• Nikhita

**Den stora feta LCHF-tråden**

teha skrev 2012-04-06 23:05:43 följande:
    Vad kan man äta på påskbordet? Ska äta mat hos mina föräldrar imorgon och funderar på vad på bordet jag ska kunna äta. Min mamma brukar göra sån himla god kantarellomelett, kan man äta den tro?
    Jag var på påskmiddag ikväll och det var värsta lyxen för mig
    Lax, skaldjur, ägghalvor med majonäs o rom, sallad, kycklingspett, köttbullar, skinka o så en del annat som jag inte "kan" äta av...
    I don't worry cause everything's gonna be alright
  • Nikhita

Åh jippie! Nu har jag gått ner lite till, trots lite godis, inte så mycket.. men ändå.. inte trodde jag att det skulle bli minus nu i påsk. 60.2 kg. Inte långt till en femma!

Tips på vad jag kan göra för gott med quorn?

• Nikhita
    Vilda Tiger skrev 2012-04-07 13:33:46 följande:
    Quorn är jättegott om du lägger bitar eller filéer i en form, blandar vispgrädde med crème fraîche och örter - gärna basilika- lite salt och ev nån annan krydda, häller såsen över quornet och sen kör in det i ugnen. 200 grader tills såsen gottat till sig och tjocknat. Kanske 40 minuter? Samma recept är jättegott med lax med, säger min syster. Jag äter dock vegetariskt så jag vet inte skälv något om laxen.
    Det ska jag testa. Stekte lite förut o åt med sallad men det blev alldeles för torrt. Tack för tipset!

Min moster hade gjort glass till barnen på påskmiddagen igår på Hallon Kesella och hallon mixat.
    Jag smakade bara en tesked eftersom det är socker eller nåt i hallonkesellan misstänker jag. men gott var det. Går säkert att göra något liknande.
  • Nikhita

Hur får jag köttbullarna saftiga utan ströbröd?
    Jag har pulveriserat psyllium, ingen grädde...

• Nikhita
    Ninis skrev 2012-04-09 14:43:08 följande:
    Förresten, vad är du för lchf:are som inte har någon grädde hemma???
    Den är slut haha!

Har läst att man kan ha creme fraiche i istället. provat det? Vill inte att det ska smaka syrligt dock
    eftersom dottern inte gillar creme fraiche, iaf inte synlig.
  • Nikhita
    Martina 76 skrev 2012-04-10 10:50:35 följande:
    Jag tror att spelreglerna ändras fullständigt när man inte carbar och har blodsockersvängningar. Ska bli intressant att se hur kroppen mår efter någon månad på warrior diet!
    Ja frukosten är nog superviktig för dom som inte äter enligt LCHF för att hålla blodsockret så jämt som möjligt.

Nu blir det kokta ägg med smör o bodypump
    Jag gick ne ri vikt under påskhelgen trots godis. Kanske för att jag fick gå på två andra pass istället för bodypumpen och det var mer kondition i dom.
  • Nikhita

Oj, jag som drack kaffe på gymmet utan att tänka mig för. det var nån såndär kapsel.
    Men en gång är ingen gång?

• Nikhita

Min tjejkompis vill komma i form efter graviditet och vill ha råd.
    Jag vet inte hur strikt jag råda henne att äta? Kanske så som jag själv äter?
    Jag äter ju tex bär o räknar inte så noga på mejerievarorna jag stoppar i mig.
    Men skulle jag inte gå ner alls så skulle jag köra striktare.
    Hon ammar.. det ska väl gå bra ändå?

• Nikhita
    Allrona skrev 2012-04-10 14:36:33 följande:
    Jag tycker att du ska råda henne att börja med en liberal lchf när hon ammar. Det är bättre att börja lite liberalt då och sen strikta till det om det behövs. Så tycker i alla fall jag
    Ja sant. Det tycker nog hon också låter bra. Hon lär nog tappa en del till en början utan att vara alltför strikt

En del vill ju inte äta LCHF när de ammar för att det inte ska bli näringsbrist i mjölken. Blir det verkligen nån brist?
  • Nikhita

Man kanske skulle ta o köpa sig kokosfett. Dämpar det aptiten också?
    De senaste dagarna har jag haft grädde i kaffet och jag tycker att det dämpar aptiten.

Nu på ca 5-6 veckor ha rjag gått ner ca 3 kg och minskat ca 4-5 cm i midjan,
    men mina överarmar. gah! Musklerna kan inte synas... Tänkte börja med löpning.
    Vill få fart på fettförbränningen!

Jag är 156 lång och väger nu 60.3 kg. Jag ser normal ut på max 55 kg.

Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**