningspedagog! Det var inget vanligt svenssonyrke. Vad intressant, när jag födde mitt första barn i USA var det mycket snack om de två extremvarianter som finns där, antingen föda hemma med rökelse och meditation och en doula vid sin sida (och de andra fem barnen lekande runt omkring ), eller på sjukhus med förlossningsläkare och sjuksköterskor runt sig (så gjorde jag, även under graviditeten var det läkare man fick träffa). Här i Sverige verkar det vara någon typ av mellanting som gäller, barnmorskor är ju liksom lite mindre "sjukhusaktiga" än andra som jobbar inom vården...

Fördelen var att man kunde få lite knark när man födde på sjukhus i USA så den förlossningen var himmelsk (jämfört med nr 2 hemma i Sverige). Däremot lustgas, när man frågade om det skrattade de och sa att det var något som hörde 1950-talet till, det hade de slutat med för länge sen...

K
  • Kaya

jucea, jag tänker inte alls skälla för jag har börjar fundera på om även jag måste göra någon sådan justering av min diet för att något ska hända med hullet.

Tydligen är jag van sedan tidigare vid att äta så mycket till varje måltid så jag har svårt att känna när jag är mätt, när jag har fått nog, till och med när jag äter LCHF med väldigt mycket fett (ofta äter jag och äter för att det är så gott och sen efter en halvtimme eller timme känner jag mig obehagligt mätt och "stinn", ungefär som att poletten trillar ner först då i mitt stackars förvirrade aptit-system...?). Och då är det klart att det väldigt lätt bli för mycket kalorier/energi på en dag jämfört med vad jag gör av med! (För, som sagt, trots att LCHF är en hormonell diet och fettkalorier inte sabbar/stör kroppen på samma sätt som carbskalorier så måste man väl ändå i slutändan räkna med NÅGON variant av kalorier-in-kalorier-ut-principen?!)

Däremot har det funkat ganska bra för mig tidigare när jag har kört mer åt GI-hållet att fylla magen med mer grönsaker vid varje måltid så jag faktiskt KAN äta mycket utan att det blir enorma nivåer kalorier/energi.

Sen är jag lite förvirrad också när det gäller animaliskt fett från kött/mejeri. Fram tills nu så har jag ju utan att direkt reflektera över det tagit för givet att det ligger något i den gamla "myten" om "nyttiga fetter" dvs att fett från fisk, avocado, olja, nötter osv är mycket bättre än fett från kött, smör och grädde. Och sedan jag började med LCHF och radikalt ökade intaget av grädde, CF, smör, fläskkött osv så tycker jag att jag också känner mig fläskigare, typ lösare i hullet...?

Hmmm... tål att tänkas på.

K

• Kaya
    Denebola skrev 2011-04-14 09:40:51 följande:
    Hehe, ni som varit med ett tag, visst känns det som att jag är lite av en självutnämnd expert på avidin/biotin samt paprika/C-vitamin? Undrar hur många gånger jag har skrivit om det Tungan ute
    Superbra och superviktigt! Det kanske var något sådant jag hade i bakhuvudet om rå äggvita, jag hade liksom en känsla av att det inte var helt lämpligt att äta, sen tror jag att OM ägget innehåller bakterier av något slag så finns dessa i vitan (har för mig att jag läste att man ska koka äggen så åtminstone vitan är hård när man är utomlands i länder där det finns t ex salmonella).

Och detta får mig att än en gång undra: Hur gör ni med vitaminer? Äter ni tillskott? När jag tänker på hur jag äter nu jämfört med tidigare så är ju min kost extremt mycket fattigare på grönsaker än förut, och innehåller ingen frukt ALLS. Man brukar säga att svenskar inte får skörbjugg för att vi äter så himla mycket potatis, men om man nu helt och hållet slutar äta potatis...?

Om jag kommer ihåg det tar jag en multivitamin, några kapslar fiskolja, en mineraltablett som heter Stressguard och ett par kapslar probiotika om dagen. Men ofta glömmer jag bort det. Och så "fuskar" jag ju med t ex paprika ibland på helgerna, men som sagt, jämfört med mängderna grönsaker jag åt förut är det minimalt!

K
  • Kaya
    Freakofnature skrev 2011-04-14 10:58:01 följande:
    tack så glad att min syster har hjärntvättat mig. Hon har för övrigt gått ner tolv kilo sen oktober, hennes kille gått ner 22 sen oktober. Å dom blir så snygga. Kropparna formar om sig helt och allt sätter sig på rätt ställen. Upplever ni samma sak??
    ehum, nej... tyvärr! Tyckte först att jag hade fått större tuttar, men insåg sedan att kanske hela JAG har blivit lite större, i alla fall "lösfetare"... Men jag ska ge det mera tid, min kropp har nog inte ställt om hormonsystemet riktigt än trots 6 veckor av LCHF, så jag upplever fortfarande inte att jag klarar mig på 2-3 mål mat, är mätt när jag vaknar, blir mätt snabbt när jag äter osv, utan jag äter nog fortfarande för mycket under en dag och därför går jag inte ner.

Men det är otroligt peppande att höra om dig och din syster och hennes kille! Så himla kul! Och vad trevligt när ni träffas, då kan ni bjuda varann på LCHF-fika och utbyta erfarenheter!

K
  • Kaya

PS. Jag har inte sett till den där LCHF-glassen och eftersom vi nyss köpte en glassmaskin så blir det nog hemmagjord glass här även fortsättningsvis. Kaffeglass på LCHF-vis var obeskrivligt smarrigt!!!

vispgrädde
    äggulor
    mascarpone
    vaniljpulver
    superstark shot espresso
    sukrin

=

HIMLEN

• Kaya
    Ellen Botilda skrev 2011-04-14 11:35:15 följande:
    Det där "lösfettet" som kommer upp här då och då brukar för min del betyda viktnedgång.Min kropp blir lösare inte särskilt snygg innan den stramar upp sig och jag känner mej superhet igen. Hoppas det är samma för er andra!
    Hoppas du inte tar illa upp men... jag älskar dig!

K
  • Kaya

southern belle, jag är ledsen, inga mått! Blanda ihop lite av varje (MER grädde och ägg än vaniljpulver och sukrin såklart! ) så det blir en smet och så ner i glassmaskinen...

viktigt med STARK espresso (dvs mycket kaffe och lite vatten)

mascarponen kan man utesluta och bara ha grädde såklart

K

• Kaya

Lycka till med lunchen imorgon Linda, förhoppningsvis hittar du sådant som går att LCHF-anpassa, typ grekisk sallad, salladsbuffé med osttärningar, ägg och oliver etc etc... berätta sen hur det gick!

K

Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**