• Kaya

**Den stora feta LCHF-tråden**

snowsee, vi köpte en från Phillips som hade fått bra resultat i nåt test och den var inte så fasligt dyr, några hundralappar men tänk vad man kan spara pengar på att göra egen smarrig FÄRSK glass av rena råvaror istället för att behöva lusläsa på paketen i affären... och om man nu dessutom håller någon speciell diet kan man ju göra glass som passar perfekt.

K

• Kaya
    vita stenen skrev 2011-04-14 19:46:00 följande:
    Jag tror att jag får i mig alldeles för lite fett. Det enda feta jag egentligen äter är typ ett paket bacon varje dag. Jag vet inte riktigt vad jag ska äta för att få i mig mer.

Frukostarna varierar mellan:

* Ett paket bacon och ev ett ägg till
    * Turkisk yoghurt med blåbär
    * En finn crisp med kokt ägg

Lunch äter jag oftast inte då jag inte är hungrig, men om jag är hungrig äter jag två ägg och skinka

Middagen är det som famijen äter - pasta/potatis/ris odyl. Typ, kycklingfilé, lax/torsk, pannbiff.

Hur kan jag enkelt få in mer fett?
    Mina tips: '
    1. Ät alltid ägg ELLER t ex stekt halloumi till din frukostbacon.
    2. Byt ut en del av den turkiska yoghurten mot creme fraiche eller vispgrädde.
    3. Baka eget LCHF-knäcke och ät istället för FinnCrisp.
    4. Undvik pasta, potatis, ris och ät istället t ex blomkålsmos (med smör/olivolja i och ev lite grädde och/eller riven ost) till kött/fisk
    5. Om du gillar äggmjölk - ett bra sätt att få i sig kokosfett! Annars kan man göra ischoklad på mycket kokosfett och lite mörk choklad, jättegott och MYCKET fett per styck!

K
  • Kaya
    Linda1976 skrev 2011-04-14 20:47:23 följande:
    Alfaalfagroddar 0,3. Hm. Det låter äckligt ändå.
    Mäh, vafalls, det är ju APGOTT med groddar! *skriver upp på inköpslistan*
  • Kaya
    The Kittycats skrev 2011-04-14 20:09:47 följande:
    Vilka mandlar har lägsta antalet kh/100?
    Jag har alltid köpt Eldorados med 5,5 g. Men idag kom sambon hem med några påsar från Eldorado och nu har plötsligt antalet kh stigit till 13,5 g...?! Det är rätt stor skillnad... Obestämd
    Jag är mycket misstänksam. Jag har VÄLDIGT svårt att tro att det verkligen skiljer så mycket i andel kolhydrater mellan olika märken när det är samma nöt eller frö eller vad som helst. Kolla bara på kokosflingor, det är ju löjligt, allt från typ 1/100 till 15/100 har man sett... samma med mandlar, valnötter osv.

Visst kan man tänka sig att vissa vegetabilier skulle kunna innehålla mer eller mindre kolhydrater per 100 gram beroende på när de är skördade eller så, eller hur mogna de är (mogna bananer innebär snabbare carbs än gröna, men är det MER carbs...?), men då borde det ju inte skilja mellan MÄRKEN, utan snarare mellan enskilda skördar eller årstider...!

Jag är skeptisk. Och lite missnöjd, för man önskar ju att näringsdeklarationen på livsmedel ska vara 100% SANN och pålitlig...

Vad säger ni?

K
  • Kaya
    Linda1976 skrev 2011-04-14 17:51:21 följande:
    Antingen lchf-pizza eller fläskpannkaka. Sambon - den svikaren -tänker göra vanlig pizza, men jag ska INGET ha. Han lowcarbar m mig, men äter samtidigt chips och pizza lite då och då. NOT SO LOW CARB; motherfucker!! Vill jag skrika. Men det gör jag inte, eftersom jag är en älskvärd person.

Men lite jobbigt när han inte tar det på allvar, utan frågar om jag vill ha chips. Eh. Nä!!! 
    Ha ha! Kan inte låta bli att skratta lite åt detta. Män är sig lika. Min man äter gärna av alla smarriga läckra LCHF-rätter som jag lagar, typ kött och fet sås tackar väl ingen karl nej till, men att för den skull skippa potatisen, ölen, mackorna? Inte en chans. Eller för den delen tvinga i sig typ kokosfett (som han avskyr), eller försöka låta bli att ha mjölk i kaffet när det är det bästa man vet.... nej nej nej, han tycker jag är galen som typ inte äter exakt det som faller mig in varenda sekund....

K
  • Kaya
    Deliverance skrev 2011-04-15 01:05:48 följande:
    OT, men jag kände att jag ville tipsa lite ang. det här med IBS och medicinering då vi verkar vara ett par stycken här i tråden med IBS.

IBS medicineras inte bara med antidepp, utan det finns även fler mediciner man kan prova sig fram med. Den antidepp som skrivs ut mot IBS är oftast inte beroendeframkallande som många antidepp idag är, och oftast är den antidepp som används mot IBS en antidepp medicin som funnits väldigt länge och som inte används lika flitigt idag mot depressioner då det kommit många nya antidepprissiva mediciner mot det.

Jag har provat antidepp mot min IBS (har svår IBS men som jag lyckas hålla på en stadig nivå idag med LCHF och medicin), men det hjälpte inte mig överhuvudtaget. Jag var också väldigt tveksam till en början att ta antidepp, men det gäller att man läser på en hel del..
    Idag äter jag gallsyre medicin mot min IBS, och jag mår så himla mycket bättre! Samma medicin jag äter äts av ganska många som har IBS-D (D=diarré) och det är många som blivit hjälpta av den.

Som du och dom flesta med IBS säkert vet så finns ingen medicin mot IBS, utan man får prova sig fram som en försökskanin Rynkar på näsan
    Jag vet inte vad du har för IBS och hur allvarlig den är för dig, men jag personligen kunde och vågade inte gå utanför dörren för ett halvår sen. Idag, med min medicin, kan jag göra allt jag inte vågat på 4 år..

Vill inte på något vis vara spydig utan jag vill bara berätta och förklara (om du inte vet det) att det finns andra behandlingar mot IBS och inte bara antidepressiva medel att använda. Jag själv äter inte antidepp idag, utan bara medicin mot gallsyra Solig

Kram, och krya på dig!
    Snälla berätta mer om dina besvär och medicinen mot gallsyra?! (Vad heter den?) Jag har problem med smärta som kommer och går och har haft återkommande "anfall" under många år, högt upp under revbenen nånstans både på ryggsidan och fram mot mellangärdet, ibland strålar det upp i bröstet... Har just kollat njurarna och de var helt OK, annars misstänkte jag stenar/grus eller någon annan typ av njurproblem. Kan det vara IBS alltså???

K
  • Kaya
    Mamma till två mirakel skrev 2011-04-15 10:07:08 följande:
    Fy va det har gått dåligt för mig senste veckorna...har ju börjat hård träna sista 2 veckorna nu och det funkar verkligen inte med den här kosten för mig då...ingen ork eller energi alls! :-O
    Jag har väl mer gått åt GI metoden hållet nu och DÅ börjar det hända grejer igen!!
    Mkt träning och liiite mer kolhydrater än enl LCHF så börjar kilona släppa igen och orken är tillbaka Skrattande
    Konstigt va???
    Detta är precis vad jag misstänker funkar bäst för mig också. Mycket träning och GI-tänk är det som har funkat för mig tidigare. Nu med LCHF går träningen (i a f löpningen) tyngre och jag har inte tappat något i vikt på 6 veckor... men har lovat mig själv att ge det TID, minst två månader, så lite till i alla fall innan jag börjar äta grönsaker i mina vanliga kopiösa mängder igen!

K
  • Kaya
    Deliverance skrev 2011-04-15 10:10:34 följande:
    Oj, om jag ska berätta om mina besvär så kommer nog 99% att lämna den här tråden

Jag vet inte och jag vågar inte säga om du har IBS eller inte, för IBS kan utspela sig så olika för olika människor..
    För att förklara lite kort om min IBS så sitter mitt onda i magen, oftast under naveln och när jag får kramper i magen så gör det ont under naveln och strålar ut mot båda sidorna, oftast med ett väldigt långt toa besök efteråt då magen krampar så mycket att jag inte kan eller vågar röra mig. Vill inte förklara närmare just här då folk säkert inte blir så glada Oskyldig
    OK, då är det som jag misstänkte att IBS handlar mer om besvär i nedre delen av magen, med symptom som gör att man får springa på toa... Min smärta är högre upp, nästan uppe i mellangärdet/bröstet och bak i ryggen (ibland känns det som "håll", ibland mer molande, ibland stickande smärta som en kniv under revbensbågen ), och verkar frikopplat från "toabestyren"... men jag tänkte när du skrev om GALLSYRA att det kunde ha något samband, gallan sitter väl där uppe nånstans...? Vad heter medicinen du äter?

K
  • Kaya
    Deliverance skrev 2011-04-15 10:45:22 följande:
    Alla kan ju ha olika svår IBS, och IBS kan ju även vara det omvända mot diarré, dvs förstoppning.
    Jag vet inte om IBS BARA visar sig med det onda i magen/tarmarna eller om det kan göra ont högre upp.

Ang. gallsyra. Medicinen jag äter heter Lestid, det finns en till som heter Questran. Båda medicinerna fungerar på samma sätt, och vad jag har läst och förstått så är det många som äter en av dessa två.
    Lestid (och Questran) binder gallsyrorna i tarmarna så att dom utsöndras med avföringen istället för att tas upp i blodet, fast i mitt fall så ligger förmodligen gallsyrorna kvar i tarmen och irriterar/fräter så att det gör ont.
    Aha OK, i mitt fall gissar jag nästan att det liksom är nånstans i närheten av gallblåsan som smärtan sitter, inte längre ner i systemet... hmmm

Jag har ont NU, började igår och gick inte över under natten (vilket det brukar göra), det är därför jag tjatar så om detta just idag... ibland går det flera månader mellan "anfallen" spå jag nästan hinner glömma hur obehagligt och jobbigt det är (nu var det t ex LÄNGE sen)... men när det väl kommer... USCH!

K
  • Kaya
    Clanica skrev 2011-04-15 12:22:28 följande:
    Håller med. Blev så paff när jag såg programmet.

Jag är så sjukt chokladsugen!! Det är "den" tiden i månaden och allt påskgodis på alla affärer formligen skriker åt mig -"Ta hem och ät upp oss"

Suget har varit stort i flera dagar så nu pallar jag snart inte längre...Blä.
    Igår gjorde jag världens godast ischoklad som man "får" äta!

Kokosfett (en rejäl klump)
    2.5 ruta 70%-ig mintchoklad
    4 rutor 90%-ig choklad

Jag smälte först kokosfettet, sedan chokladen i det smälta fettet, hällde i ischokladformar och sedan var jag helt SALIG över den goda smaken så jag moffade i mig halva satsen igår, plus 1-2 rutor choklad till av båda sorterna... dvs totalt ca 60 gram mörk choklad på en och samma dag... OJ då! (men det var mensens första dag så OK)

K
Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**