• Kaya

**Den stora feta LCHF-tråden**

jucea, det jag undrar är om det kan vara lite som med träning. Dvs att man kan få snabba resultat om man ändrar något, men efter ett tag blir kroppen van och då hamnar man på en platå och måste "chocka" kroppen med en ny förändring för att fortsätta få resultat? Dvs vissa kroppar vill tydligen hålla fast vid sitt hull och då lär sig kroppen klara av att förbli lite mullig även på fett/protein, trots att man har "avgiftat" den från kolhydrater?! Hmmm

K

• Kaya
    missypissy skrev 2011-04-08 10:46:13 följande:
    Men... bara halva mitt inlägg kom med, vet inte vad jag gjorde.

Så här har jag tänkt:

Förrätt: Zucchiniplättar med en topping av räkor, avokado, paprika, chili och vitlök

Varmrätt: Helénes kyckling (din länk funkade inte riktigt ) eller sesampanerad kyckling typ den här, med stekt broccoli, blomkålsmos och kanske nån tomat- och getostsallad

Efterrätt: Vaniljpannacotta med hallonsås och nötflarn

Det tror jag blir en höjdare, enkelt att förbereda också (så jag har tid att storstäda min röriga lägenhet också! )
    jeng skrev 2011-04-08 10:25:32 följande:
    Åhhh, TACK!
    Vad glad jag blir!!!

Och vad tråkigt att du har varit med om samma skit, men så skönt att du också har tagit dig därifrån nu!!

Jag går och hoppas och hoppas på att det ska vara ett skutt neråt på vågen nu när mensen tar slut! Så att jag kan få känna att den här metoden faktiskt fungerar för mig!! Det hade varit helt underbart!
    Ja, det är ju för jävligt med psykisk ohälsa, men jag är starkare nu efter allt jag har gått igenom, och jag hoppas kunna använda min erfarenhet för att hjälpa andra! Har några projekt igång men vi får se vad det blir av det!

Jag håller tummarna för dig, och hoppas att det går neråt igen när "mensvattnet" försvinner ur kroppen!
    Men himmel, din meny låter helt underbar!!! (många av mina absoluta favoriter är med, typ avocado + räkor, blomkålsmos, tomat/getost... aahhh mums) Snälla lägg in recept på nötflarn i recepttråden!

K
  • Kaya
    joller skrev 2011-04-08 13:54:56 följande:
    Nallbjörnis;  Gud va kul att du nått ditt mål, bra kämpat!!

Ja du kanske inte ska fortsätta för att gå ner mer, då du säkert är alldeles perfekt där du är nu... men om inget annat så fortsätt för att du mår bra av det... lite fusk, vem gör inte det oavsett vilken kosthållning man har :P Vi människor är bra på det där med att fuska :D hihi
    Ja omgivningen är alltid lika rolig när dom ifrågasätter allt... varför gör du si och varför gör du så? och för MIG hjälpte det att bara röra på mig lite mer.. osv osv.. men men.. bara att strunta i:P hihi..

Grattis återigen och lycka till med fortsättningen! :D

Kaya;

okej, men det kan vara bra att veta så man inte känner isg dum för att man vill äta oftare.. :)
    Men hur tycker du att denna kosten funkar för dig?? Och fungerar det för dig nu när du äter 4 ggr istället för 6??
    LCHF-kosten funkar bra för mig på så vis att jag håller mig någorlunda mätt och nöjd på mina 4 (ibland 5) måltider om dagen med mycket fett, lagom mycket protein och bara lite kolhydrater (när jag har ätit mer "vanlig fitnesskost" har jag ofta haft känslan av en glupande aptit, det finns liksom ingen botten...). Jag tycker min hy är bättre (har haft mycket problem tidigare med acne osv) och min mage är lugnare. MEN jag går inte ner i vikt - inte än i alla fall. Har varit igång 5 veckor.

K
  • Kaya
    LillaMiss Piggy skrev 2011-04-08 18:32:59 följande:
    Nu har jag hittat hit. Har 30kg övervikt. Har viktväktat för men inte sett nån större resultat. Testar lchf och se om det funkar bättre. Har hittills kört det i en vecka och gått ner...... 1 gram hahahahahahaha

Nått gör jag tydligen fel. Ni får jättegärna hjälpa mig på traven här. Jobbar på förskola så jag har inte tid att gå ifrån och fixa en lunch eller mellanmål som ensamstående har jag varken tid eller ork att stå och laga matlådor varje kväll

KAn ni tipsa om lätta och goda mellanmål/lunch?

Som här kan  en dag se ut:

F: Omellet med lite olja
    L: köttfärsbiffar m fetaost tzatziki
    Mellis: Keso med nötter
    M: gratinerad zuccini med köttfärs

What am I doing wrong?
    Jag tror inte att du gör något "fel" - din mat ser ju jättebra ut! Jag har själv varit igång drygt FEM veckor och inte börjat gå ner än... det verkar helt enkelt inte vara en "snabbfix" för alla. Håll ut!

Jag har ofta mat med mig till jobbet och på tåget. LCHF-pannkakor/våfflor/plättar med riven ost har det blivit en hel del av för mig...

Lycka till!
    K
  • Kaya
    P28 skrev 2011-04-09 12:11:22 följande:
    Vad har ni för sötningsmedel i bountysarna? Jag tyckte inte om dem när den kalla smaken från sukrinet är så tydligt... men mannen käkade upp allihop på en vecka! Glad
    Sukrin - och nästan alla älskar dem (utom mannen som avskyr allt med kokos... då kanske det inte är så konstigt!)... det smakar ju som "riktigt" godis.

K
  • Kaya
    joller skrev 2011-04-08 14:06:17 följande:
    Hihi.. såg detta efter att jag skrivit mitt förra med min då ganska tjatiga fråga hur denna kosten fungerar för dig.. det svarar du ju på här :)

Jag tycker absolut INTE att du ska ge upp!! kanske är det som så att kroppen bara är i en omställningsfas? och att det kanske lossnar sen igen??..
    Ja det där med konsten att känna om det är hunger eller sug, om man är mätt eller inte.... jag har oxå lite svårt för det, men känner att jag börjar få igång det tänket igen..
    Men om du känner att GI fungerade bättre för dig egentligen, varför kör du då inte bara mer åt GI hållet ?, eler du kanske ändå känner att du mår lite bättre av lchf?

Att du känner dig jättefläskig, det kan inte vara lite vätska som lagt sig?.. Då brukar jag nämligen känna mig super fläskig om nåt :P...

Tycker du gör rätt i att fortsätta! Det är bara att kämpa... för tyvärr finns tydligen inget som heter mirakelkur :(..
    Tack snälla joller!

Saken är den att jag har haft mycket besvär med min mage och min hud (vuxenacne) och dessa problem tycker jag har blivit mycket mindre sedan jag började med LCHF. Så jag vill inte gärna ge upp riktigt än, även om ganska strikt "fitnesskost" med "GI-tänk" (dvs mest "långsamma carbs") och ganska mycket "nyttiga fetter" i kombination med mycket träning har varit det som har gett mig mest/bäst resultat på formen.

Säkert har jag en tendens att samla på mig vätska - men jag tycker verkligen att jag känner mig som att jag har ovanligt mycket LÖST underhudsfett nu, suck, långt ifrån min visserligen något päronformade men ändå någorlunda fasta fitnesskropp. Hmmm...

• Kaya
    jeng skrev 2011-04-09 21:50:14 följande:
    Jag gjorde lchf-våfflor (googlade nåt recept med grädde, ägg, fiberhusk) förra helgen. Och flera av er äter ju våfflor eller plättar enligt lchf, med rödlök, rom och cf på. *mums* Det vore kul att veta vilka recept ni använder, och hur ni lagar. Jag saknar plättlagg, det måste jag skaffa mig! Hade en men så fick vi ju induktionshäll så det var ju bara att börja om från början med alla stekpannor och kastruller... *mutter*

Jag tänkte testa om det går att göra lchf-våfflorna jag gjorde på matgrädde istället för vispgrädde, eftersom jag hetl enkelt inte kan äta så mycket kalorier som det är i grädden. Alternativt så har jag ibland tagit grädde och vatten, för att göra egen mellanfet "grädde" och spara in på kolhydrater och kalorierna.

jaja, det blev ju massa OT, men iaf så vore det kul att veta vilka recept ni använder och hur ni tillagar!  
    Fetaste gräden som finns, ägg och lite fiberhusk, steker sedan i massa smör! Så om det är så för mig också att jag egentligen borde ha koll på mängden kalorier där så är det inte så konstigt att jaginte går ner i vikt (utan kanske t o m UPP??!!)... *gaahh*

K
  • Kaya
    jeng skrev 2011-04-09 22:06:14 följande:
    Inget bakpulver alltså?
    Jag tror inte att du, om du håller igång i den omfattningen som jag har fått för mig, ska behöva gå så här lågt! Men det finns ju ett par varianter av LCHF med ändringar som ändå är rätt så vanliga. Vissa måste dra ner på mejeri, vissa måste dra ner och köra mer medelfettsvarianter, vissa får minska på allt och hamna närmre 80/80/20. De 2 sista kan ju ha lite med varandra att göra såklart, om man ser till att man mha medelfettsprodukter minskar kaloriintaget.

Som jag sagt tidigare så kan du ju alltid testa att gå ner till ca 10 gram per dag i ett par veckor och se om det gör nån skillnad. Det är ju inte säkert!
    Nix inget bakpulver. Generellt sett ogillar jag smaken av bakpulver och tycker den slår igenom i det mesta där man använder det... det är bl a därför jag saknar mitt älskade surdegsbröd mest av allt som jag har slutat äta n när jag kör LCHF (bakat helt utan jäst på en surdeg som bott imin kyl i flera år och är hur levande och god och aktiv som helst!!!).

Jag ska nog faktiskt försöka köra lite striktare när den här långhelgen på torpet med mina föräldrar är över. Det är ingen idé att ens försöka när det är något särskilt!

Tack igen för alla dina tips och ständig stöttning!
    K
  • Kaya
    joller skrev 2011-04-09 23:23:07 följande:
    hmm... lite funderingar... läser här i tråden att man kanske inte bör äta paprika och lök?

Jag har idag kört min första  lchf dag... känns ganska bra, har inte varit hungrig trots att jag faktiskt bara fått i mig två måltider;

Frukost/brunch; Omellett med bacon och svamp, hittade ett recept på lchf recept med ägg och creme fraiche i smeten, gottoch mättande..

Middag; Grillspett med kyckling, fläskfilé och bacon, svamp,lite lök och lite paprika. serverades med en sallas på isbergssallad, gurka, tomat, avokado och fetaost. och så bearnaise till :)

Gott..

Ni vana lchf;are låter detta som en okej dag?
    Det låter helt underbart! GOTT!

JAG klarar mig inte på två mål per dags trots LCHF-kost... Många gör tydligen det. Själv äter jag fortfarande grönsaker i rätt stora mängder, inkl paprika, lök, tomat osv som ju faktiskt innehåller en del kolhydrater (kanske är därför jag inte går ner i vikt!!??). (Jag undviker naturligtvis rotfrukter, majs osv) Om man ska köra strikt får man hålla sig till vissa sorter, typ sallad,gurka, sparris, svamp (som ju inte är en grönsak )...

Men din dag låter superbra, kör på så där och så om du inte får de resultat du vill ha kan du ju testa senare att välja bort vissa grönsaker (för mig känns det inte värt det än så länge i alla fall - jag har ingen stor övervikt och ÄLSKAR grönsaker och vägrar fortfarande tro att de inte är nyttiga!!!).

Lycka till!
    K
  • Kaya

Oj oj vad jag har firat (med mat och godsaker) att jag blivit erbjuden nytt jobb, att det är vår och att vi är på torpet med mina föräldrar! PUST!

Igår kväll middag på restaurang, helt OK mat fick jag men vilka MÄNGDER! Grillat lammkött (enormt mycket) med sås (typ brunsås - redd med mjöl? vet ej!), getost, grillade grönsaker, halloumi och tzatziki och ett par andra såser på sidan, några av min mans oliver osv = MASSA MAT! Det där lasset kött alltså... jag kände mig nästan svimfärdig efter. Laddade ändå in ett par Bountybollar och ett par rutor god "mörk" lyxchoklad (75%) till mitt sena kvällste... *burp*

Idag efter god lunch på KRAV-torsk med haricots verts, sardeller, oliver o massa kryddor,olivolja o smör med lättkokt blomkål och isbergssallad + mozarella/tomat/basilika fixade jag en alternativ semla åt mig (godast i år) av en jordnötsmuffin (!) med fyllning av finhackad mandel, vispgrädde och ett par såna där pyttesmå Canderel-piller upplösta i lite hett vatten (som jag blandade med mandeln o lät svalna). Det låter galet men var faktiskt årets godaste semla. Hade mald mandel i jordnötsmuffinsen också så det var inte så tokigt att ha det som alternativ till "semmelbulle"! Plus att Canderel (aspartam?) ju ger en väldigt SÖT "VANLIG" SOCKERSMAK som var vad jag var sugen på just då.

På kvällen två ischoklad, två Bountybollar och ännu ett par rutor av den lyxiga "mörka" chokladen... Efter att först ha lassat in ett par LCHF-våfflor fyllda med ost o skinka o gratinerade i ugnen med isbergssallad till (resten av familjen grillade korv)... (Men då hade jag precis gått en promenad på 5 km och sprungit en runda på 5 km så jag var riktigt hungrig!)

Så igår o idag har jag ätit MYCKET! Ingenting som är direkt "förbjudet" när man kör LCHF, om man inte kör strikt alltså, men ändå betydligt större mängder av "gränsfallsmat" som typ paprika, tomat, mörk choklad, grädde osv...

Fuskar dessutom med standardmjölk i kaffet när det är helg. Vad lustigt... på veckorna kör jag grädde elelr äggulor o kokosfett i kaffet, på helgerna en MAGER mejeriprodukt, och njuter av det!

K

Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**