• rednose

**Den stora feta LCHF-tråden**

Sagalin skrev 2011-12-31 09:06:27 följande:
    Jag ska göra en sås med ädelost.
    Sen har jag färsk persilja hemma så jag gör lite kryddsmör också.....

De som äter kolhydrater får någon form av potatis till.
    Jag kommer göra en matig sallad med bacon och fetaost som jag äter av till.
    Ah! Ädelost, det ska jag göra en sås på oxå! :)

Salladen här blir med avocado, pinjenötter, ädelost, bacon och spenat. :) mumma!
  • rednose

Fast för en del är inte oxfilé så där överspeciellt heller. vi snackar ju liksom inte Kobe nu. DÅ hade bean fått stanna i kylen. :))

• rednose

Fy fabian tjejer!
    Jag har kört igång med striktare LCHF nu igen efter julen och JÄKLAR så illamående jag vart idag. Som tur var insåg jag ju att det var mat jag behövde men USCH. Trodde jag skulle svimma.
    Andedräkten från helvetet är även tillbaka så ketosen har definitivt kommit igång. Huvva!
    Hoppas inte instegsperioden är lika lång som då jag först började... 

• rednose
    Seniorita skrev 2012-01-02 17:27:37 följande:
    Förlåt om jag är jobbigt nu :) Men är ju som sagt helt ny, jag antar att beasås på påse inte alls är att rekommendera!?

Här hemma så vart första LCHF middagen älgfärsbiffar, rivna morötter och ångkokta grönsaker (Dock frysta vilket heller säkert inte är riktigt bra)
    nej men när det krisar kan man ju ersätta mjölken med grädde och margarinet med smör. Då blir det i alla fall lite bättre och inte alls farligt om man inte kör strikt LCHF. Så har jag gjort nån gång och det har inte gjort varken till eller från.
  • rednose
    mammatilljames skrev 2012-01-02 14:32:47 följande:
    Blir man illamående av att äta enligt lchf? Hur är strikt och inte strikt?

Får man sämre andedräkt också? Hur ofta kommer denna ketos igång, hur länge håller den på?

tacksam för svar.   
    Ja det kan man absolut bli. Under inställningsfasen eftersom kroppen inte är van att jobba med fett istället för kolisar. Men, det går över och det verkar heller inte drabba alla.

Den dåliga andedräkten beror på ketosen och är alltså samma äckliga bira man får som när man kör shaker fullt ut. Den är dock bra eftersom man då får ett "kvitto" på att kroppen bränner maximalt. SB-12 tar bort den oxå så man slipper förpesta tillvaron för alla andra.

• rednose
    mammatilljames skrev 2012-01-02 19:51:28 följande:
    Tack för svaret. Jag är inställd  nu på att börja helt. Hoppas verkligen att trötthet, illamående och andedräkten är övergående, dels för att jag har en liten på snart 8 månader. Därför behöver jag energi, och då orkar man inte heller må illa konstant. Tränar ni som äte LCHF för att gå ner i vikt, eller "räcker" matstilen?

Ikväll åt jag grillad kycklingfilé med sallad bestående av, isbergssallad, ruccola, gurka, 2coctail tomater, lite rödlök och fetaost. Även kall bearnisesås, och keso till. Är det en bra måltid?  Jag blev supermätt och är fortfarande, åt för ca 2timmar sedan.
    Jag har en 18 månaders och det kräver en jädrans massa energi! :))
    Energi som jag fått massvis sen jag började äta LCHF.
    Det brukar inte hålla i sig mer än ett par veckor, illamåendet och tröttheten. Sen blir det tvärtom, du kommer må kanon!
    Som träningsfreak får jag nog säga att träna bör man oavsett. Det finns väl inget tristare än smala brudar utan muskler? Dessutom förebygger du ju gäddhäng och annat skit som kommer sen med åren. )
    Men det räcker ju med tre pass i veckan om man ska vara lite "lat" med träningen. Man måste ju inte köra som jag för det kan jag väl erkänna kan vara extremt åt andra hållet (jag är inte nån fitnessbrud men tränar mycket uthållighet, styrka och bikramyoga) 
  • rednose
    mammatilljames skrev 2012-01-02 21:39:59 följande:
    Ja okej det är ju bra att den kommer tillbaka och att man mår toppen!

Ja jag har aldrig vart för att träna, och några 3 pass i veckan kommer det inte bli. Jg kommer köra 1 pass på gym i veckan, och sen ut och gå ca 1 timma (upp till 1 timma, ibland mer ibland mindre) nästan varje dag, iallafall 5 dagar i veckan.  
    Men då tränar du ju 6 pass. (Jag menar alltså inte "gym-pass" som så utan träningspass och där räknas promenader in oxå. Jättebra att du tränar så mycket ju! Så körde jag efter dottern just kommit och tappade mina 23 kilon snabbt. :) Ett pass styrke i veckan då jag körde igenom varenda liten muskel funkade bra och jag fick tom tillbaka linjen på magen efter 12 veckor! 
  • rednose
    latlisa skrev 2012-01-03 17:16:31 följande:
    Kan någon förklara skillnaden på gi och lchf på ett enkelt sätt?'
    Väger och mäter ni maten eller ni bara käkar på? Skrattande
    Är det ok att äta tex lök och morötter?

Varför turkisk yoggi, är det för att den är fetare?

Många frågor men hoppas på svar.         
    käkar du GI så äter du ju bröd, pasta, bulgur, m.m m.m. Du får även dricka mjölk och ha mjölk i kaffet.

LCHF käkar du inget sånt, inga baljväxter eller grönsaker/rotfrukter som växer under mark.

Turkisk yoghurt ja. för att den är fetare. Ännu bättre är Rysk Yoghurt som är fetast.

Väger och mäter ingenting. Jag äter så jag blir mätt vilket är ganska fort med tanke på de fullfeta produkterna jag använder. 
  • rednose
    latlisa skrev 2012-01-03 16:43:43 följande:
    Om ni ska ut och grilla med barnen i skogen, vad tar man med sig då?
    korv
Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**